בשנים האחרונות הפך הרב אליהו עזריאל ארמה מעפולה למנהיג קהילה משפיע מאוד בעיר ובסביבה - מקובל שהפך למוקד עלייה לרגל עבור אישי ציבור, פוליטיקאים ותושבים מהעיר שבאים להתייעץ איתו ולהתברך מפיו. עלייתו המטאורית של הרב ארמה, שעד לפני כמה שנים עבד בעיריית נוף הגליל, מעוררת סקרנות גדולה סביב דמותו שמצליחה לגעת בכל כך הרבה אנשים.
6 צפייה בגלריה
הרב ארמה. ממשיך את דרך אבותיו
הרב ארמה. ממשיך את דרך אבותיו
הרב ארמה. ממשיך את דרך אבותיו
(צילום: פרטי)
בימים אלה החל הרב ארמה להקים בית כנסת גדול ומפואר בעיר שיהווה גם מרכז מורשת ליהדות מרוקו. למרות שהוא פועל בעיר כבר כמה שנים לא הרבה אנשים מכירים את דרכו, איך הפך לדמות מרכזית ומשמעותית בקרב מאות מתושבי עפולה ומה סוד הקסם שלו שמושך אחריו כל כך הרבה אנשים.

באים להתייעץ

עוד לפני שהגיע לעפולה עבד הרב ארמה בעיריית נוף הגליל. בכיר בעיריית נוף הגליל סיפר השבוע כי הוא התחיל את דרכו בעירייה כעובד זוטר ולאחר ששמעון גפסו נבחר לראש העיר הוא קודם להיות האיש המקשר בין משרדי הממשלה לרשות המקומית. "בעירייה מספרים שלאחר שגפסו נכנס לתפקיד הוא היה נוהג לספר ששבוע לאחר שנבחר הוא קיבל טלפון מראש הממשלה בזמנו אהוד אולמרט. גפסו היה בטוח שהוא התקשר לברך אותו על הבחירה, אך אולמרט אמר לו שהוא התקשר אליו כדי שישמור על העובד המיוחד שיש לו בעירייה בשם עזריאל", סיפר השבוע בכיר בעירייה, "גפסו ראה שיש לו קשרים וקידם אותו. הרב ארמה היה ידוע כמקורב לפוליטקאים וכאחד שנותן כל מיני עצות וברכות".
לדברי מקורבו של הרב אלירן כהן, תושב עפולה, הרב החל לבסס את מעמדו כדמות רוחנית כשמונה לתפקיד איש הקשר בין עיריית נוף הגליל לבין משרדי הממשלה. "בתפקיד הזה הוא נחשף אל הצמרת הפוליטית וגם התחיל לקבל קהל", סיפר כהן.
6 צפייה בגלריה
הרב ארמה לצד ראש העיר עפולה אלקבץ בביקור שגריר מרוקו בעיר
הרב ארמה לצד ראש העיר עפולה אלקבץ בביקור שגריר מרוקו בעיר
הרב ארמה לצד ראש העיר עפולה אלקבץ בביקור שגריר מרוקו בעיר
(צילום: דוברות עיריית עפולה)
לפני שבע שנים החליט הרב ארמה להעתיק את מגוריו לעפולה ולהקים בה מוסדות תורה וחסד. הרב משמש גם כנשיא עמותת 'חסד עולם' אותה הקים לזכרו של סבא רבא שלו, הרב דוד ארמה, אחד מחכמי מרוקו שחי במאה ה-16 והוא גם מקיים מדי שנה הילולה לזכרו. "הרב בעזרת העמותה ועם קהילת יהודי מרוקו שמוצאם מהאזור הדרומי של מרוקו בסקורה, שם חיו רבני משפחת ארמה, מקיים בכל שנה הילולה לצדיק", אומר כהן, "ציבור רחב מקהילת יהודי צרפת, מרוקו, ארצות הברית וקנדה שותפים בהילולה הזו, וכך הרב נחשף לציבור יותר ויותר גדול. הרב גם נוסע כמה פעמים בשנה למרוקו, לצרפת, לארצות הברית ולקנדה, מגייס תרומות לעמותות שהוא מחזיק ומתחזק ועורך קבלת קהל לבני הקהילה".
הרב ארמה הגיע לעפולה עם כמה ממקורביו ומהר מאוד יצא שמו למרחוק כמי שמשיא עצות טובות. היום הקהילה שלו מונה כ-350 נפש ומגיעים אליו רבים מתושבי עפולה ומחוצה לה, דתיים וחילונים מכל העדות והזרמים להתייעץ איתו ולקבל את ברכתו. סוד הקסם של הרב לדברי כהן הוא הפשטות שלו בדרך שבה הוא מקבל כל אדם. "הוא פשוט מקבל את כולם ולא משנה מה המעמד וצבע העור. גם אנשים מהעולם החרדי האשכנזי מקורבים אליו ומתייעצים איתו. יש לו כריזמה מיוחדת. הרב גם מאוד מקורב לרב שלמה עמאר, הרב הראשי לשעבר ורבה של ירושלים ומקורב גם לרב דוד לאו הרב הראשי לישראל".
אלירן כהן נשבה בקסמו של הרב מיד כששמע שהוא מגיע לעפולה ורוצה להקים בה את מוסדותיו. "אני מרוקאי והרב דואג להרים את מורשת מרוקו, אם זה בנוסח התפילות ובכל ההוויה של הקהילה והרב עושה את זה בגאון. זה מה שסקרן אותי. מאז אני כמו הבן של הרב, אני מתלווה אליו לכל מיני נסיעות בחו"ל. הייתי איתו בצרפת ובקנדה ובארצות הברית כמה פעמים. כל שנה אנחנו נוסעים פעם-פעמיים למרוקו וחוגגים את ההילולה של הסבא רבא, רבי דוד ארמה. זו הילולה מאוד גדולה ומכובדת. כל בסיס מהות הפעילות של הרב מתבססת על מורשתו של הצדיק".

