מפקד חדש למרחב עמקים במחוז הצפוני במשטרת ישראל: תנ"צ אבי דניאלי, שהחליף את מ"מ המרחב היוצא נצ"מ רן אופיר. בשבוע שעבר נערך טקס החלפת הפיקוד במטה המרחב בנוף הגליל. דניאלי נכנס לתפקידו בתקופה רגישה ורוויית אתגרים בהתמודדות עם אירועי פח"ע בגזרה הסמוכה לגבול עם הרשות הפלסטינית כדוגמת אירוע הירי שהתרחש רק בשבוע שעבר מג'נין לגן נר ובכל הנוגע לפשיעה, בעיקר בחברה הערבית.
4 צפייה בגלריה
תנ"צ אבי דניאלי
תנ"צ אבי דניאלי
תנ"צ אבי דניאלי
(צילום: שרון צור)
תזכורת לאתגר שמחכה לו בהתמודדות מול הפשיעה בחברה הערבית הוא קיבל אתמול (חמישי) ב'טבח ביפיע' בו נרצחו חמישה בני אדם. (הריאיון נערך לפני האירוע).
"יש הרבה מאוד אתגרים במרחב, גם בגבולות עם ירדן והרשות הפלסטינית וגם במעברי הגבול ג'לאמה, גלבוע ונהר הירדן, וכן אתגרי הפשיעה בכלל בדגש על המגזר הערבי באזור נצרת, משפחות הפשע, כנופיות ואירועים של סחיטה באיומים, הצתות וירי ואף אירועי רצח שנובעים מכך לצערי".
תנ"צ דניאלי (54), תושב חיפה, נשוי ואב לשלושה, בעל ותק של 30 שנה במשטרת ישראל, נכנס לתפקיד עם רקע וניסיון עשירים בפיקוד. בתפקידו האחרון כיהן כמפקד מרחב כנרת, לפני כן כמפקד מרחב גליל ועוד קודם לכן כמפקד תחנות שונות במרחב חיפה והצפון. עכשיו הוא נכנס לתפקידו כמפקד מרחב עמקים, הגדול ביותר במחוז הצפוני, שכולל סדר כוח של 850 שוטרים בשבע תחנות משטרה הפרוסות בערי ויישובי האזור כולל יקנעם, עפולה, בית שאן, נוף הגליל ונצרת.

4 צפייה בגלריה
זירת הרצח ביפיע
זירת הרצח ביפיע
זירת הרצח ביפיע
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

תנ"צ דניאלי מודע היטב לאתגרים הניצבים בפתחו ובפני שוטרי המרחב בימים אלו. הנושא שהוא שם בראש סדר העדיפויות הוא מיגור הפשיעה במרחב על כל צורותיה. "אני מגיע לתפקיד עם הרבה ניסיון בתפקידים קודמים שביצעתי, ויודע שאי אפשר לשים רק נושא אחד כאתגר מבחינתי, יש הרבה אתגרים. אירועי האלימות בחברה הערבית, אירועי הרצח ואירועי ההצתות והפשיעה החמורה הם הדבר ראשון שצריך לטפל ולא משנה באיזה מגזר, ערבי או יהודי, כולם סובלים מהפשיעה הזו".

רכזי המודיעין פזורים בשטח

עם איזה כלים אפשר להתמודד עם הפשיעה הזו?
"יש תוכניות עבודה ואנחנו עורכים תדריכים. אופן הטיפול כולל את כל כוחות השיטור במרחב ובמחוז וכוחות מג"ב שמסייעים בלחימה בפשיעה וכמובן ראשי הרשויות והמועצות, כל אחד בתחומו, על מנת למגר ולהוריד את רמת הפשיעה. באופן שוטף אנחנו מתמודדים עם הפשיעה יחד עם יחידות מחוזיות וארציות שמסייעות לנו ויש לנו כמובן את היחידה המיוחדת ללוחמה בפשיעה (יל"פ) של המרחב, שמטפלת בעבירות החמורות ביותר. לכל זה מצטרפת ההכוונה והמיקוד שלי כמפקד מרחב איך בדיוק למקד את הפעילות, היכן נקודות התורפה ומה ניתן לעשות – וזה מהניסיון המצטבר שלי בפיקוד על מרחבים בעבר. כשהייתי מפקד מרחב גליל, מרחב עם הרבה אוכלוסייה ערבית, גם שם האירועים די דומים למרחב עמקים מבחינת שגרת הפעילות של המרחב".
איך אתם מתכוננים להתמודד עם תופעת הנשק הלא חוקי?
"אנחנו מתמודדים עם זה ביום־יום. כבר השבוע ערכנו מבצע חיפושים גדול באזור המרחב. במגדל העמק נתפס נשק מסוג קרלו ובתחום תחנת נצרת נתפסו שני אקדחי גלוק ועוד רובה M16 בשיתוף פעולה של מג"ב שעובדים איתנו. אלו רק חלק מהפעילויות שאנחנו עושים, נמשיך כל הזמן לנקות כמה שיותר. כל נשק כזה שמסתובב ברחובות הוא נשק שמשמש לירי בלילות".
יש מחוללי פשיעה גדולים באזור?
"בשבוע שעבר התחלנו פעילות נגד מחוללי הפשיעה במרחב. אני כרגע לומד את כל מחוללי הפשיעה באזור ואנחנו תוקפים אותם על ידי פעילות מבצעית שנערכת ביום ובלילה תוך חיכוך מתמיד עם כניסות, חיפושים, מעצרים והרחקות. המטרה שלנו בסופו דבר היא לבצע מעצרים, לגבש ראיות ולהגיש כתבי אישום ומעצר עד תום ההליכים. אנחנו מתמקדים גם בנושא של הסכסוכים, בדגש על המגזר הערבי, שם המספר שלהם גדול. קיימתי שיחת פתיחה לכלל מפקדי המרחב ודיברתי על הנושא של הסכסוכים ואיך תוקפים אותם מרגע שהסכסוך עדיין קטן, על מנת שלא יתפתח ויתעצם ויביא אותנו למצב של אירועים קשים כמו הצתה, ירי, רצח ופגיעות חמורות".

