על רקע המתיחות הביטחונית בגבול לבנון מול חיזבאללה והפרסומים כי הסבירות למלחמה כוללת עלתה, מ"מ קב"ט עיריית עפולה מיקי כהן חושף חלק מתוכניות העירייה למקרה של ירי טילים על העיר.
3 צפייה בגלריה
מתחם הרכבת במרכז העיר עפולה
מתחם הרכבת במרכז העיר עפולה
מרכז העיר עפולה
(צילום: דוברות עיריית עפולה)
בחודשים האחרונים, בלי קשר להתפתחויות בגבול לבנון, הכין כהן את העיר למספר מצבי חירום – ירי טילים, רעידת אדמה או שריפה גדולה.
כידוע, עפולה התפחתה מאוד בשנים האחרונות ולפיכך נבנו בה מאות בניינים חדשים עם חדרי ביטחון, אך עדיין ישנם עוד הרבה מבנים בלי ממ"דים, שבמקרה של ירי טילים יצטרכו לשהות במקלטים ציבוריים.
לדברי כהן יש בעיר למעלה מ-80 מקלטים ציבוריים, שעל פי מדיניות העירייה הם דו-שימושיים. "אנחנו נותנים לקבוצות ועמותת להשתמש במקלטים ביום-יום. הם מטפחים את המקלט כי הם חיים בו והעיר מרוויחה מקלט מסודר, נקי ומשופץ לשעת חירום", ציין כהן, "במקלטים שאינם נחשבים דו-שימושיים אנחנו מטפלים ברמת המיגון והשיפוץ. יש גם מקלטים ציבוריים שייצאו משימוש כי נבנו סביבם בניינים חדשים".
מה קורה במקרה של ירי טילים על העיר ויש מבנים שנפגעו?
"אם חלילה יפגעו בתים של אזרחים ונצטרך לפנות אותם שבעה בתי ספר יהפכו למתקני קליטה. התושבים יגיעו אליהם ויקבלו את השירות הזמני מהעירייה – רווחה, הסעדה, רפואה ומה שנדרש ושם הם ישהו עד שמצב החירום יסתיים. מדובר בבתי ספר שיש בהם מקלטים. בנוסף, מפינו את כל החניונים התת-קרקעיים בעיר והם מסומנים כמקום להימלטות תושבים במידה וירי טילים יתפוס אותם כשהם מחוץ לבית. העירייה תפיץ לתושבים בצורה מסודרת את המידע לאן הם יכולים לברוח כשתופעל אזעקה על ירי טילים".

3 צפייה בגלריה
מיקי כהן
מיקי כהן
מיקי כהן
(צילום: פרטי)

רכשתם ציוד ייעודי?
"לעירייה יש יותר מחמישה גנרטורים גדולים שכל אחד יכול לספק חשמל לשני בניינים של 10 קומות. זה קיים בעירייה ונמצא רק לזמן חירום. העירייה גם רכשה אמצעים נוספים להיערכות לחירום כמו חפ"ק נגרר ועגלות תאורה. חשוב לציין שלעיר יש חדר הפעלה לחירום שבו יתכנסו כלל נציגי הרשות בזמן חירום וממנו ינהלו את העיר. חדר ההפעלה נמצא במרכז העיר במקלט גדול בסמוך לאגף החינוך".

לא דבר פשוט

ישנן הערכות שבזמן מלחמה כוללת ייפגעו שירותי החשמל והאינטרנט. כהן חושף כי העירייה הכינה תוכנית למצב שאי אפשר יהיה לתקשר עם התושבים דרך האינטרנט. "ייתכן שבשעות או ביממה הראשונה של המלחמה ייפגעו אמצעי תקשורת מרכזיים. ולכן העיר ערוכה בשלב ראשון לקריאה ראשונית לאנשים בחירום בשני דרכים – באמצעות קו טלפון קווי ואם גם זה לא יעבוד אז יש לנו כבר אנשים מסומנים כרצים, שיקבלו דף עם כתובות, ויזעיקו את אנשי החירום מהבתים שלהם. לגבי מסירת הודעות לתושבים אז במקרה שלא תהיה תקשורת רכבי משטרה ושיטור עירוני יעברו בין השכונות ועם מגפונים יעבירו הודעות לתושבים".

3 צפייה בגלריה
כנס מוכנות חירום של עיריית עפולה
כנס מוכנות חירום של עיריית עפולה
כנס מוכנות חירום של עיריית עפולה
(צילום: דוברות עיריית עפולה)

מ"מ קב"ט העירייה כהן גם ציין כי העירייה הקימה צוותים של מתנדבים לשעת חירום, שעברו הכשרות ויהיו אלה שיתנו את המענה הראשוני. כמו כן הוכשרו כ-30 תלמידים למערך חירום, שעברו אימון של חילוץ קל.
בתוך כך, השבוע התקיים כנס חירום של העירייה, בהובלת מנכ"ל העירייה שלום שלמה, במתווה של כנס מכין למצבי חירום עם כלל מנהלי האגפים/מחלקות של העירייה ואנשיהם. לכנס הגיעו נציגי ממשלה שמרכזים תחומים לעת חירום כגון רווחה, דלק ולוגיסטיקה. מטרת הכנס הייתה להשלים תובנות ואמצעים נדרשים על מנת להגיע למקסימום מוכנות לשער חירום ולתת מענה לכלל תרחישי הייחוס.
"כמי שאמון על כל קבלת ההחלטות לשעת חירום אני חייב לציין כי ראש העיר אבי אלקבץ נותן עדיפות למוכנות לחירום ויוזם את כלל הפעולות הנדרשות על מנת שנהיה במינימום פערים במידע, בציוד וביכולות", אמר כהן, "עבדתי 34 שנים בכבאות והצלה ולהכשיר עיר לחירום זה לא דבר פשוט".