כשיהודה נהר היה ילד, הוא היה בטוח שהוא יגדל להיות שף. בדרך הוא הבין במה זה כרוך, נבהל ואז החליט שעדיף לו להתעסק בשתייה ולא באוכל. כבן להורים שעלו מצרפת לישראל, החיבור שלו ליין החל כבר בילדות. "יין היה משהו שתמיד נמצא בנוף אצלנו בבית", הוא מספר, "היין היה סוג של הזדמנות לעסוק בדבר שאני כל כך אוהב. זה לא סרוויס משוגע כל ערב ל־300 אנשים אלא יותר בכיוון של משהו תהליכי. משהו שיש לך זמן בין שנה לשנתיים להכין וזה התחבר לי טוב".
3 צפייה בגלריה
יהודה נהר (משמאל) ושותפו ג'ייקוב נר־דוד
יהודה נהר (משמאל) ושותפו ג'ייקוב נר־דוד
יהודה נהר (משמאל) ושותפו ג'ייקוב נר־דוד
(צילום: אפי שריר)
אחרי כמה שנים של עבודה קשה, הסתבר שהוא בחר נכון: יין ארגמן של יקב 'עמק יזרעאל' - היקב שנמצא בבעלותו יחד עם שותפו ג'ייקוב נר־דוד - זכה לאחרונה במקום הראשון בתחרות היין החשובה בעולם שנערכת מדי שנה באנגליה וגרף את הציון 96 בקטגוריה - הציון הכי גבוה ליין ישראלי. השבוע הוא מספר איך הפך זן שנחשב נחות ליין משובח שגורף פרסים ומה העיקרון שמנחה אותו - על טהרת הישראליות.

תפיסה חדשה

נהר (45), חבר קיבוץ חנתון, הקים את יקב עמק יזרעאל לפני 11 שנים יחד עם שותפו נר־דוד, אף הוא חבר הקיבוץ. נהר נולד וגדל בירושלים ובתקופת הצבא היה בחנתון כבן גרעין בנח"ל. לפני 12 שנה חזר לקיבוץ עם הגרעין שהקים מחדש את הקיבוץ. "התגבשנו קבוצה של חבר'ה שהיו פה בתור בני גרעינים בתקופת הצבא. בינתיים עבר כבר עשור ורובם התחתנו והביאו ילדים והחלטנו להקים את המקום מחדש", הוא אומר.
את היקב הקים נהר כאמור יחד עם שותפו זמן קצר לאחר שעבר להתגורר בקיבוץ. "זה חלום שחיכה להתגשם והקלפים הסתדרו. הגענו לכאן ולא היה פה כלום. הכרתי את ג'ייקוב וראינו שיש לנו תשוקה משותפת לדבר והחלטנו לקפוץ למים ביחד ולעשות את זה".
היקב שקם על טהרת זני הענבים המקומיים והים-תיכוניים ייצר בשנה הראשונה כ־12 אלף בקבוקים בשנה והיום הוא כבר מייצר כ־100 אלף בקבוקים מדי שנה. "הרעיון היה למצוא מה זה אומר יין ישראלי ומקומי. בפרספקטיבה שבה היינו לפני 11 שנה, תחום היין בישראל באופן כמעט מוחלט ייצר יינות בסטייל צרפתי או קליפורני כמו הזנים הקלאסיים קברנה. מהרגע הראשון של הקמת היקב היה לי ברור שאין מצב שאני הולך להקים עוד יקב כזה כי יש מספיק יקבים כאלה".
3 צפייה בגלריה
יין ארגמן של יקב 'עמק יזרעאל'
יין ארגמן של יקב 'עמק יזרעאל'
יין ארגמן של יקב 'עמק יזרעאל'
(צילום: אפי שריר)
זה היה ממניעים ציוניים?
"לא ציונות במובן הרגיל שלה. זה בא ממקום של לאהוב את המקום שאני חי בו. אני חי בארץ, יש פה נתונים מסוימים וחיפשתי איך אני עושה מזה את הכי טוב. ההצלחה הראשונה שלנו היתה קודם בחו"ל, עם הזנים המקומיים והים-תיכוניים ואחרי זה היא זלגה לארץ. עבדנו עם מסעדות של שפים ישראלים בכל העולם והיינו היקב הישראלי הראשון שנכנס למסעדות עם שלושה כוכבי מישלן בעולם, והיום לדעתי אנחנו מובילים את השוק בנוכחות במסעדות האלה. זה קורה בדיוק מהסיבה שהיינות שנבחרים לתפריטים האלה הם יינות מזנים מקומיים".

