אבי אלקבץ // להטביע חותם

ראש העיר המכהן אבי אלקבץ שבר בקדנציה הזו שיא עירוני, כשהפך לראש העיר שמכהן הכי הרבה שנים בתפקיד - 13 שנים וחצי. זו הקדנציה השנייה של אלקבץ, כשהראשונה נמשכה משנת 2005 ועד שנת 2013. לאחר בחירות 2018 חזר ללשכה בקומה השלישית במטרה להישאר בה לעוד הרבה שנים.
5 צפייה בגלריה
ראש העיר אבי אלקבץ
ראש העיר אבי אלקבץ
ראש העיר אבי אלקבץ
(צילום: שרון צור)

אלקבץ רוצה להטביע חותם כמי שהפך את עפולה לעיר משגשגת בכל תחומי החיים ולאחת הערים המובילות בארץ ורוצה להיות גם זה שהצליח לחבר את כל העפולות. אם ייבחר שוב הוא בהחליט יוכל ליישם את חזונו.
חמש השנים האחרונות של אלקבץ כראש עיר התאפיינו בבנייתם של המון פרויקטים לרווחת התושבים, קידום תוכנית לחיבור כל שכונות העיר לרצף טריטוריאלי אחד וכמובן שיפור התשתיות והנגישות לעיר. יחד עם זאת הקדנציה הזו התאפיינה בשני דברים עיקריים: הראשון, שיפור פיזי של מוסדות מערכת החינוך – נבנו מחדש מספר בתי ספר, עשרות גנים חדשים, כולל גנים לילדים בחינוך המיוחד ומתקני ספורט מגוונים; השני, שיפור ושדרוג חיי התרבות והפנאי.
תמיכה פוליטית: אלקבץ מגיע לבחירות האלה עם גוש גדול מאחוריו. שתי הסיעות החרדיות 'יהדות התורה' ו'שס' תומכות בו. כך גם סיעת 'הציונות הדתית' של חביב פרץ ו'הבית החברתי' של איתי כהן. גם הסיעה של יוצאי חבר העמים 'יחד – עפולה ביתנו' תומכת באלקבץ למרות שלא הצהירה על כך. חשוב לציין שלאלקבץ יש גם בסיס תומכים גדול ונרחב שהולך איתו מאז הקדנציה הראשונה שלו.

5 צפייה בגלריה
ראש העיר עפולה אבי אלקבץ
ראש העיר עפולה אבי אלקבץ
ראש העיר עפולה אבי אלקבץ
(צילום: שרון צור)

תוכניות לקדנציה הבאה: המטרה של אלקבץ בקדנציה הבאה היא להמשיך ולהשקיע בשיפור איכות החיים של התושבים ולצד זה להמשיך ולבנות פרויקטים שמקדמים את העיר - בניית שישה בתי ספר חדשים ובראשם תיכון וחטיבת ביניים שלישית בעיר; הקמת מכינה קדם צבאית ובית ספר למנהיגות ציונית בכפר הילדים ההיסטורי; בניית היכל 'ארנה' הכי גדול בצפון למופעי מוזיקה, תרבות ואירועי ספורט; בניית בית תרבות 'קתדרה' לעולים ואזרחים וותיקים; הקמת פארק חבלים אתגרי בגבעת המורה; והרחבת פארק המים גליצ' בעוד מגלשות אקסטרים לבני נוער.
תסריט אופטימי: העובדה שאלקבץ מגיע לבחירות עם גוש גדול של סיעות שתומכות בו, בעיקר שתי הסיעות של החרדים, מייצרת אופטימיות גדולה במטה שלו שמעריך כי ינצח כבר בסיבוב הראשון. לטענת מטה אלקבץ הסקרים שהם מחזיקים מתכתבים עם התמיכה הפוליטית הגדולה לה זוכה ראש העיר בקרב התושבים ולפיכך עולה השאלה לכמה אחוזים יגיע. גורמים בסביבת אלקבץ מעריכים כי הוא ינצח עם תמיכה של בין 45 ל-50 אחוזים.
תסריט פסימי: יריביו בהתמודדות על ראשות העיר מצליחים להתחזק בימים האחרונים ומצליחים לגרור אותו לסיבוב שני.

