קורס טיס 183 הסתיים בשבוע שעבר במסדר הכנפיים המסורתי. בין 39 המסיימים היו שני נציגים מיישובי המועצה האזורית עמק יזרעאל - סגן י' וסגן ס'. בניגוד לערים או למועצות האזוריות באזור שרק אחת לכמה שנים טובות יש להם בין מסיימי הקורס נציגים - כמו למשל בית שאן שלאחר 34 שנים היה להם נציג בקורס או עפולה שהרבה שנים לא היה לה נציג - בעמק יזרעאל זה כבר עניין שבשגרה.
7 צפייה בגלריה
מטוס F-16 ממריא מבסיס רמת דוד
מטוס F-16 ממריא מבסיס רמת דוד
מטוס F-16 ממריא מבסיס רמת דוד
(צילום ארכיון: אלעד גרשגורן)
כמעט בכל הקורסים בשנים האחרונות, וגם הרבה שנים אחורה, בין שניים לארבעה מבני העמק מסיימים קורס טיס. השבוע יצאנו למסע בין ותיקי הטייסים בעמק ואנשי חינוך כדי להבין איך הפך עמק יזרעאל לפס ייצור של טייסים. אגב, מפקד חיל האוויר היוצא האלוף עמיקם נורקין ומפקד חיל האוויר הנכנס האלוף תומר בר גם הם בני עמק יזרעאל.

רוח של מנהיגות

כמעט שאין יישוב ברחבי המועצה האזורית עמק יזרעאל שלא הצמיח לפחות טייס אחד ב-20 השנים האחרונות. יש אפילו יישוב אחד שבשנים האחרונות יצאו ממנו לא פחות משישה טייסים.
כולם נולדו בעמק, גדלו בתוך הנופים של שדות הסוללים, גניגר, תל עדשים וגבת והתחנכו בתיכונים עמקים תבור, העמק המערבי וויצו נהלל. חלקם אף כיכב במחלקת הכדורסל של המועצה תחת המאמנים עודד יחיאלי, שרון אברהמי ומתן בירנבוים ובמקום להמשיך לכדרר, לקלוע ולשאוף לשחק ביורליג בחרו בשירות משמעותי, מאתגר ומסוכן. לחלק אחר רעש מטוסי הקרב המוזנקים מעת לעת מבסיס רמת דוד הפריע לישון, אבל נטע בהם חלום.
7 צפייה בגלריה
סגן י'
סגן י'
סגן י'
(צילום: דובר צה"ל)
יואב מזי"א (76) ממושב נהלל, בוגר קורס 54 של חיל האוויר, שירת כטייס מטוסי סיור (דורנר 27) בתקופת מלחמת ההתשה. לדעת מזי"א הסביבה שבה גדלים בני העמק היא אחת הסיבות לכך שבעמק צומחים הרבה טייסים. "כשיש טייסים ביישוב שלך ומדובר ביישוב קטן, אז פתאום טיס הופך למשהו קרוב שנראה בהישג יד", הסביר מזי"א, "ברגע שהשכן שלך או החבר שלך עשו את זה, אז אתה אומר לעצמך שגם אתה יכול. זה פשוט נותן ביטחון לנסות".
7 צפייה בגלריה
סגן ס'
סגן ס'
סגן ס'
(צילום: דובר צה"ל)
הסבר נוסף של מזי"א לתופעה המבורכת הוא צורת החיים שבה גדלים בני העמק. "אני מגיל 12 נוהג על טרקטור. בגיל כל כך צעיר הייתי יוצא ליום עבודה. זה נתן לי עצמאות ואחריות. זה עזר לי כטייס", סיפר, "בתקופתי המטוסים היו פשוטים מאוד, לא כמו היום שהכל זה אלקטרוניקה. לכן היום לסביבה יש השפעה גדולה יותר. יש גם הרבה שהולכים ליחידות מובחרות. כל זה יוצר לבני הנוער בעמק רף שצריך לעמוד בו. אני מניח שגם לגדול ליד בסיס של חיל האוויר יש לזה השפעה".
הציונות עוד נטועה חזק בעמק יזרעאל?
מזי"א: "יש עדיין בעמק רוח אחרת: רוח של להוביל, רוח של מחויבות, רוח של היסטוריה ויש גם את האישיות של האנשים. יש פה לא רק רצון להישגיות כלכלית, אלא גם רצון להנהיג, לאו דווקא אנשים, אלא מטוס".
טייס הקרב לשעבר אלכס גן (67) מהיישוב תמרת הוא בוגר קורס טיס 74. במהלך 42 שנותיו כטייס בחיל האוויר הוא טס על סקייהוק, מיראז', F-15, פנטום ו-F-16.
7 צפייה בגלריה
אלכס גן
אלכס גן
אלכס גן
(צילום: שרון צור)
"טיס זה מקצוע שדורש מיומנות. כמו שיש אנשים שיודעים לפסל או לשיר, יש אנשים שיותר קל להם העולם הזה של הטיסה. הם חשים בנוח בתוך זה כי יש להם את מכלול התכונות שמאפשרות להם להיות טייסים", ניסה גן, מפקד טייסת בעבר ובעל ניסיון קרבי עשיר, לנתח את מה שקורה בעמק, "שני דברים מסבירים את התופעה: הראשון, יש לבני הנוער בעמק מוטיבציה לשירות משמעותי ולהישגיות. זה קורס קשה ותובעני שדורש מוטיבציה ונחישות בשביל להתקבל ובשביל לסיים.
"הילדים בעמק גדלים גם באווירה של לתת, לתרום ולהפיק את המרב מעצמי במסגרת השירות הצבאי. חלקם באים מסביבה או ממשפחות שיש בהם טייסים אז הם גדלים לתוך זה. חלקם בנים של טייסים אז יש להם בגנים את התכונות. למשל אצלי אף אחד מהילדים לא טייס, אבל יש כאלה שכן. יש משפחות בעמק שיש בהם חמישה טייסים. פעם היה אפשר להסביר את זה שבגלל שבאת מהקיבוץ ומגיל 12 נהגת על טרקטור, אז יש לך מגיל צעיר גישה טכנית. היום זה קצת אחרת. יש פה מכלול של דברים; גם העובדה שיש כאלה שרואים כל יום את המטוסים ממריאים ונוחתים ברמת דוד עושה להם מוטיבציה לחלום".
7 צפייה בגלריה
יואב מזי"א
יואב מזי"א
יואב מזי"א
(צילום: פרטי)

