משחטת עוף העמק ברמת ישי הפכה לקוץ בלב התושבים, וגורמת לליקויים סביבתיים קשים, זיהום סביבתי ומטרד ריח נוראי. אבל כבר 50 שנה לא מצליחים ראשי הרשויות להעתיק את מקומה מחוץ לבתי המגורים ביישוב.
המשחטה הוקמה בשטח החאן בשנת 1952 על ידי תנובה והיא עברה לבעלותה של 'עוף העמק' עם היווסדה בשנת 1957. המפעל משתרע על שטח של 17 דונם בבעלותו הפרטית במיקום נדל"ני אטרקטיבי בכניסה ליישוב. מאז היווסדו היישוב בעל הצביון הכפרי גדל מאוד ובייחוד בעשר השנים האחרונות חלה פריחה נדל"נית גדולה שהתבטאה בזרימה גדולה של אוכלוסייה צעירה וחזקה שחיפשה לעצמה יישוב שקט וקטן המציע איכות חיים.
למרות שהיישוב נבנה עם השנים סביב המפעל, עצם נוכחותה של משחטה בלב ליבו הפסטורלי היווה מפגע חמור, ואכן אט החלו להישמע לא מעט קולות ביישוב בייחוד בין אלה שהתגוררו בסמוך למפעל שהתלוננו על מפגעי צחנת פגרים, רעשים וביוב מזוהם.
במשך 25 השנה האחרונות נעשו ניסיונות שונים לגרום למפעל לעזוב. קברניטי רמת ישי בדורות האחרונים הבינו כי על המפעל למצוא את דרכו החוצה מהיישוב אך בפניהם עמדה דילמה לא פשוטה, כיצד מוותרים על הכנסות הארנונה הגבוהות שמספק המפעל לתקציב המועצה? ניר חבקין, ראש המועצה היוצא, שכיהן בעשר השנים האחרונות טוען שהיו תקופות בהן היווה המפעל 70 אחוז מהכנסות המועצה וכיום עם פיתוחם המואץ של מקורות הכנסה חדשים כמו מאזור התעשייה, קטן חלקו לכ-12 אחוז.
סוגיה נוספת שהיוותה קושי בפני ראשי המועצות הייתה כי קרקע המפעל היא בבעלות פרטית. בשנים האחרונות נעשו ניסיונות על ידי המועצה לשימור אתרים להציל את מבנה החאן בו המפעל לא עושה שימוש ועמד בסכנת התפוררות.
משחטת עוף העמק. "הוקמה רחוק מבתי מגורים" (צילום: סער דוד)
במשרד להגנת הסביבה טוענים כי "המשחטה הוקמה במרחק גדול מבתי מגורים. במהלך הזמן החליטה הוועדה המקומית לתת היתרי בנייה, וזאת בניגוד לעמדת המשרד להגנת הסביבה, לשכונות מגורים שהלכו והתקרבו לגדר המפעל, כך שהיום ישנם בתים הנמצאים במרחק של כמה עשרות מטרים מהמפעל.
אנו מודעים לבעיית הריחות שנבדקה על ידנו מספר רב של פעמים. המפעל ביצע פעולות לצמצום מפגע זה אך הבעיה לא נפתרה בעיקר כתוצאה מקרבה יתרה של הבתים למפעל".
ממשרד הפנים נמסר כי "המשרד רואה חשיבות רבה בהעתקת מקום המפעל, אך מאחר והמפעל נמצא בבעלות פרטית ועל קרקע פרטית, משרד הפנים אינו יכול לכפות את העתקתו".
הנהלת המפעל הנוכחית סירבה להגיב.
הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב'ידיעות העמק'