מאה שנים לאחר הקמתו, מגדל המים ההיסטורי של המושב נהלל עובר בימים אלו עבודות שחזור ושיקום מקיפות.
2 צפייה בגלריה
מגדל המים של נהלל
מגדל המים של נהלל
מגדל המים של נהלל
(צילום: גיל נחושתן)
במסגרת השחזור ישוקמו יסודות הבטון שניזוקו במרוצת השנים וכן גדרות הברזל בראש המגדל. לאחר סיום העבודות, בעוד מספר חודשים, ייערך טקס חגיגי של חניכתו המחודשת של המגדל.
מגדל המים של נהלל ניצב במרכזו של המושב. המגדל אשר בנייתו החלה ב-1923 והסתיימה ב-1924 הוא המבנה הציבורי הראשון שהוקם במושב. "המגדל הוקם בהתחלה כבריכה, כאשר המים זרמו אליו בצינור חרס ממעיין שמרון בגרביטציה לנהלל", מספר מזכיר מושב נהלל יאיר מור, "כשהתחילו לבנות את הצריפים בנהלל בסוף שנות ה-20 בנו את מגדל המים והבריכה עליונה. המשאבה הרימה את המים מהבריכה התחתונה לבריכה העליונה בכוח הגרביטציה ומשם הם זרמו לכל המשקים".
הצורך בשיקום המגדל התעורר לאחרונה לאחר שהתגלו סדקים ביסודות הבטון של המגדל. שחזור המגדל הוא פרויקט שלישי של שימור שנעשה לאחרונה בנהלל לאחר שחזור בית העם ושיקום בית הדואר.
את הפרויקט מובילים הוועדה לשימור אתרים במועצה האזורית עמק יזרעאל בראשות יו"ר הוועדה אבי סמוביץ' וכן המועצה לשימור אתרים. חשיבותו ההיסטורית של המגדל אינה מוטלת בספק. "זה מפעל המים הראשון שהוקם בנהלל, מאחר והוא היה המבנה הבולט ביותר בעמק הוא שימש במשך שנים גם לאיתות והעברת הודעות בין היישובים והקיבוצים מסביב שהתחילו לקום בסוף שנות ה-20". הוסיף מור שהדגיש כי "לא יחזירו אותו למטרות שאיבת המים שהוא הוקם אלא הוא ישמש כמונומנט היסטורי שמפאר לנו את תמונת נהלל והוא גם חלק מהלוגו של מושב העובדים הראשון בישראל".

2 צפייה בגלריה
מגדל המים של נהלל
מגדל המים של נהלל
מגדל המים של נהלל
(צילום: גיל נחושתן)
קראו גם:

ביטוי להיותו של מגדל המים סמל במושב אפשר למצוא בדברים שכתבה (מתוך ארכיון נהלל) עדינה לוין-לנציצקי: "אנו הילדים היינו מטפסים על הבריכה ביום ובלילה במהירות עצומה. למרות 'המכשול' ששמו על סולם הבריכה, כדי שלא נוכל לטפס, הטיפוס היה 'תעודת בגרות'. מי שפחד לטפס על הבריכה לא הייתה לו 'זכות קיום'. בכפרינו אומץ לב היה מעל לכל. קרו גם ניסים, אף פעם לא נפל ילד או מבוגר מהבריכה. היא שומרת עלינו, היא סמל בשבילנו ואנו מאוד אוהבים אותה וזוכרים לה חסד נעורים, שבימי נהלל הראשונים הביאה לנו מים חיים".
התקציב לשחזור המגדל הגיע בחציו מהמועצה לשימור אתרים וחציו מהאגודה החקלאית של נהלל. "המועצה לשימור אתרים קשובה לשיקום ומשקיעה הרבה תכנון ומחשבה של אנשי מקצוע שיודעים לבצע את העבודה. אני מבקש להודות לראש המועצה אייל בצר וסגנו אבי סמוביץ' שגם הם מאוד קשובים לשימור האתרים ההיסטוריים", סיכם מור.