חדר הביטחון בביתו של שמעון ברנדיס בקרית שמונה נוטה על צדו והולך ומתנתק משאר חלקי הבית. פניותיו למשרד הביטחון ולפיקוד העורף הושבו עד כה ריקם, וככל שהסטייה מתרחבת, כך גדלה חרדתו שיום אחד חדר הביטחון יתמוטט.
בואו להצטרף לעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
זה לא סוד שהעיר קרית שמונה יושבת בדיוק על הציר של השבר הסורי אפריקני. אבל זה תיאור פשטני. למעשה מדובר בשלושה קווי שבר אורכיים מצפון לדרום, ועוד למעלה מעשרה קווי שבר קצרים ממזרח למערב. בתוך המציאות הגיאולוגית הזו שוכן גם ביתו של שמעון ברנדיס ברחוב השופטים. כמו בתים אחרים בקרית שמונה, גם בבית הזה נבנה חדר ביטחון כתוספת שהוצמדה לבית.
אבל חדרי הביטחון האלה לא נבנו כהלכה וחלקם החלו לשקוע. בשנת 2001 המליצו מהנדסים מטעם משרד הביטחון שבדקו את הבניינים, להרוס חלק מחדרי הביטחון ולבנות אותם מחדש, אבל בבית של ברנדיס הסטייה, נכון לזמן הבדיקה, הייתה של כמה מילימטרים, ולכן המהנדסים אמרו לברנדיס שאצלו המצב תקין ואין צורך לבצע את ההריסה והבנייה מחדש.
אך באזור הזה של קרית שמונה חל תהליך של שקיעת הקרקע, והוא לא נעצר. וכך ככל שעברו השנים, הסטייה של המילימטרים הפכה לסנטימטרים, וכיום היא כבר הגיעה ל-20 סנטימטר בקירוב. ברנדיס כבר השקיע לא מעט כסף בשיפוצים בתוך הבית, כדי לנסות לגשר על הרווח ההולך ונפער בין חדר הביטחון שהוא גם חדר השינה שלו ושל אשתו, לבין שאר חלקי הבית, אבל בכל פעם הסטייה מתרחבת ושוב צריך לשפץ. נוסף על כך, בחורף הגשם חודר ברווח שנוצר, התקרה בחדר הביטחון מטפטפת, ועל הקירות מצטברים רטיבות ועובש.
ברנדיס פנה כבר כמה פעמים למשרד הביטחון ולפיקוד העורף, אולם לטענתו לא הצליח לקבל תשובה ברורה, ולא הצליח גם לאתר את מי שבאמת אחראי לנושא. "אני כבר לא יודע למי לפנות", אומר ברנדיס. "אני חושב שגם העירייה צריכה לתת את דעתה בנושא. אי אפשר לדעת כמה זמן החדר הזה יחזיק מעמד. אם הוא ייפול ומישהו ייהרג בגלל זה, של מי תהיה האחריות?".
תגובת עירית קרית שמונה: "הגורם שטיפל בזמנו בליקויים של חדרי הביטחון הוא משרד הביטחון. בשלב מסוים הועבר מהמשרד תקציב למשרד הבינוי והשיכון שביצע את התיקונים. לפני מספר שנים הפסיק משרד הבינוי והשיכון את הטיפול בליקויים, עקב ניצול מלא של התקציב. עד שלא תהיה הקצבה נוספת, לא ניתן יהיה לטפל עוד בליקויים בחדרי ביטחון".
תגובת משרד הביטחון: "הנושא נמצא באחריות פיקוד העורף".
תגובת פיקוד העורף: "פיקוד העורף עוסק רק בהיבטים המקצועיים, לא בתקצוב וייזום של פרויקטים מהסוג הזה".
את תגובת משרד הבינוי והשיכון לא ניתן היה להשיג עד לפרסום הכתבה.