4 צפייה בגלריה
תנ"צ אבי דניאלי
תנ"צ אבי דניאלי
תנ"צ אבי דניאלי. "השוטרים עושים את עבודתם נאמנה ביום ובלילה"
(צילום: שרון צור)

עד כמה תמונת המצב המודיעינית בשטח מדאיגה אתכם?
"רכזי המודיעין שלנו פרוסים בשטח בכל תחנה. יש שיתוף פעולה מתמיד עם הרכזים ברמה המחוזית והרכזים של השב"כ. כל התמונה הזאת מגבשת לנו תמונת מצב איכותית וכך אנחנו לומדים איפה לתקוף, איפה לבצע את החיפושים והמעצרים, על מנת לעצור את מחוללי הפשיעה והעבריינים ולהעמיד אותם לדין".

המרחב חזק ועוצמתי

בעפולה יש פשע מאורגן?
"על פניו, מבחינת משפחות הפשע שאני מכיר ברמה המחוזית, הבעיה מתמקדת יותר באזור נצרת. אני כרגע עובר על הסכסוכים. אני בסך הכל בימי הראשונים במרחב, אני עורך בימים אלו ביקורים בכל תחנה ותחנה, לומד את הבעיות ומנתח את השטח. בסיום כל ביקור אני נותן למפקד התחנה את ההנחיות המדויקות שלי איך אני רוצה שהם יתקפו ויעבדו, ואם צריך סיוע ברמה המרחבית כמובן נטפל בנושא הזה".
חסרים שוטרים במרחב?
"יש תנועה מתמדת של שוטרים במרחב. יש את כוח האדם הרגיל שחסר בכל מרחב וזו כבר שגרת העבודה. תמיד יש אנשים שעוברים לתפקידים אחרים ויש מכרזים על תפקידים וגם התפטרויות מדי פעם. בסך הכל, על פי מה שראיתי, מצב המרחב מבחינת כוח אדם טוב יחסית. בדקתי וראיתי שהתקנים החסרים מטופלים ויש מכרזים וקליטה של קצינים ושוטרים ממקומות אחרים. אני לא אתן שהמרחב יהיה בפערים משמעותיים של כוח אדם".
וניידות יש מספיק?
"בסך הכל המרחב חזק ועוצמתי, והגדול ביותר במחוז הצפוני. יש שוטרים שעושים את עבודתם נאמנה בנחישות. תמיד הייתי שמח לקבל עוד שוטרים בכל מקום, כמו בתחנות תבור ועפולה ונקודת יקנעם, כי במהלך השנים ועם התפתחות המדינה, המשטרה לא תמיד התפתחה ביחס ישר לכמות האוכלוסייה שגדלה ונוצרו פערים".

4 צפייה בגלריה
תנ"צ אבי דניאלי
תנ"צ אבי דניאלי
תנ"צ אבי דניאלי
(צילום: שרון צור)
קראו גם:

היית רוצה להוביל פתיחה של עוד נקודות ותחנות משטרה חדשות במרחב?
"לא מזמן נפתחה תחנת משטרה חדשה בתבור. אשמח להקים עוד נקודות. כשאלמד יותר טוב את המרחב, אחרי שאסיים את הסיור בכל התחנות, אגבש תוכנית. מבחינתי להקים יתד של מערך שיטור בכל מקום יכול לחזק את הקשר ותחושת הביטחון מול האוכלוסייה".
אתה חושב שהציבור מעריך את העבודה שלכם?
"אני חי בתוך עמי, ואני רואה ושומע. האזרחים רואים את הקושי בעבודת השיטור, אין לנו משטרה אחרת. השוטרים עושים את עבודתם נאמנה ביום ובלילה, הם רצים ממבצע למבצע, עובדים שישי־שבת, לילות, חגים ושבתות. עכשיו, באירועים של החודשים האחרונים במחאות בצמתים, יש שוטרים שעובדים שישי־שבת רצוף בלי חופשה בבית, ואני מאמין שהציבור מעריך את זה ומבין את עבודת המשטרה".