אלה שהגיעו ביום שני שעבר למשתה הבשר הגדול של העמק במסעדת 'פיטמאסטר' בחוצות אלונים, לא ידעו שהאיש שמכין להם את הבשר הוא טייס קרב לשעבר בחיל האוויר והיום טייס בואינג 737 באל על. על הבמה באותו ערב בשרים מטורף הוא נתן שואו בלתי נשכח ובמשך שעתיים וחצי הוא היה הכי רחוק מדמות האיש האחראי והרציני שמטיס אנשים לכל העולם.
5 צפייה בגלריה
אוֹרָן ראובני
אוֹרָן ראובני
אוֹרָן ראובני
(צילום: גיל נחושתן, פרטי)
ואכן, אוֹרָן ראובני מיקנעם עילית, סא"ל במיל', מחלק את חייו בימים אלה בין עננים בשמים להיותו פיטמאסטר על הארץ. חי בדואליות עם שני הדברים שהוא הכי אוהב לעשות - לטוס ולהכין בשר מסוגים שונים ובשיטות מיוחדות.

תחושה של עוצמה

ראובני, נשוי לדנה, עורכת דין ואב לארבע בנות, נולד בניגריה ואת ילדותו ונעוריו עשה בקרית ביאליק. לאחר שסיים תיכון התגייס לקורס טיס וסיים כטייס קרב של F15. במשך 26 שנים שירת בחיל האוויר, סדיר ומילואים. לאחר שהשתחרר משירות החובה עבד במשך 12 שנה באלביט מערכות ולאחר מכן החליט לעשות שינוי והחל לעבוד כטייס באל על.

5 צפייה בגלריה
אוֹרָן ראובני
אוֹרָן ראובני
ראובני בפעולה
(צילום: גיל נחושתן)

"אני לא יכול לדמיין את החיים שלי ללא הטיסה", סיפר בהתרגשות, "זו חוויה מדהימה. המימד האווירי זה משהו שהוסיף לי לחיים בכל קנה מידה. זה משמר אותי תמיד מפוקס, מאתגר ברמה האישית וזה למעשה דרך חיים. כל מה שלמדתי בחיל האוויר מלווה אותי בכל דרך בחיים כמו בצורה שבה אני מחנך את הילדים שלי, איך אני עושה דברים בעבודה, ערכים, יכולות ושיטות עבודה. זה זורם לי בדם וזה בעיקר זכות גדולה אם זה לטוס במטוס נוסעים או במטוס קרב".
אז מה הטיסה בשבילך?
"זה מי שאני. אני מחויב לעולם הטיסה בכל הגוף והנפש. כשסיימתי לטוס בטייסת אחרי 22 שנה זה היה אירוע רגשי שאי אפשר להסביר אותו. לשבת בתוך מטוס, להמריא ולהרגיש את הכוח של המטוס בידיעה שאני לא מוגבל זה כיף. זה נותן לך תחושה של עוצמה. אתה כל הזמן בתחרות מתמדת להיות הכי טוב גם כלפי עצמך וגם כלפי חוץ. בהרבה מקומות זה הפך אותי, לטוב ולרע, לאחד שכל דבר שאני נוגע בו אני רוצה לעשות אותו הכי טוב שאני יכול. אפילו ברמה של לכתוב מכתב לעירייה באיזה נושא או לתכנן טיול. כולם ילדים בנפש, כולם אוהבים לגעת בדברים שמחזירים אותם לילדות. להיות טייס קרב שומר אותי צעיר בנפש".

אוהב את המטבח

ראובני נושם את הטיס בכל איבר בגופו, אבל יש תחום אחד נוסף שהוא נמשך אליו כבר מהילדות - הקולינריה.
איך מטייס קרב הגעת להיות פיטמסאסטר?
"מאז ומעולם אהבתי להיות במטבח. הייתי ילד שחוזר הביתה מבית ספר ובקלות מכין סלט מוקפץ עם עוף, מטגן נקניקיות בכל מיני טעמים וצורות. חייתי בתל אביב שש שנים בדירת שותפים והיינו עושים הרבה ארוחות עם חברים. אני אוהב שיוצא אוכל טוב ואני אוהב שאנשים נהנים מאוכל שאני עושה. מעולם לא דמיינתי שאני אגיע לעבוד במה שנקרא פיטמאסטרס. תמיד היה לי חלום לפתוח מסעדה, אבל זה לא היה חלום מושג. כשהגעתי לאל על התפנה לי הרבה זמן והתחלתי להיחשף לעולם הקולינרי של הבשר. הייתי במרסיי אחרי טיסה ובלילה נסעתי לקנות כלי שנקרא סו-וויד שמקורו בצרפת שמאפשר לבשל או להכין בשר בוואקום. זו שיטה שמאפשרת לי להגיע לדיוק מדהים ברמת עשיית הבשר ובמאמץ קטן. רק לתכנת את המכשיר הפשוט הזה. ככה התחלתי את ההתמקצעות שלי בתוך עולם הבשר.