עלייה לרגל

מקורבו של הרב ארמה, ציון לוי מעפולה, מוסיף כי מעבר לאישיותו המיוחדת של הרב, המשיכה אליו היא כתוצאה משושלת הייחוסים שלו כנצר לבן ממשפחת ארמה שנמשכת עד לאבי המשפחה הרב יצחק ארמה שנודע בשם 'בעל העקידה' על שם ספרו 'עקידת יצחק'. הוא חי במאה ה-15 לספירה בספרד ולאחר גירוש ספרד היגר לאיטליה.
6 צפייה בגלריה
הרב אליהו עזריאל ארמה
הרב אליהו עזריאל ארמה
הרב אליהו עזריאל ארמה
(צילום: פרטי)
"משפחת ארמה מהעיר סקורה שבמרוקו היא משפחת קדושים עושי נפלאות כמו משפחת אבוחצירא ומשפחת פינטו", אומר לוי, "זו שושלת של עשרות דורות. הוא למעשה ניחן בכוח הקדושה ובראיית העולם המיוחדת שלו ובשליחות שהוא חש לעזור לכל אחד ואחד בעם ישראל, אם זה להיכנס להריון, למצוא זיווג מתאים ולעזור למשפחות קשות יום. הוא מכתת רגליו בכל הקהילות היהודיות בעולם כדי לגייס תרומות והכול בשביל הקהילה הקדושה בעפולה ובשביל הכולל שבו הוא מחזיק תלמידי חכמים שלומדים לרבנות ולדיינות. הוא עצמו מונע משליחות. אמרו לו 'מחכה לך בעפולה קהילה גדולה, לך'. והוא לא חשב פעמיים; הגיע לעפולה והקים את הקהילה מכלום. הוא הגיע עם שלושה אנשים והיום הקהילה מונה 350 איש".
מעמדו של הרב הלך והתחזק ככל שחלף הזמן והתחילה אליו עלייה לרגל של חברי כנסת ושרים שהגיעו להתייעץ איתו, לקבל את ברכתו ולשמוע את תבונתו. בין הבאים חבר הכנסת לשעבר מש"ס יצחק וקנין, ראשת העיר ירוחם טל אוחנה, שר האוצר אביגדור ליברמן, חברי הכנסת מהליכוד עוזי דיין וחיים כץ וכמובן ראש העיר עפולה אבי אלקבץ.
"מקורבים אליו חברי כנסת והצמרת הפוליטית בכללה מכל גווני הקשת, מהמחנה הימני והשמאלי, שבאים להתייעץ", אמר אלירן כהן, "גם משה לאון ראש עיריית ירושלים מאוד מקורב אליו ויו"ר השלטון המקומי חיים ביבס וכמובן ראש העיר הנוכחי של עפולה אבי אלקבץ שיש ביניהם שיתוף פעולה מאוד פורה. היתה לו קרבה מאוד גדולה לרב עובדיה יוסף זצ"ל. היה ביניהם קשר מאוד חם והם פעלו בשיתוף פעולה בהרבה נושאים. אני עובד עם אחי, חבר מועצת העיר איתי כהן, בשיתוף פעולה הדוק בפעילות החברתית שלו בעפולה והרב דואג לעזור לו ולקדם הרבה נושאים חברתיים. כחלק מהעניין הזה הוא מבצע חלוקת 'קמחא דפסחא' לפני פסח בכל שנה ומחלק אלפי סלי מזון למשפחות נזקקות בעיר".
"יש לרב ארמה השפעה רוחנית גדולה מאוד על כל הקהילה בעפולה", מוסיף לוי, "כולם מגיעים להתייעץ ולבקש את ברכתו. מגיעים גם אנשי ציבור ופוליטיקאים, מהרב הראשי לישראל ועד שר הביטחון או חברי כנסת ואת כולם הוא מקבל בשקט, בענווה ובלי הרבה רעש. גם הרבה קצינים בכירים בצה"ל מגיעים אליו להתייעצות ולקבל ברכה. אני חושב שבעפולה אין אחד כמעט שלא בא לקבל ממנו ברכה או עצה או להעביר את הבכי והמרי שלו והוא משמח את כולם".

