כבר מהיום הראשון של המלחמה מצא את עצמו סא"ל איתמר מהכפר הבדואי ביר אל מכסור, מפקד בסיס האימונים הפיקודי בדרום, באירוע חסר תקדים. אלפי חיילים וחיילות מכל היחידות, סדיר ומילואים, זרמו אליו לבסיס במטרה להתחייל ובעיקר להתאמן לקראת המהלך המשמעותי במלחמה - התמרון הקרקעי ברצועת עזה, שיצא לדרך ביום שישי שעבר.
3 צפייה בגלריה
סא"ל איתמר
סא"ל איתמר
סא"ל איתמר
(צילום: דובר צה"ל)
במשך שלושה שבועות רצופים סא"ל איתמר אימן את הכוחות בלופ שלא היה כדוגמתו. סוג של תסריט דמיוני שאפילו טובי הכותבים לא יכלו לחשוב עליו. "אימנו עשרות אלפי חיילים 24/7 – במתקנים, במטווחים, בשטחי האש ובאמצעים הטכנולוגים המתקדמים ביותר", הוא מספר בגאווה, "יום ולילה הכוחות התאמנו, ירו והוכשרו. הם יצאו לתמרון הקרקעי מוכנים וחזקים מאי פעם".

הפתעה גדולה

סא"ל איתמר בן ה-41, נשוי לרינה ואב לחמישה, משרת בצה"ל כבר 25 שנה. הוא התגייס בשנת 1998 לגדס"ר הבדואי ועבר בו את כל התפקידים - לוחם, מ"מ, סמ"פ, מ"פ, סמג"ד ומג"ד. במהלך שירותו עשה תפקידים נוספים – מפק"ץ בבה"ד 1, קצין אג"ם של החטיבה הדרומית באוגדת עזה וסמח"ט יואב. כמו כן הוא בוגר שלושה תארים בביטחון לאומי ובמדעי המדינה.
למעשה את כל שירותו הצבאי, למעט תקופות קצרות בודדות, עשה סא"ל איתמר בתוך רצועת עזה ומסביב לה. לפני ההתנקות מהרצועה הוא הכיר היטב כל כביש וסמטה במחנות הפליטים, בעיר עזה, בחאן יונס וברפיח בה איבד חמישה מלוחמיו. אחרי היציאה מרצועת עזה הוא השתתף ברוב המבצעים שהיו – עופרת יצוקה, עמוד ענן, צוק איתן וחגורה שחורה.
עכשיו הוא מפקד בא"פ דרום, בסיס שעוסק בהכנת לוחמים לפני עלייה לתעסוקה מבצעית, שבחודש האחרון עובד מסביב לשעון על מנת לאמן את הלוחמים לקראת השלבים הבאים בלחימה במלחמת 'חרבות ברזל'.
איפה תופס אותך ה-7 באוקטובר?
"הייתי בבית. באופן חריג בשבת הזו הרשיתי לעצמי להתעורר מאוחר. בדרך כלל אני קם בשעה שבע, אבל בשבת הזו התעוררתי בשעה שמונה וחצי, פתחתי את הטלפון והסרטון הראשון שראיתי היה של הטנדר עם המחבלים בלב שדרות. התקשרתי לחבר שלי סא"ל מ' ואני מבין ממנו שהוא נלחם כי יש פשיטה על אגודת עזה. אני עושה עם עצמי אחד ועוד אחד ואומר: 'אנחנו במלחמה'. מיד רשמתי בקבוצת בווצאפ של המפקדים שלי: 'אנחנו במלחמה, הקפצה. לנוע דרומה מהר מאוד ואף אחד לא עולה על כביש 232 (הכביש הראשי של עוטף עזה י.ו)'. בלי לדבר עם אף אחד ולהבין שיש הרוגים על הכביש, פשוט הבנתי שיש שם מחבלים ותופת. התארגנתי מהר מאוד, הגעתי לבסיס ומהר מאוד הוא התמלא בלוחמים".