חינוך לנתינה

מרכיב נוסף שתורם להפיכתו של עמק יזרעאל לעמק הטייסים הוא מערכת החינוך הטובה שיש בו; המנהלים, המורים והמחנכים משפיעים גם הם על התהליך שדוחף למצוינות.
מנהלת תיכון העמק המערבי בקיבוץ יפעת אילנית ערן, שסגן י' שסיים בשבוע שעבר את קורס הטיס הוא בוגר בית ספרה, מתארת את השילוב שיוצר את המצוינות. "הילדים שלנו נהדרים. הם ארץ ישראל היפה והטובה", אמרה ערן בגאווה, "יש שלוש השפעות חזקות על בני העמק שבין היתר מובילות רבים מהם להצליח בקורס טיס – הבית וכמובן ההורים, שלהם יש חלק ענק, הקהילה שמנווטת ומחנכת לערכים, למצוינות ולציונות ובסוף בית הספר שפועל המון בנושא של ערכים, בהכנה לצה"ל, בשירות משמעותי ובשנת שירות. מגיל קטן שלוש ההשפעות האלה פועלות למעשה באותו קו – לעשות את הכי טוב ולתרום".
7 צפייה בגלריה
מפקד חיל האוויר היוצא האלוף עמיקם נורקין
מפקד חיל האוויר היוצא האלוף עמיקם נורקין
מפקד חיל האוויר היוצא האלוף עמיקם נורקין
(צילום: דנה קופל)
מנהל תיכון 'עמקים תבור', דודו גורן, שגם בין בוגריו יש כמה טייסים ניסה להסביר את התופעה. "זו תוצאה של חינוך לנתינה שבני הנוער מקבלים ביישובים שלהם, בבית ובבית הספר", הסביר גורן, "אלה בני נוער מוכשרים בהרבה מאוד תחומים שהיו יכולים לעשות לביתם ובכל זאת מעדיפים לתת למען החברה ולמען ההגנה על ביטחון המדינה. זה נכון לקורס טיס, אבל גם לשאר היחידות המובחרות. יש פה משהו בעמק שהוא לא רק לעשות לביתי. זה לא בגלל שהם מצטיינים בפיזיקה או במתמטיקה אלא הרוח הכללית של נתינה שמוטמעת בבני העמק לכל אורך חייהם הצעירים".
מאמן הכדורסל עודד יחיאלי אימן במהלך עשר השנים האחרונות כמה בני נוער ששיחקו שנים וכשהגיע זמן השירות התקבלו לקורס טיס וסיימו אותו. "אנחנו כמועדון מחנך לשירות משמעותי, אבל החבר'ה האלה באופי שלהם הם מנהיגים", הסביר יחיאלי את התופעה, "החוויות שהם חוו בכדורסל חישלו אותם ולדעתי זה עזר להם להתמודד עם האתגרים המטורפים בקורס הקשה. לכן נתוני ההצלחה גבוהים".
הכדורסל הישראלי הפסיד שחקנים טובים?
"יש כמה שאם הם היו ממשיכים לשחק הם היו הופכים לשחקנים מקצוענים".

בקרוב טייסת?

נתוני ההצלחה בקרב הבנים בהחלט מרשימים, אך בעמק עדיין לא צמחה טייסת או נווטת קרב. מתי תהיה הראשונה? אולי בקרוב, שכן יש שלוש נציגות מאותו יישוב בעמק שבימים אלה נמצאות בקורס טיס.
7 צפייה בגלריה
האלוף תומר בר
האלוף תומר בר
מפקד חיל האוויר הנכנס האלוף תומר בר
(צילום: דובר צה"ל)
"הבת שלי התאימה מאוד להיות טייסת, אבל היא לא חשבה על זה. היא בחרה ב-8200", מציין מזי"א, "היא טסה איתי כמה פעמים והיא הרגישה נפלא. מתי תהיה הטייסת הראשונה? זה יקרה מתישהו".
גם אלכס גן משוכנע שזו שאלה של זמן. "הבנות של העמק מעולות וחכמות ואין שום סיבה שלא יצעדו על מגרש המסדרים ויקבלו כנפיים", אמר גן, "זה עניין של מוטיבציה. ביום שהן ירצו מישהי תעשה את זה וזה לא יקרה עוד הרבה זמן".
גם מנהל עמקים תבור דודו גורן התייחס לאפשרות שבעתיד תהיה טייסת מהעמק. "יש כמה בנות אצלנו בבית הספר שאנחנו מקווים שיהיו מועמדות לקורס טיס. אנחנו דוחפים אותן לשם", אמר גורן, "הן יכולות להצליח. בכלל הבנות מוכשרות לא פחות מהבנים".