כאשר דוד מלכה ממגדל העמק הוזמן לחתונתו של ישראל מאיר כהן, שנערכה השבוע, הוא חגג לא רק את שמחתם של הזוג שנכנס לחופה אלא גם סגירת מעגל אישית בחייו. לפני 21 שנים, כשכהן היה תינוק בן עשרה חודשים, חילץ אותו מלכה מביתו שבער באש וכעת הוא זכה ללוות אותו לחופתו.
2 צפייה בגלריה
דוד מלכה וישראל מאיר כהן בחתונה
דוד מלכה וישראל מאיר כהן בחתונה
דוד מלכה וישראל מאיר כהן בחתונה
(צילום: חיים עטון)
"הרגשתי מחנק בגרון. זו הייתה התרגשות גדולה", סיפר מלכה השבוע, "מאוד התרגשנו לראות אחד את השני אחרי כל-כך הרבה שנים שלא נפגשנו. רציתי לסגור את המעגל. אני מאמין שאנחנו נהיה עוד בקשר. הוא כמו הבן שלי וחלק מהמשפחה. אני מאמין שגם כשייוולדו לו ילדים הוא יזמין אותי לשמחות שלו".

סיכן את חייו

מלכה עדיין זוכר בבהירות את אותו יום שבו פרצה השריפה בדירת השכנים מעליו. "זה היה יום חמישי חם מאוד בחודש תמוז", הוא נזכר, "חזרתי הביתה מהעבודה וישבתי בסלון כשפתאום שמעתי דפיקות בדלת. פתחתי את הדלת והילדה של השכנים נכנסה וצעקה שיש להם שריפה בבית".
מלכה רץ ללא היסוס וחילץ את האם ושתי בנותיה שהיו בדירה באותה עת. אבל ישראל מאיר הקטן, בן עשרה חודשים, שישן באותה עת בלול בחדר השינה של ההורים, נשאר מאחור ומלכה חזר בשנית להצילו תוך סיכון חייו. "עליתי לדירה וראיתי שבחדר האמצעי התחיל להתלקח מזרן והחדר היה כולו אפוף עשן", הוא משחזר, "כאשר חילצתי את האמא ושתי הבנות ויצאנו החוצה ללובי, האמא התחילה לזעוק לעזרה ואמרה לי שהתינוק שלה בתוך הלול בחדר השינה של ההורים וביקשה שאציל אותו. זה היה מאוד קשה להיכנס לבית בחזרה. האש התחילה להתלקח לעבר החדר השני והיה קשה לעבור לחדר ההורים, ששם שהה ישראל מאיר. קראתי 'שמע ישראל' ונכנסתי בריצה מהירה לתוך הבית.
"היה קשה מאוד לראות", הוא ממשיך לשחזר, "כל הבית היה עשן שחור. הצלחתי להגיע לחדר, שלפתי את ישראל מאיר מהלול ויצאתי איתו החוצה במהירות. יצאנו מהדירה ממש מתוך הלהבות".

זכה להיות שליח

באותו שלב כבר הגיעו כוחות כיבוי האש וההצלה ומלכה פונה יחד עם התינוק ישראל מאיר לבית החולים. "שנינו נפגענו משאיפת עשן, אושפזנו ליומיים, שם עשו לנו את הבדיקות והשתחררנו".

2 צפייה בגלריה
הכתבה ב'כל העמק והגליל' (ידיעות העמק) אחרי האירוע
הכתבה ב'כל העמק והגליל' (ידיעות העמק) אחרי האירוע
הכתבה ב'כל העמק והגליל' (ידיעות העמק) אחרי האירוע
(צילום: ידיעות תקשורת)

מה נתן לך את הכוח להיכנס לתוך הלהבות?
"להציל נפש אחת מישראל זה כמו להציל עולם מלא. ידעתי שאני הולך להציל פה תינוק. האמא הייתה נסערת. זה מה שנתן לי הכוח. ברוך ה' שזכיתי. האמא הודתה לי אחר כך שזכיתי להציל את חיי הילד שלה".
אחרי זה המשכת לשמור על קשר עם הילד והמשפחה?
"כן, אנחנו המשכנו לגור כשכנים בבניין למשך ארבע שנים נוספות. בכל פעם שראיתי את ישראל מאיר שמחתי מאוד לראות אותו גדל לתפארת המשפחה ושזכיתי להציל אותו".
לאחר כמה שנים של נתק הצטלבו שוב דרכיהם של מלכה וכהן: "הייתי באירוע ושם פגשתי את יעל, אמא של ישראל מאיר, שסיפרה לי שהוא מתחתן בעוד חודש ושהיא תשמח שאבוא לשמח אותם בשמחתם".
השבוע בחתונה הרגיש מלכה סגירת מעגל: "כשראיתי את ישראל מאיר עומד מתחת לחופה כחתן, אמרתי תודה לבורא עולם שזיכה אותו להיות השליח להציל אותו ועכשיו אני שמח שהוא מתחת לחופה. לבורא עולם יש הרבה שליחים, הייתי אז בזמן ובמקום הנכון. ברוך ה' זה נגמר בטוב והוא זכה להיכנס לחופה".