5 צפייה בגלריה
אוֹרָן ראובני
אוֹרָן ראובני
ראובני. טייס קרב לשעבר
(צילום: פרטי)

"במקביל התחברתי לקבוצות פייסבוק בנושא בשר וככה הכרתי המון אנשים מקצוענים בעולם הבשר", המשיך לספר, "יש בארץ קהילת בשר מטורפת שכוללת מפגשי בשר - כל אחד מביא נתח ועושים מינגלינג, מכירים, אוכלים וחווים חוויות קולינריות. קניתי גם מעשנה לבית וגם התחלתי להתמקצע בעישון בשר".
באחד המפגשים שהתקיימו הכיר את הבעלים של מסעדת 'פיטמאסטר' בפתח תקווה ומיד נוצר קשר טוב וחיבור מצוין. "יום אחד החבר'ה האלה פרסמו שהם מחפשים אנשים להיות פיטמאסטרים במסעדה בפתח תקווה. הרמתי טלפון ואמרתי להם: 'ראיתי שאתם מחפשים פיטמאסטר, בשר, אנשים, שמח ומוזיקה - זה אני'. וככה זה פשוט קרה".

הופעה שלמה

פיטמאסטר הוא מומחה להכנת בשר בשיטות הכנת שונות - עישון או צלייה, ואת המומחיות הזו הוא משלב עם מופע. "לקוח לא מקבל תפריט אלא מקבל משתה בשר שנמשך כשעתיים וחצי. הוא אוכל 7 מנות בשר. לי כפיטמאסטר יש מיקרופון, הכול מצולם במסכים בזוויות צילום שונות, אני מסביר על כל מנה ומציג אותה מצלחת בלייב. תוך כדי הסברים אני משלב בדיחות, אני גם מביא אנשים מהקהל להשתתף איתי בהכנה של המנות. לערב כזה אדם צריך להגיע רעב מאוד. זו חוויה קולינרית".

5 צפייה בגלריה
אוֹרָן ראובני
אוֹרָן ראובני
ראובני. אדרנלין מטורף
(צילום: גיל נחושתן)

לפני כחודש נפתחה מסעדת פיטמאסטר בחוצות אלונים עם ארבעה שותפים - אבי ברקו, דניאל בן מויאל, פביאן הולצקן ואני. לכל אחד מאיתנו יש רקע קולינרי שונה לחלוטין".
איך אתה משלב את זה עם הטיסה?
"סיימתי מילואים בחיל האוויר וזה פינה לי יום בשבוע לעבוד במסעדה. לוח הטיסות בין יוני לספטמבר עמוס מאוד, אבל כיוון שהכול מתוכנן מראש אני מוצא את הזמן להופיע. לא תמיד זה קל כי יום אחד אני בלונדון וביום אחר במרקש. ניהול עייפות זה דבר שנדרש ממך כטייס".

5 צפייה בגלריה
אוֹרָן ראובני
אוֹרָן ראובני
ראובני. "אני איש של חיוך"
(צילום: גיל נחושתן)

ממה אתה נהנה יותר היום - מטיסה או מלהיות פיטמאסטר?
"אני נהנה יותר לעשות משתה בשר ל־100 איש. זה פשוט כיף גדול. רמת האדרנלין והאנרגיה שיש לי בערב כזה היא מטורפת. אני איש של אנשים. אני איש של חיוך".
יש משהו דומה בין להטיס מטוס ולהכין בשר?
"עולם הטיסה דורש ממני מצד אחד רמת דיוק גבוהה מאוד ומצד שני בהרבה מקומות זה גם דורש ממני יצירתיות ודמיון, תעוזה ומחשבה מחוץ לקופסה. באופן מדהים זה כמו להיות פיטמסאסטר. להיות טייס ולעשות משתה בשר של 100 איש אלה שני עולמות שמתחברים אצלי בצורה מושלמת".