פרויקט הרכבת הקלה אשר מתוכנן בימים אלו ובתוכו פרויקט הרכבת הקלה בצפון, בהשקעה בהיקף של למעלה מ־8 מיליארד שקל, אמור לשמש מנוף לפיתוח כלכלי ותחבורתי של אזור הגליל. אך נכון להיום צומת המוביל וצומת סומך בכביש 77 אינם מתוכננים להפרדה מפלסית ועל פי התכנון הקיים תבוטל בהם הפנייה שמאלה, דבר שיוביל לעומס תחבורתי עצום במרחבים הללו.
3 צפייה בגלריה
מחלף המוביל
מחלף המוביל
מחלף המוביל
(צילום: שרון צור)
ראשי הרשויות באזור העמק והגליל שלחו השבוע בנושא מכתב בהול לשר האוצר אביגדור ליברמן; שרת התחבורה מרב מיכאלי; רם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר; מיכל פרנק, מנכ"לית משרד התחבורה ואורלי שטרן מנכ"לית נתיבי איילון, בדרישה להקצאת משאבים לתכנון הפרדה מפלסית בצומת סומך וצומת המוביל ולא לבטל את הפנייה שמאלה.
על המכתב חתומים ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר; ראש עיריית קריית אתא, יעקב פרץ; ראש עיריית נוף הגליל, רונן פלוט; ראש עיריית נצרת, עלי סלאם; ראש עיריית שפרעם, אורסן יאסן; ראש המועצה המקומית ביר אל מכסור, חאלד חוג'יראת; ראש המועצה המקומית כפר מנדא, עלי זידאן; ראש המועצה המקומית עילוט, איברהים אבו ראס וראש המועצה המקומית ריינה ג'מיל בסול.
יצוין כי במקרה של מחלף המוביל ביטול הפנייה שמאלה לכיוון דרום (תל אביב) יהפוך את הנסיעה של תושבי היישובים הסוללים, שמשית, ציפורי, עילוט, נצרת, נוף הגליל, ריינה ומשהד לסיוט. זו תהיה פגיעה קשה באיכות החיים של התושבים שיצטרכו לבלות יותר זמן על הכביש.
"אנחנו דורשים הפרדה מפלסית והולכים להילחם בזה בכל הכוח", אמר השבוע ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, "הם עשו תכנון ראשוני להפרדה מפלסית, אבל לא תקצבו את זה. בגלל הקיצוץ בתקציב הם רוצים בצורה כוחנית לבטל את הפנייה שמאלה ולכן שלחנו את המכתב. הממשלה באה לברך ויוצאת מקללת. אנחנו נעשה הכל שיתקצבו את ההפרדה המפלסית ואז בא לציון גואל".
3 צפייה בגלריה
ראש המוא"ז עמק יזרעאל אייל בצר וסגנו שי יזרעאלי
ראש המוא"ז עמק יזרעאל אייל בצר וסגנו שי יזרעאלי
ראש המוא"ז עמק יזרעאל אייל בצר וסגנו שי יזרעאלי. בחזית המאבק
(צילום: שרון צור)
במכתב התריעו ראשי הרשויות כי "ההשקעה העצומה במחלפים אלה תהיה זניחה ביחס לנזק העצום שייגרם כתוצאה מהיעדר התכנון להפרדה מפלסית. ההשלכות החמורות הצפויות הן: פגיעה בתחבורה ציבורית, איחור עצום בזמני הגעת אנשים למקום עבודתם, איחור עצום בהגעת תלמידים לבתי הספר, פקקים אינסופיים, זיהום אוויר ואף רגשות כעס ותסכול בקרב תושבי האזור. אנו אמנם פריפריה אולם צמתים אלה מהווים עורק תחבורה מרכזי וראשי לנוסעים צפונה וכמובן משפיעים על חייהם ועל שגרת יומם של כל תושבי האזור. אם לא נתעשת עכשיו, לא נוכל להשיב את הנעשה לאחור".
אם הם לא ייענו לדרישה שלכם במכתב מה תעשו?
בצר: "אז לא תהיה רכבת. אנחנו לא ניתן לסלול רכבת שתאפשר לרשות אחת לנסוע מהר לחיפה וכל השאר ייכנסו לפקקים. גם ממשלה שרוצה לקדם אזור מסוים, אם במקום לברך היא תצא מקללת, אז גם היא לא תרצה את זה. אני מקווה שהשכל בסופו של דבר יגבר, אבל אם לא - אנחנו יודעים להילחם".
3 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה חיפה - נצרת
הרכבת הקלה חיפה - נצרת
הרכבת הקלה חיפה - נצרת
(הדמיה: ינון -תיכנון יעוץ ומחקר בע"מ)
יו"ר הוועדה המרחבית 'יזרעאלים' וסגן ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל שי יזרעאלי הוסיף: "במסגרת תכנון הרק"ל הוחלט כי יבוטלו הפניות המרומזרות שמאלה לנוסעים בכביש 77 ולבאים מכיוון מערב למזרח. ביטול הפניות שמאלה משמעותו הארכת זמן הנסיעה ב־3 ק"מ למחלף יפתחאל או הסוללים. הדבר יגרום לפקקים בשעות העומס ובזבוז זמן יקר לתושבי העמק והסביבה. הפתרון מחייב תכנון מחלף להפרדה מפלסית ותקצובו על ידי משרד התחבורה למניעת סבל מיותר לתושבי עמק יזרעאל והאזור בכללותו. נציין כי מערכות התכנון לא משתפות פעולה ואף נוהגות בחוסר שקיפות שלטונית כגון שיתוף ציבור. אנו נפעל בכל מישור כדי להדוף את הפגיעה בתושבי העמק והאזור".
מהנדס המועצה האזורית עמק יזרעאל אפיק ונה גם שלח מכתב למפקח על התעבורה במחוז חיפה והצפון, מהנדס הראל דמתי, ובו דרש שמשרד התחבורה יתקצב באופן דחוף את תכנון הקבע של ההפרדה המפלסית. "מחלף המוביל הינו מחלף מרכזי במרחב המאפיין בפיתוח מואץ ובאזורי תיירות מרכזיים כגון נחל ציפורי", כתב ונה, "הפתרון הזמני המתעדף את הרק"ל על פני הנוסעים בכבישים יגרום לעומסים והארכת זמן נסיעה מיותר הן לנוסעים בתחבורה הציבורית והן לנוסעים ברכב פרטי".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד משקיע את רוב התקציב השנתי בקידום תחבורה ציבורית ובת קיימא, מערכות הסעת המונים, נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ושיפור השירות לנוסעות ולנוסעים, במטרה לספק אלטרנטיבה מיטבית לרכב הפרטי. המשרד והעומדות בראשו רואות חשיבות רבה בקידום פרויקט הרכבת הקלה. הרכבת הקלה תחבר בין מרחב נצרת ונוף הגליל למרחב מטרופולין חיפה ותאפשר לערים, היישובים והכפרים הנמצאים לאורך הקו ליהנות מתחבורה ציבורית יעילה".