מרכז חקלאי העמק, מועצה אזורית מגידו, מועצה אזורית עמק יזרעאל ומשקי עמק יזרעאל הובילו תוכנית אב לחקלאות שהוצגה לאחרונה בפני נציגי הרשויות וחקלאים ובבסיסה המלצות לגידולים העתידיים באדמות העמק ורמת מנשה.
1 צפייה בגלריה
שטחים חקלאיים בעמק יזרעאל
שטחים חקלאיים בעמק יזרעאל
שטחים חקלאיים בעמק יזרעאל
(צילום: יוסי וקנין)

מטרת תוכנית האב שהוצגה על ידי ד"ר לירון אמדור, יועצת ומתכננת חקלאות, הינה לבחון מהם הגידולים המתאימים ביותר לאזור בעשור הקרוב בהתאם לצרכי שוק המזון והתחשבות במספר גורמים - שינוי האקלים, תוספת קולחין ואפשרות לדו גידול (שימוש בקרקע לשני גידולים בעונות שונות), מגמות הביקוש למזון כולל ממשקים עם ענפי בעלי החיים, עבודה מול תעשיות המזון, גידולי מאסה לתעשיית התרופות, הקוסמטיקה, תוספי המזון .
על פי התוכנית אלה עיקרי ההמלצות: רוב הפוטנציאל הינו גידול חומרי גלם צמחיים לתחליפי חלב מבוססי צמחים ובמידה נמוכה יותר לתחליפי בשר; גידול קטניות הינו בעל פוטנציאל גבוה, הביקוש למוצר גדל כמוצר בפני עצמו וגם כתשומה לתחליפי בשר וחלב. יש לקטניות גם תרומה לטיוב הקרקע כחלק ממחזור זרעים. יתכן שבאמצעות מו"פ ניתן יהיה לשפר את תחרותיות הייצור המקומי מול היבוא; יש לטפח קשרים עם חברות פיתוח לתחליפי בשר וחלב, העוסקות בפיתוח חומר הגלם, להקים אתרי ניסוי במשקים ולנסות לצמוח יחד.
כמו כן, על פי התוכנית, אין סיבה להספיד את ענפי גידול בעלי החיים, או לצפות ירידה משמעותית בביקוש לבשר, חלב או למספוא. "מוצרי חלבון מהצומח לא צפויים להחליף (ודאי לא באופן מלא) חלב ובשר מהחי", נכתב בתוכנית.

קראו גם:

בתוכנית הוצגו גם הגידולים המומלצים באדמות העמק ורמות מנשה והם: תירס, גרעיני אבטיח, עגבניות ואפונה לתעשייה העמידים יחסית לשינויי האקלים. הדו"ח גם ממליץ לגוון את סוגי הגידולים למספוא בתיאום עם החקלאים. בין ההמלצות להתחיל לגדל באזור סויה ולהגדיל את שטחי גידולי שיבולת השועל תוך שיתוף פעולה עם תעשיות תחליפי החלב. כמו כן הוצע לקדם גידולים עמידי אקלים כגון שקד וענבי מאכל ויין כמותי.
"אנו רואים בתהליך זה חלק בלתי נפרד מפיתוח החקלאות ומודים למרכז חקלאי העמק על הובלת תכנית האב", ציין ראש המועצה האזורית מגידו איציק חולבסקי לאחר שקרא את התוכנית, "המועצה תמשיך ותלווה את החקלאים בכל דבר וענין ותמשיך לפעול לקידום החקלאות ביישובי המועצה".