סנ"צ קובי ביטון, שמונה לפני חודש לתפקיד מפקד תחנת משטרת נוף הגליל, קיבל השבוע את דרגת סגן הניצב וכבר התחיל להציב לעצמו מטרות לטווח הקצר והארוך, כולל ראייה של נוף הגליל בשנת 2030 כעיר בטוחה לתושבים.
3 צפייה בגלריה
סנ"צ קובי ביטון
סנ"צ קובי ביטון
סנ"צ קובי ביטון
(צילום: דוברות המשטרה)

"אין לי יותר מדי ימי חסד, ישר נכנסתי למים העמוקים", הוא מודה, "למשטרה אין זמן לתהיות. צריך להיכנס כמה שיותר מהר, ברור וחד לתפקיד הזה".

להכיר את כולם

ביטון (40), נשוי ואב לשלושה, תושב קיבוץ דברת. בוגר תואר ראשון במדעי המדינה ותואר שני במינהל ציבורי. בעל ותק של 20 שנה בשירות המשטרה, בעברו שירת במגוון תפקידים במשמר הגבול, לאחר מכן שירת כקצין המבצעים של תחנת עפולה, בהמשך היה מפקד יס"מ עמקים ולאחר מכן שימש כמפקד נקודת תבור והקים את תחנת משטרת תבור לפני כשנתיים. עכשיו זהו התפקיד הראשון שלו כמפקד תחנה. כמי ששירת במגוון תפקידים באזור, סנ"צ ביטון מכיר את מחוללי הפשיעה והתופעות ואת המורכבות של התפקיד. "להיות מפקד תחנה זה תפקיד מורכב מאוד גם ברמה האישית. זה תפקיד ליבה. התפקיד החשוב והמאתגר ביותר במשטרת ישראל. אני פה כדי לתרום ולתת ביטחון לאזרחים", הצהיר.
ביטון מציין כי האתגר הגדול ביותר של תחנת משטרת נוף הגליל הוא העתיד: "ההגירה החיובית לנוף הגליל, מבחינת ההתפתחות הדמוגרפית שלה, הופכת להיות מאוד מאתגרת עבורנו", אמר ביטון, "צריך להכיר את האוכלוסיות כי כל אוכלוסייה והמאפיינים שלה. יש אוכלוסייה חרדית שמגיעה מבחוץ שמצריכה קשב רב ובטח לאור התקופה האחרונה. בנוסף יש אוכלוסייה נוצרית בעיר ואוכלוסייה מוסלמית שגם היא מגיעה לנוף הגליל וממשיכה לגדול. בשביל זה צריך את המשטרה בקצה שתיתן מענה וביטחון לכל התושבים. כי בסופו של דבר אם השוטר לא מכיר מלכתחילה למי הוא ניגש, מה האופי ואיך צורת ההתנהלות זה עלול להביא לטעויות, שניתן להימנע מהם עם הרבה פחות משאבים בהכנה מתאימה".

3 צפייה בגלריה
סנ"צ קובי ביטון
סנ"צ קובי ביטון
סנ"צ ביטון עם ראש העיר רונן פלוט
(צילום: דוברות עיריית נוף הגליל)

"יש את המש"קים שחיים יומיום את האוכלוסיות הללו", הוסיף סנ"צ ביטון, "אנחנו מעצימים אותם ודרכם הבעיות האלה מגיעות אלי ואנחנו אמורים יחד לפתור אותם. שיתוף הפעולה עם האוכלוסיות האלה הוא ערובה להצלחה. בסוף הרבה מתחים וחיכוכים נמנעים בהיכרות קרובה. אני חודש בתפקיד וכבר פגשתי כמעט את כל הגוונים והאוכלוסיות, קודם כל שיכירו אותי וגם שיידעו שיש להם דלת פתוחה ויש מי שמקשיב להם. גם הפידבק שקיבלתי בחזרה היה חיובי".