3 צפייה בגלריה
סא"ל איתמר עם הכוחות בשטחי האימוינם
סא"ל איתמר עם הכוחות בשטחי האימוינם
סא"ל איתמר עם הכוחות בשטחי האימונים
(צילום: דובר צה"ל)

מתי אתה מתחיל להבין את גודל האירוע?
"תוך כדי הנסיעה מצפון לדרום. בדרך לבסיס עשיתי לפחות 300 שיחות טלפון ואז התחילו לזרום הסרטונים הזוועתיים ובשיחה אחת מספרים לי מי נהרג ובשיחה אחרת מי נפצע וכן הלאה".
כמי שעשה את כל שירותו בגזרת עזה, פעולת החמאס הפתיעה אותך?
"אני מכיר את עזה מבפנים ומבחוץ ואני גם מכיר את היכולות של חמאס ושיטות הפעולה של התנועה הזו. הופתעתי ממספר הכוחות שהשתתפו בפלישה. כמובן שגם לא דמיינתי בחיים שחמאס תעשה מעשי זוועה כאלו".
אמרו שחמאס מורתעת?
"אני היום מפקד בסיס האימונים הפיקודי. בשנים האחרונות פחות עסקתי במודיעין והערכות מצב. אני מכיר את האתגר והמשימות בגזרת עזה, אבל לגבי הקונספציה אין לי באמת מה להגיד".
צפית בסרטוני הזוועות שעשו מחבלי חמאס. מה עבר לך בראש?
"אני מרגיש רע מאוד עם מה שקרה. ב-7 באוקטובר איבדתי חברים טובים שלי, רבש"צים של הקיבוצים שגדלתי בבתים שלהם, איבדתי מפקדים נועזים ואמיצים. גם כמה קרובי משפחה שנפצעו. אני מרגיש רע אבל אני חזק מאוד".

מוטיבציה גבוהה

מהרגע שהגיע לבסיס ב-7 באוקטובר סא"ל איתמר עבד מסביב לשעון כדי להכין את הכוחות להמשך הלחימה. "קלטתי בשלושת השבועות האחרונים כמות בלתי נתפסת של חיילים, סדיר ומילואים, שאת כולם אימנתי והאכלתי. בשעות הראשונות היה קשה מאוד, אבל מהר יצרנו שיטה ופעולות כדי לייצר רצף אימונים לכל הכוחות שהגיעו - אימונים בשטח בנוי, בתת קרקע, הגנת יישוב, אימונים בשטחים פתוחים, אימוני קליעה בכל הרבדים, הסמכות, ריענון וסימולטורים טכנולוגיים מתקדמים".
איך היה לפגוש את כמות הכוחות הרבה?
"פגשתי כוחות עם מוטיבציה גבוהה מאוד. פגשתי אנשי מילואים עם להט ורצון להילחם. כולם מזוודים היטב עם ציוד לחימה מהמתקדמים ביותר. שמעתי שאומרים שאין ציוד, זה קשקוש. לא היה חסר כלום. מאז השבת השחורה ועד עכשיו הבסיס שלי מתאמן ויורה".
כאחד שמכיר את עזה. הצבא יצא לפעולה קרקעית. איך מרגיש עם זה?
"צה"ל חזק והוא ינצח. ראיתי את הכוחות. הם התאמנו טוב. מעולם לא ראיתי את צה"ל ככה מוכן למלחמה. תראה, עברתי המון מבצעים בעזה, אבל בחיים לא פגשתי מוטיבציה כזו אצל הלוחמים. כולם רוצים להילחם. שום פחד. זה לא ייאמן. אני גאה בזה".

3 צפייה בגלריה
סא"ל איתמר. יש לו חשבון פתוח עם עזה
סא"ל איתמר. יש לו חשבון פתוח עם עזה
סא"ל איתמר. יש לו חשבון פתוח עם עזה
(צילום: דובר צה"ל)
קראו גם:

אתה יכול להבין מאיפה זה בא?
"כן, מהתמונות הקשות של השבת הארורה".
רוצים נקמה?
"צה"ל לא מתעסק בנקמה. יש לו משימות של התקפה והשמדה".
גם לך יש חשבון פתוח עם עזה?
"יש לי חשבון אישי פתוח עם עזה. בן דוד שלי איימן ז"ל, שגדלנו ביחד, נהרג מפגיעת טיל אר.פי.ג'י בנגמ"ש שבו היה. אני מקווה שהפעם נסגור את החשבון עם עזה ולא רק בשביל איימן".
אתה בן העדה הבדואית. שותפות גורל עם העם היהודי?
"העדה הבדואית נמצאת מתחת לאלונקה. יש לנו סיפורי גבורה ויש לנו גם הרוגים. המרחב האזרחי תומך באופן קיצוני בצה"ל. אנחנו מדינה אחת שבה חיים בדואים, דרוזים ויהודים וכולם עכשיו מתחת לאלונקה וזה גם מחזק אותי באופן אישי".