יצחק מירון // חולם על קאמבק

בשנת 2018 פרש יצחק מירון מהחיים הפוליטיים אחרי שלא נבחר לקדנציה נוספת כראש עיר, אך לפני כשנה החליט לשוב לזירה הציבורית ולהתמודד בפעם הרביעית לראשות העיר. מירון כיהן כראש העיר בשתי קדנציות, בין השנים 1998 עד 2005 ומ-2013 עד 2018. בשנת 2008 הפסיד בהתמודדות מול אלקבץ.
מירון החליט לחזור כי לטענתו העיר בחמש השנים האחרונות הלכה אחורה במקום לצעוד קדימה. הוא רואה את עצמו כמי שיכול לממש את כל הפוטנציאל הטמון בעיר ולתת לה אופק טוב יותר מראש העיר המכהן. מבחינת מירון מערכת הבחירות הנוכחית היא ההזדמנות האחרונה עבורו לחזור להיות ראש העיר עפולה. רצונו לעשות קאמבק ולחזור ללשכה בקומה השלישית היה כוח שהניע אותו לאורך כל הקמפיין, שהתבטא בין היתר בכך שעבר בין בתי התושבים, בית אחרי בית, והציג את חזונו.

5 צפייה בגלריה
יצחק מירון
יצחק מירון
יצחק מירון
(צילום: שרון צור)

תמיכה פוליטית: למירון יש בסיס תמיכה רחב בקרב התושבים מאז נבחר לראשונה בשנת 1998. כוח משמעותי שאי אפשר לזלזל בו. גם כשהיה מחוץ לפוליטיקה דאג מירון לתחזק את פעיליו המרכזיים ובסיס תומכיו. לקראת הבחירות הללו שתי סיעות שמתמודדות למועצת העיר הביעו תמיכה גלויה במירון - סיעת 'תנועת אחדות' בראשות דימה ברוק וסיעת 'למען עפולה' בראשות יהודה אלמקיס.
תוכניות אם ייבחר: מירון בנה חזון גדול לעיר אם יקבל את המנדט. בין התוכניות שהציג לתושבים: הצבת עפולה על מפת ההייטק בישראל, דבר שיכלול הקמת יחידה ייעודית של פיתוח כלכלי – שתפקידה יהיה לייצר אקו סיסטם של חדשנות; בחינוך הוא מתחייב לשים דגש על האיכות הפדגוגית וכתוצאה מכך על איכות תעודות הבגרות. כמו כן יפעל ליישם תוכנית למיגור האלימות, להקמת כיתות לימוד כפרויקט הכנה לחיים כאדם בוגר, יצירת מגמות חדשות מותאמות לשנת 2023 שכוללות התמקצעות בעולם ההייטק והאומנויות; השקעה גדולה בגבעת המורה ועפולה עלית; הקמת מתנ"ס חדש בעיר התחתית; חידוש פעילות להקות המחול העירוניות; השלמת פרויקט 'מתחם התחנה' במרכז העיר, שיפעל כמתחם מזון וקולינריה במתכונת דומה למתחם התחנה בירושלים.
תסריט אופטימי: במטה של מירון אופטימיים מאוד שעפולה הולכת לסיבוב שני בו יתמודדו ראש בראש אלקבץ ומירון. גורמים במטה של מירון טוענים כי על פי הנתונים שיש להם מירון עובר את 30 אחוזי התמיכה. במטה של מירון יש גם כאלה שמביעים אופטימיות יתר ומשוכנעים כי מירון מסוגל אפילו לנצח כבר בסיבוב הראשון.
תסריט פסימי: יש שניים כאלה מבחינת מירון - האחד, ניצחון של אלקבץ כבר בסיבוב הראשון, השני, הוא לא עולה לסיבוב שני נגד אלקבץ.

שלמה מליחי // הניסיון האחרון

במערכת הבחירות האחרונה שלו החליט השועל הפוליטי הוותיק שלמה מליחי בן ה-72 לנסות לקחת אל כל הקופה - להיות ראש העיר הבא של עפולה. מליחי הצהיר בעבר כי הוא מתמודד לראשות, אך תמיד פרש בשלב מסוים. הפעם הוא מתמודד עד הסוף תחת העיקרון שרק הוא יכול לשים סוף לפילוג בעיר.
מליחי, איש ליכוד מובהק, נמצא בפוליטיקה העפולאית כבר מעל 30 שנה. הוא היה הסגן וממלא המקום גם של אלקבץ וגם של מירון ודעתו היום היא שיש לשים סוף להגמוניה הפוליטית של השניים. בראייתו, תושבי עפולה צריכים ראש עיר חדש.

5 צפייה בגלריה
שלמה מליחי
שלמה מליחי
שלמה מליחי
(צילום: פרטי)

