התחנה המרכזית המיתולוגית של עפולה נעלמה מהנוף העירוני. השבוע הגיעו דחפורים למתחם התחנה, שהייתה בעבר מרכז תוסס, והרסו אותה. אירוע שמעיד על סופה של תקופה בבירת העמק.
3 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית המיתולוגית בעפולה
התחנה המרכזית המיתולוגית בעפולה
הורסים את התחנה
(צילום: דוברות עיריית עפולה)

העולם מתקדם

ראובן רוטשילד שהיה נהג אגד יותר מ-30 שנה בעפולה נזכר בגעגוע בתחנה הנוסטלגית: "גדלנו כילדים על התחנה הזאת והוריי עבדו שם. יש לי ממנה זיכרונות נעימים מהרבה שנים ונחמץ לי הלב, אבל כל דבר מגיע לקיצו. באיזשהו שלב אנחנו צריכים להתקדם קדימה וזה אולי הזמן".
שוקי אהרונוב, דור שני לעובדי אגד, עבד בסניף אגד עפולה משנות ה-80 במגוון תפקידים. התחנה הישנה ליוותה את מרבית תחנות חייו. הוא היה פקח תנועה 5 שנים ובמשך שנתיים מנהל התחנה ולאחר מכן כיהן במגוון תפקידים ארציים באגד. גם אהרונוב לא מצטער על הריסתה של התחנה המרכזית הישנה: "נכון שזו היסטוריה של אבותינו אבל העולם מתקדם. זה כמו תמ"א 38. הרסו את המבנה הישן ובנו תחנה מרכזית חדשה וממוזגת עם תנאים יותר טובים. זאת נוסטלגיה שגדלנו עליה בתור ילדים. הייתי נוסע עם אבי ז"ל לטייל והיינו באים לתחנה הזאת. הייתה בה מסעדה שאכלנו בה כל בני המשפחה עם התושבים מבחוץ. כילדים אני זוכר שהיה לנו ספרייה בתוך התחנה וחדר אוכל למשפחות וקייטנה לילדי אגד שהייתה לי הזכות לנהל אותה בשנות ה-80'".

3 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית המיתולוגית בעפולה
התחנה המרכזית המיתולוגית בעפולה
ראש העיר אבי אלקבץ. הגיע לצפות בעבודות
(צילום: דוברות עיריית עפולה)

אהרונוב היה שותף בפרויקט משמעותי שהפך את התחנה המרכזית הישנה בעפולה למרכז תחבורתי. בכל השנים עפולה שימשה כתחנת מעבר, וביוזמתו של אהרונוב, התחנה המרכזית שימשה כנקודת יציאה לאוטובוסים לצפון ולמרכז הארץ, מה שייעל את זמני ההמתנה של הנוסעים.

מהחדישות בארץ

התחנה המרכזית בעפולה בפינת הרחובות קהילת ציון ושפרינצק הייתה אחת התחנות המרכזיות הראשונות שנבנו בארץ. ב-2 באוגוסט 1956 הונחה אבן הפינה לתחנה החדשה וב-3 במרס 1958 היא נחנכה ברוב עם והדר בהשתתפות נכבדים ותושבים. עד היום זוכרים ותיקי העיר את טקס חנוכתה כחוויה מרשימה. את עבודות הקמתה ביצעה חברת סולל ובונה. בהקמת התחנה סופר בזמנו כי הושקעו למעלה מחצי מיליון ל"י. הייתה זו התחנה הראשונה מבין שורת התחנות החדישות של חברת 'מפעלי תחנות' של אש"ד (אגד) ברחבי הארץ.

התחנה המרכזית המיתולוגית של עפולה
(צילום: דוברות עיריית עפולה)

התחנה השתרעה על פני כ-12 דונם וכללה כ-14 רציפים. 11 רציפים לעליית נוסעים ו-3 רציפי הורדה. כמו כן כללה ביתן לנהגים, מוסך לתיקונים כלליים, משרד של מחלקת 'אגד הובלות', מסעדה גדולה ושורה של חנויות וקיוסקים.
התחנה במקומה הנוכחי הייתה בשנותיה הראשונות לאחת מהגדולות בארץ והייתה שוקקת ופעילה עד שעות לילה מאוחרות. בעשורים האחרונים ירדה התחנה המרכזית בעפולה מגדולתה. כמות הנוסעים שעוברים בה פחתה והיא הפכה עם השנים למוזנחת.

3 צפייה בגלריה
התחנה בשנותיה הראשונות
התחנה בשנותיה הראשונות
התחנה בשנותיה הראשונות
(צילום: באדיבות הארכיון ההיסטורי של אגד)
קראו גם:

בתחילת שנות ה-2000 באינתיפאדה השנייה התרחשו בתחנה המרכזית ובסמוך אליה מספר פיגועים. באחד מהפיגועים שהיה בתוך התחנה המרכזית, נפצע אהרונוב שעבד באותו יום בתחנה. "נפצעתי בפיגוע יחד עם עוד כמה אנשים, פוניתי באמבולנס ולמחרת בבוקר קמתי וחזרתי לעבודה", הוא נזכר, "אנשים אמרו לי 'כנראה באמת נפגעת בראש אם אתה חוזר לעבודה', אבל זה הטיפול הנפשי הכי טוב שהיה לי".