מעשי נסים

לוי וגם כהן מציינים כי מאז בואו של הרב לעיר נכנסה שמחה לחיי התושבים. "הוא הכניס הרבה שמחה", אומר לוי, "כשלא נמצאים בזמן עצב ואבלות יש המון שירה, הרבה שירי אבוחצירא ושירים אותנטיים מרוקאיים והכול על טהרת הפיוט. זה שינה את כל הכללים בעפולה".
6 צפייה בגלריה
האחים איתי ואלירן כהן מקבלים ברכה מהרב
האחים איתי ואלירן כהן מקבלים ברכה מהרב
האחים איתי ואלירן כהן מקבלים ברכה מהרב
(צילום: פרטי)
"הרב עושה את הכל בשמחה וכך מלהיב גם את הקהילה שלו וזה הקסם שלו", מחזק כהן, "הוא דואג תמיד בחגים ושבתות להרים את הקהילה בשמחה עם פייטנים, ובזמן שמחת תורה ושמחת בית השואבה מביאים להקה. אנשים אוהבים להיכנס לתוך המעגל הרוחני הזה, לבוא בצורה חיובית, בשמחה ובאהבה ובסבר פנים שמקבל אותם כמו שהם. הרב מקבל את כולם וכולם נהנים ממנו ואוהבים את האנרגיות שהוא מפזר. הוא גם מארח המון אנשי ציבור ואורחים בבית שלו בשבתות וזה לא מובן מאליו".
חבר מועצת העיר עפולה ומחזיק תיק הרווחה, איתי כהן, מספר על מעשי הנסים שהרב מחולל אצל אנשים שבאים לקבל את ברכתו. "אני מכיר סיפור על חבר קרוב שלי שאשתו לא הצליחה להביא ילדים לעולם. הוא בא אל הרב והוא אמר לו מה לעשות ודיבר גם עם אשתו ואחרי שנה הם זכו להביא ילד לעולם. חבר נוסף בא להתייעץ עם הרב בנושא מסוים והוא אמר לו תעלה לבית חולים ותעשה בדיקות, הוא הלך והרופאים גילו שיש לו בעיה בכליות וכך הוא עצר את זה בזמן, הרופאים לא הבינו על סמך מה הוא אומר את זה, הם חשבו שהוא עשה בדיקה רפואית קודם".
6 צפייה בגלריה
עם השר לשעבר משה כחלון
עם השר לשעבר משה כחלון
עם השר לשעבר משה כחלון
(צילום: פרטי)
איתי כהן מגיע להתייעץ עם הרב ארמה לעתים קרובות ומבקש את ברכתו לפני כל מהלך והחלטה שהוא רוצה לעשות בחיים. "אני מחובר לרב רגשית ומתייעץ איתו על כל המהלכים הפוליטיים שלי. אני הולך אחריו לפי דעת התורה שלו, גם עכשיו לפני שהכרזתי על התמודדתי ליו"ר מרחב העמקים בהסתדרות הלכתי להתייעץ איתו וקיבלתי את ברכתו. הרב עוזר בכל נושא החסד וגם קירב את יהדות מרוקו לעיר עפולה. הוא בקשר יומיומי עם שגריר מרוקו ועם הפדרציה היהודית של צפון אפריקה".

להחזיר עטרה ליושנה

בימים אלו מקים הרב בית כנסת חדש גדול ומפואר ברחוב חיבת ציון בעיר שיושתת על מורשת יהדות מרוקו. לצד בית הכנסת מוקם גם מקווה טהרה, תלמוד תורה ומוזיאון להנצחת מורשת יהדות צפון אפריקה. "הרב רוצה להחזיר עטרה ליושנה ולהחזיר מחדש את המורשת של קהילת יהדות מרוקו לעפולה", אומר לוי, "עכשיו הוא מקים משכן שיהיה בית כנסת אותנטי מרוקאי עם כל המרכיבים מסביב, הכול על טהרת וקדושת יהדות מרוקו. את כל זה הוא עושה בלי שום מטרת רווח אישי. כאילו הוא מקבל הנחיה מהוריו ומהסבא קדישא שלו כדי להמשיך את הדרך הזו, והכול בצניעות ובענווה. אנחנו מקווים שיהיו עוד תרומות כדי שנוכל להקים מרכז מורשת לתפארת".
6 צפייה בגלריה
 כך יראה בית הכנסת של הרב ארמה
 כך יראה בית הכנסת של הרב ארמה
כך יראה בית הכנסת של הרב ארמה
(הדמיה: באדיבות עמותת חסד עולם)
ראש עיריית עפולה אבי אלקבץ: "אנחנו גאים ברב עזריאל ובעשייה הציבורית שלו למען תושבי עפולה. הוא מגדיל תורה ומאדירה ובימים אלו גייס קהילה של אנשים נהדרים מצרפת ויחד איתם בונה כאן בית כנסת מרכזי ומקווה. באותו מקום יהיה גם מוזיאון לשימור המסורת של יהודים יוצאי מרוקו. העירייה גאה על שיתוף הפעולה עם הרב עזריאל ומאחלת לו עוד הרבה שנים של עשייה ציבורית למען תושבי העיר והמדינה".