מליחי תמיד היה הפוליטיקאי של התושב הקטן והשקוף, שעשה לא מעט למען תושבי השכונות הוותיקות ששם עיקר כוחו. היות והליכוד היה בשלטון ברוב העשורים האחרונים מליחי גם סייע לעיר בגיוס תקציבים ומשאבים.
תמיכה פוליטית: למליחי יש בסיס תומכים איתן, אבל הוא לא גדול ומשמעותי כדי שיוביל אותו כל הדרך לכיסא ראש העיר. ובכל זאת, מליחי הוא איש חרוץ, חיית בחירות, שיודע לקרב ולחבר אליו כוחות חדשים. מבחינת סיעות שמתמודדות למועצת העיר אף אחת לא הביעה תמיכה בו.
תוכניות אם ייבחר: מליחי הכין תוכנית עבודה מפורטת בשלל נושאים, בדגש על יצירת מקומות תעסוקה חדשים. מליחי מתחייב לפעול להביא חברות עסקיות מתקדמות לעיר; מתחייב לדאוג לניקיון ולהרחיב את הריאות הירוקות; יפעל להנגשת הרשות לאנשים עם מוגבלויות; יטפל בתופעת השלכת הפסולת הלא חוקית; יקדם מרכזי הורות; ישים כיעד להגיע ל-90 אחוזים בזכאים לבגרות; הקמת מרכזי צעירים בתחומי המוסיקה והאמנות.
תסריט אופטימי: מליחי, המועמד של הליכוד לראשות, יצא לקמפיין במטרה אחת לכפות סיבוב שני כשהוא זה שעולה אליו בהתמודדות ראש בראש נגד יריבו הפוליטי ובן בריתו לשעבר אלקבץ. למרות שבכל הסקרים שפורסמו מליחי רחוק מלהתקרב ליעד שהציב הוא טוען כי בידיו נתונים אחרים שמראים כי יהיה סיבוב שני ולו יש את הסיכויים להפתיע ולסיים במקום השני ולהיות זה שעולה לסיבוב ההכרעה מול אלקבץ.
תסריט פסימי: לא עולה לסיבוב השני או שאלקבץ מנצח כבר בסיבוב הראשון.

פרופ' רמי יוסף // אלטרנטיבה חדשה

זו הפעם הראשונה שרמי יוסף, פרופסור מאוניברסיטת בן גוריון, מתמודד לראשות העיר. הוא מבחינתו מייצג את הדור הבא של המנהיגות הפוליטית של העיר וההחלטה שלו להיכנס לקלחת הציבורית באה מתוך רצון להביא ניהול חדש לעיר.
אחת הסיבות הנוספות שדחפו אותו להתמודד הייתה שקהלים רבים בעיר הביעו את רצונם לראות ראש עיר חדש, דמות שתרענן ותחדש. מבחינתו הוא האלטרנטיבה הכי ראויה ליריבות הפוליטית ארוכת השנים בין ראש העיר המכהן אבי אלקבץ לראש העיר לשעבר יצחק מירון.

5 צפייה בגלריה
פרופסור רמי יוסף
פרופסור רמי יוסף
פרופסור רמי יוסף
(צילום: שרון צור)

תמיכה פוליטית: זו הפעם הראשונה שיוסף מעמיד את עצמו לבחירת התושבים ולכן בסיס תומכיו בקרב הציבור הוא נעלם גדול. מבחינת הסיעות שמתמודדות למועצת העיר אף סיעה לא הצהירה בגלוי שהיא תומכת בו.
תוכניות אם ייבחר: יוסף הכין תוכנית גדולה ומגובשת מאוד ועיקריה: הכשרות בתחום הפיננסי ייכנסו לבתי הספר כך שיכשירו את התלמידים להתמודדות באתגרים הפיננסיים האמיתיים בחיים; יפעל להוספת כיתות לימוד במטרה להפחית את הצפיפות בכיתות ובגני הילדים, חלק מהתוכנית היא בניית כיתות לימוד 'בטבע' לדוגמא ביערות גבעת המורה ובמרחבים הירוקים; הקמת מרכזי מצוינות בשיתוף עם 'שלוה' לילדים עם צרכים מיוחדים; יפעל להביא חברות הייטק; ידאג להציב פסי האטה גבוהים בכל הצירים בהם קיימת תנועה סואנת וסכנות בעיר; בניית מתנ"ס חדש לצד ספרייה עירונית. בריכה וחדר כושר בגבעת המורה; הקמת מלון ספא ביערות גבעת המורה; פתיחה של נקודת אגף שפ"ע בעפולה עלית.
תסריט אופטימי: יוסף מודע לנתוני הפתיחה שלו מבחינת החשיפה שלו בקרב תושבי עפולה ולפיכך מלכתחילה הוא כיוון לגרור את המרוץ לסיבוב שני אליו הוא משוכנע שיעלה. במטה של יוסף טענו השבוע כי לאור הפרסום הגדול שנעשה בשבועיים האחרונים ועבודת הפעילים הנמרצת במטה ישנו סחף של בוחרים לכיוון שלהם. יוסף בטוח כי לא תהיה הכרעה בסיבוב הראשון והוא זה שיעלה לסיבוב השני מול ראש העיר המכהן אלקבץ.
תסריט פסימי: אלקבץ מנצח בסיבוב הראשון או שאין הכרעה אך לסיבוב השני עולה מועמד אחר.