הקרמבו - הממתק הלאומי של ישראל - הוא המאכל שמסמן בעיני רבים את בוא החורף ומיוצר רק בחודשים הקרירים. כמה מאיתנו מחכים לבוא החורף רק כדי שיתחילו לייצר את כל התענוג הזה? תודו שגם אתם. רגע לפני שמתחילה עונת הגשמים נכנסנו השבוע למקום שבו מייצרים את הביסקוויט של הקרמבו באופן בלעדי – מפעל 'אפיפית – הדר' בנוף הגליל. את האמת? עד עכשיו אנחנו מלקקים את השפתיים.
4 צפייה בגלריה
יוסי מרמור (מימין) והמנכ"ל רן כץ עם הביסקוויט
יוסי מרמור (מימין) והמנכ"ל רן כץ עם הביסקוויט
יוסי מרמור (מימין) והמנכ"ל רן כץ עם הביסקוויט
(צילום: שרון צור)
שרדו בקושי
מפעל אפיפית הוקם בשנת 1959 בנוף הגליל ו־6 שנים לאחר מכן רכש את מפעל הביסקוויטים הירושלמי 'הדר'. כיום רוב מוצרי החברה מיוצרים תחת המותג 'הדר'. המפעל ממוקם בפאתי אזור התעשייה בנוף הגליל. בקצה המסדרון שוכן אולם ייצור רחב ידיים, כוורת פעלתנית רוחשת של פועלי ייצור שעובדים סביב השעון.
4 צפייה בגלריה
מפעל 'אפיפית־הדר'
מפעל 'אפיפית־הדר'
מפעל 'אפיפית־הדר'
(צילום: שרון צור)
תהליך הייצור מתחיל מהחדר האחורי במפעל, עם שלושה מיקסרים ענקיים שמערבבים את הקמח שמגיע לתנורים באולם הייצור. מכל פס ייצור נפלטות עוגיות שונות בסדר מופתי ובסרט נע. המפעל מייצר כ־600 מוצרים שונים, חלקם תחת המותג 'הדר' וחלקם תחת מותג פרטי שמיוצר לכל החברות הגדולות בארץ כשמוצר הדגל הוא עוגיות הביסקוויט של הקרמבו שכולנו אוהבים.
בעלי החברה הם יוסי (79) ואורי (55) מרמור, אב ובנו תושבי הושעיה. יוסי התחיל לעבוד במפעל עוד בשנת 1963 מיד לאחר שחרורו מהצבא. "המנהל הראשון של אפיפית מטעם משרד הביטחון היה ידיד של אבא שלי", מספר אורי, "הוא ביקש מאבי שיעזור לו וככה נכנסתי גם אני למפעל. אני דור שני לניהול המפעל. בשנים הראשונות שרדנו בקושי. רק אם היה יום הולדת או אירוע מיוחד ההורים היו נותנים לילד שלהם ביסקוויט. אנחנו נלחמנו ושרדנו ובשנת 1965 רכשנו את 'הדר', מפעל ביסקוויטים גדול בירושלים. בתקופה שלאחר מלחמת ששת הימים השוק התפתח, הגדה הצטרפה והמצב הלך והשתפר. היום אנחנו מייצרים את מוצרי הדר. נשארנו עם המותג 'הדר' גם בגלל ההכשר המהודר שלו 'בד"ץ העדה החרדית' וגם כי הוא היה יותר ידוע בשוק".
הבן אורי הצטרף לעבודה עם אביו במפעל בשנת 1992. "היו לי הרבה חששות אבל אבא שלי הוא איש מיוחד. עבדתי כמה שנים כסמנכ"ל ואבא שלי תמיד נתן לי חופש ויצירתיות כמה שאפשר וכשהפכתי להיות מנכ"ל הוא ידע לזוז הצידה ולא התערב לי בניהול. לא כל אחד יכול לעשות את הצעד אחורה ואבא שלי ידע לעשות את זה".
4 צפייה בגלריה
מפעל 'אפיפית־הדר'
מפעל 'אפיפית־הדר'
פס יצור ביסקוויטים
(צילום: שרון צור)
את העוגיות המוכרות של הקרמבו עם העיטור המיוחד המוטבע עליהן התחילו לייצר במפעל אפיפית לפני 15 שנה. "שטראוס סגרו אז את המפעל שלהם שייצר את הביסקוויט של הקרמבו ופנו אלינו בבקשה לייצר אותו. היום אנחנו היחידים בארץ שמייצרים אותו", מגלה יוסי.
היום יוסי ואורי יושבים בדירקטוריון החברה. המנכ"ל בפועל הוא רן כץ תושב טבריה, שממשיך את המסורת המשפחתית של המפעל. "אנחנו מגדירים את עצמנו כמשפחה ולא כחברה, גם בהיבטים של היומיום וגם מעבר לשעות העבודה".
מעבר לכך מתייחד המפעל בשילוב עובדים עם צרכים מיוחדים שמהווים חלק בלתי נפרד מעובדי המפעל ותרומה לקהילה. "כחלק מהעזרה לקהילה אנחנו מעסיקים שמונה עובדים עם צרכים מיוחדים", אומר כץ, "זו הצלחה אדירה, אנחנו תורמים הרבה לעמותות כאלה ואחרות גם במוצרים וגם בתרומות לנזקקים. בתקופת הקורונה התנדבנו בכל בתי החולים כחלק מהתרומה לקהילה".

מרכיב סודי

רבים מאיתנו אוהבים להתחיל לאכול את הקרמבו דווקא מהביסקוויט הפריך. אז מה סוד הקסם של המאכל הכל כך אהוב בישראל? כץ לא מוכן לגלות. "אני לא יכול לפרט את כל המרכיבים שלו, אבל יש בו מרכיבים מאוד טעימים", הוא מסביר את ההצלחה, "מצד אחד הוא לא מושפע מהרטיבות של הקצפת ומצד שני הוא פריך, זה לא פשוט לייצר ביסקוויט שלא מושפע מרטיבות וממשיך להיות קשיח ונעים לנגיסה. כל זה נעשה בטכנולוגיה מאוד מיוחדת".
4 צפייה בגלריה
יוסי מרמור (מימין) והמנכ"ל רן כץ עם הביסקוויט
יוסי מרמור (מימין) והמנכ"ל רן כץ עם הביסקוויט
הבעלים יוסי מרמור (מימין) והמנכ"ל רן כץ בכניסה למפעל
(צילום: שרון צור)
אתה אוכל קודם את הביסקוויט או את הקרמבו?
"קודם את הביסקוויט. בוודאי".
כמה ביסקוויטים של קרמבו אתם מייצרים ביום?
"אני לא יכול לגלות את המספרים המדויקים. עשרות טונות בחודש".
לאחרונה מייצר המפעל את הביסקוויט של הקרמבו שנמכר באריזות נפרדות לאלו שאוהבים אותו במיוחד. "עשינו סקר שוק והבנו שיש הרבה מאוד אנשים שמעניין אותם הביסקוויט והוצאנו עבורם את המוצר, זו הצלחה אדירה".
חלק גדול ממוצרי המפעל מיוצאים לקהילה היהודית בארצות הברית והמטרה הבאה היא התרחבות לשווקים נוספים בעולם. "אנחנו יוצאים בקרוב לשתי תערוכות בחו"ל, אחת בדובאי ואחת בהולנד, מתוך מטרה להיחשף לעוד מדינות", אומר כץ, "יש לנו סדרה של מוצרי בריאות שפיתחנו בשלוש השנים האחרונות ואיתם אנחנו רוצים לצאת לעולם הרחב".