איכות החיים

ביטון מודה כי קיימת פשיעה בנוף הגליל, במיוחד עם הגידול באוכלוסייה והכניסה של מחוללי פשיעה מבחוץ.
"עם ההגירה החיובית, נכנסים גם משאבים לעיר ואיפה שיש כסף לצערי בהתאמה עולה גם הפשיעה. הרבה פשיעה באה מבחוץ כי קל להסתתר במקומות שבהם יש אוכלוסייה שלא מכירים אותה. יש הרבה בתים שמופקרים ואין שליטה מי נמצא בהם. בפלטפורמה הזאת הם נכנסים ומכניסים את הפשיעה יחד איתם. בנוף הגליל, בניגוד לתחנות במגזר הערבי, יש הרבה עברות של המשטרה הקלאסית בנושא נוער, אלימות במשפחה ובעיקר עבירות איכות החיים. כבר בשבוע האחרון הגברתי יחד עם שוטרי התחנה את הפעילות למניעת המטרדים לציבור. אני רוצה שילד שהולך בנוף הגליל עם אמא או אבא שלו ירגיש ביטחון, שהוא יכול ללכת בלי חשש. שהנשים שעושות ספורט בלילה וצועדות בטיילת המדהימה של נוף הגליל, ילכו בלי שאף אחד יטריד אותן או יזרוק להן מילה. בסוף הן הבנות של כולנו שאנחנו רוצים שהן יסתובבו בשקט ובביטחון".
איזה מטרות הצבת לעצמך כמפקד תחנה?
"יש מטרות לטווח הקצר ומטרות לטווח הארוך. אני מכוון לראות את נוף הגליל ב-2030 כעיר בטוחה יותר לתושבים. בסוף אנחנו תלויים במשאבים שיוקצו לתחנה ואני מקווה שהם ילכו ויגדלו. האוכלוסייה הולכת וגדלה ואנחנו במשטרה נשארים עם אותו כוח אדם".

לא מוותר

החוסר בכוח אדם הוא הפער העיקרי שצריך להשלים ולדברי סנ"צ ביטון, ניתן לגשר עליו כרגע באמצעות שיתוף הפעולה של משטרת נוף הגליל עם העירייה. "כרגע אל מול האתגרים עיריית נוף הגליל נותנת את המיטב שהיא יכולה וראש העיר עושה עבודה מדהימה. אני מאחל לכל מפקדי התחנות שיתוף פעולה כזה. העירייה פועלת עם הכוונה לביטחון התושבים. נוף הגליל היא היום העיר הכי מרושתת, איפה שאין שוטר יש מצלמה ואיפה שאין מצלמה יש עוד פקח. חשוב לציין כי הרוב המוחלט של אוכלוסיית נוף הגליל נורמטיבית".

3 צפייה בגלריה
סנ"צ קובי ביטון
סנ"צ קובי ביטון
סנ"צ ביטון. קורא לשוטרים שלו לוחמים
(צילום: דוברות המשטרה)
קראו גם:

יש חידושים ודברים שאתה מתכוון להביא איתך מהתפקידים הקודמים שהיית בהם?
"אני גדלתי כלוחם ואני לא מכיר משהו אחר. אני והשוטרים נתחכך במוקדי הפשיעה ונגיע למקומות בהם יש את העבריינים ושהאזרחים הנורמטיביים מפחדים להתעסק איתם. השאיפה שלי שלא יהיה ואקום. אני רוצה שהעבריינים יידעו שהפשע לא משתלם, שיידעו שמי שנכנס לנוף הגליל, הסיכוי שלו להיתפס תוך כדי הפשע ואחריו הוא גבוה מאוד. אני קורא לשוטרים שלי לוחמים, כי הם נלחמים על העיר, על המדינה ולטובת האזרחים".
מה הציפיות שלך מהפקודים שלך?
"שהם יידעו שיש להם מפקד שנותן להם את הגב לעשות את מה שצריך כדי להגן על האזרח, כמובן במגבלות החוק. בסוף כדי לשים את העבריין מאחורי סריג ובריח, צריך להתחכך איתם, להיות במקומות שלהם ולחשוב כמוהם. זה האתגר הבא שלי - לאמן ולהכשיר את השוטרים האלה לאתגרים ולמקרי הקיצון. היום לצערי עבריינים לא מפחדים לכוון נשק גם לשוטרים, אם הם יגיעו עכשיו לבצע ירי לעבר בית ותגיע לשם ניידת, בסוף הירי יהיה מוכוון גם לניידת המשטרה. במקרה כזה של ירי לעבר השוטר שירגיש מאוים, הציפייה היא לנטרל את האיום לפני שהוא יעז לנטרל את השוטר שלנו. זה צריך לדעת כל עבריין במדינה ובטח בנוף הגליל".
אתה נתפס כמפקד קשוח?
"אני קשוח, אני לא יודע מה זה לוותר, אבל בסוף כדי להניע את הפקודים צריך לטפח את ההון האנושי כמו בכל מקום. ב-7 באוקטובר חיבקו אותנו ומיד לצערי שכחו מזה. השוטרים לא באים לשרת במשטרה בשביל השכר. זה בעיקר התנאים, המעטפת וסביבת העבודה. גם לנו חשוב הפידבק הטוב מהאזרחים".