התרגשות מטורפת

הזן המקומי ויין הדגל שהיקב מתפאר בו הוא יין הארגמן שזכה במקום הראשון בתחרות באנגליה. ההשקעה של היקב בזן הישראלי המקורי היתה עוד מהבציר הראשון של היקב וכעת הוא קוצר את פירותיה.
"זה זן ישראלי מקורי שקיים פה כבר עשרות שנים והיה נחשב ועדיין נחשב בעיני הרבה אנשים כזן נחות. הוא לא משהו שיקבים התפארו בו ולא מתייחסים אליו כאל משהו איכותי. אמרתי אז שאנחנו נשקיע גם אם צריך 10 שנים לעבוד עם הזן הזה, ללמוד אותו ולהבין איך עושים ממנו את היין הכי איכותי שאפשר. זה בעצם מה שעשינו ומהבציר הראשון שלנו שמנו אותו כיין הדגל של היקב. כל הזמן הוא היה הבקבוק הכי יקר שלנו. הדבר הזה הסתכם בזכייה הזו שהיא החותמת הכי משמעותית שאפשר לקבל".
איך הגבת על הזכייה?
"התרגשות מטורפת. זה הבייבי שלנו, עשינו אותו כנגד כל הסיכויים ובסופו של דבר הוא ניצח בתחרות הכי חשובה בעולם של יין עם ציון יותר גבוה מכל היינות האחרים. זה חיזוק מאוד משמעותי שאומר לנו שאנחנו בדרך הנכונה. הוא הדבר הכי רחוק שיכול להיות מזן נחות. זה גם נותן המון תקווה שבעקבות הזכייה ההתייחסות לזן הזה תשתנה ושיותר ויותר יקבים יבינו שיש פה חומר גלם מקומי שהוא הכי מתאים לגידול באזור שלנו. אם הרבה אנשים ילמדו איך לעבוד איתו יהיה לנו מה שכל מדינת יין צריכה - זן עיקרי ומוביל שמייצג אותה".
3 צפייה בגלריה
יהודה נה
יהודה נה
יהודה נה
(צילום: אפי שריר)
בעמק יזרעאל יש אקלים מתאים לייצור יינות?
"מתאים או לא מתאים זה עניין של פרספקטיבה. העמק לא מתאים לגידול הזנים הקלאסיים קברנה ומרלו כי הם זנים שצריכים קור. לעומת זאת, ארגמן מושלם לאזור העמק ואזור השפלה ולאזורים החמים בארץ. הוא גדל מעולה בתנאים האלה ושומר על חומציות".

הכי ישראלי

נוסף על זן הארגמן מייצרים ביקב יינות מהזנים הים תיכוניים, קריניאן וסירה. "אלו הזנים שהתרכזנו בהם מתחילת הדרך. היום ההתייחסות כבר השתנה ולהגיד יין ישראלי זה נשמע מעולה: אתה לא צריך לעטר את זה במילים של צרפתי או אמריקאי כי היום יש כבר הרבה יותר אהבה וגאווה מקומית אצל כולם. זה היה החזון כשהקמנו את היקב - לייצר מציאות כזו".
מה התוכניות שלכם להמשך?
"אנחנו במקום מאוד גבוה אבל אין לזה סוף: תמיד יש רצון להשתפר יותר ולהעמיק שורשים, לשפר עוד איכויות וליצור דברים חדשים בתחום היין. אנחנו לא נשארים במקום ולא שוקטים על השמרים. בחמש השנים האחרונות אנחנו עובדים ומפתחים נישה חדשה לגמרי של יינות מבעבעים טבעיים שמתאימים לאקלים הישראלי בשיטה מיוחדת. זה משהו שהבאנו לארץ. לפני חמש שנים אף אחד לא ידע מהו והיום יש כבר הרבה יקבים שמתנסים בזה".
למה קראתם ליקב עמק יזרעאל?
"משתי סיבות: הסיבה הכי בסיסית היא מכיוון שאנחנו בעמק יזרעאל והשנייה היא כי יש בעמק יזרעאל עצמו גם כמקום וגם כסמל את הישראליות שעליה אנחנו מדברים. אין יותר ישראלי מעמק יזרעאל בהמון מובנים. יש לנו יינות שנקראים על שם יישובים כמו נהלל בית אלפא ומגידו. זה מתחבר מאוד למה שאנחנו עושים גם ברמה התרבותית וגם ברמה ההיסטורית והחקלאית למשהו הכי ישראלי שיש".
מעבר ליינות שהיקב מוכר, הוא מציע גם חוויית אירוח מיוחדת למבקרים במקום. "יש לנו ביקב עכשיו פודטראק שמגיש אוכל שהולך מעולה עם יין. ביום שישי אנחנו עובדים במתכונת חדשה שנקראת 'בראנצ'כוהול' - שתייה ללא הגבלה. היקב פתוח כל השבוע".