הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בעמק יזרעאל מתקרב. המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בראשות הרב נתן אלנתן קיימה אתמול (שלישי) דיון בנושא הקמת שדות תעופה משלימים לנתב"ג, זאת בהמשך להחלטתה להכין שתי תוכניות נפרדות מפורטות לנבטים ולרמת דוד, כדי לתת מענה לביקושים העתידיים של נוסעים (80 מיליון נוסעים בשנה בשנת 2050).
4 צפייה בגלריה
המחאה בעמק יזרעאל נגד הקמת שדה תעופה
המחאה בעמק יזרעאל נגד הקמת שדה תעופה
המחאה בעמק יזרעאל נגד הקמת שדה תעופה
(צילום: שרון צור)

מדובר בדיון המשך לדיון שהתקיים בשבוע שעבר בו נשמעו כלל הגורמים ובהם ראשי רשויות מהצפון ומהדרום. על מנת שלא לסכל את אפשרות הקמת שדות התעופה, החליטה המועצה לקבוע תנאים להוצאת היתרי בנייה למשך חצי שנה בתחום התוכניות, זאת על מנת לאפשר בחינה של אפשרות צמצום הגבלות אלו.
בתגובה להחלטה נמסר מהמועצה האזורית עמק יזרעאל: "החלטה מסוכנת וחסרת אחריות – המועצה הארצית לתכנון ובנייה מאשרת את המשך תכנון שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל למרות ההתנגדויות הרבות. צעד שמבזה את השיקולים הבריאותיים, הסביבתיים והחברתיים של תושבי הצפון. ההחלטה התקבלה למרות ההתנגדויות החריפות של המשרד להגנת הסביבה, הרשויות המקומיות, אנשי המקצוע והתושבים המתריעים מפני פגיעות חמורות בביטחון, בבריאות, בחקלאות וביטחון המזון ובסביבה, תוך פינוי אלפי תושבים ומגבלות בנייה רחבות היקף".
מהמועצה האזורית תקפו את ההחלטה וטענו כי "התכנון בנבטים לא מתקדם, נעצר כמעט לחלוטין, ולא זוכה לתמיכה או מחויבות אמיתית מצד הגורמים הרלוונטיים. מהלך זה מעיד על התעלמות מצרכי הדרום והנגב ובחירה מסוכנת להעדיף את חלופת עמק יזרעאל, תוך סיכון ביטחוני, סביבתי וכלכלי חמור. הבחירה בעמק יזרעאל, בניגוד לחלופת נבטים הנתמכת על ידי למעלה מ-32 רשויות מקומיות וגופים סביבתיים, משדרת מסר של זלזול בצורכי הציבור ובשיקולים אסטרטגיים חיוניים".

4 צפייה בגלריה
שדות חקלאיים בלב עמק יזרעאל
שדות חקלאיים בלב עמק יזרעאל
שדות חקלאיים בלב עמק יזרעאל
(צילום: דוברות המוא"ז עמק יזרעאל)

במועצה האזורית עמק יזרעאל ציינו כי להחלטה הזו יש השלכות כבדות: "מגבלות בניה בשטח עצום של 638,000 דונם, יפגעו בתכנון התחדשות עירונית בכ- 120,000 יחידות דיור, יחייבו פינוי ישובים ויפגעו בצורה אנושה בחקלאות וביטחון המזון במדינה, תוך גרימת נזק ארוך טווח לכל אזור הצפון".
בני ביטון - ראש העיר דימונה: "העוולה הגדולה של תכנון רמת דוד ברורה מתמיד. אני ויתר ראשי הרשויות בנגב מברכים על כל התקדמות בתכנון נבטים. מנגד, לא יכול להיות שתכנון נבטים מתקדם בקצב כל כך איטי וזאת למרות החלטת ממשלה בנושא. זה ממש מחדל".
רוביק דנילוביץ׳ - ראש העיר באר שבע: "ההחלטה שהתקבלה היום היא החלטה נגד עתיד מדינת ישראל והנגב."
שלומית שיחור רייכמן – ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל: "חברי וחברות המועצה הארצית בחרו להתמקד ולקדם באופן ברור ונטול הגיון הקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד, דבר שיגרום לאבסורד שבפינוי ישובים, מגבלות כבדות על בנייה ועל התחדשות עירונית בערים באזור, תוך פגיעה אנושה בחקלאות ובביטחון המזון ובסביבה".

4 צפייה בגלריה
ראשת המועצה האזורית  עמק יזרעאל שלומית שיחור רייכמן
ראשת המועצה האזורית  עמק יזרעאל שלומית שיחור רייכמן
ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל שלומית שיחור רייכמן
(צילום: שרון צור)

יקי בן חיים - ראש העיר מגדל העמק: "המועצה הארצית חתמה היום על תעודת הפטירה הרשמית של מגדל העמק, לא יתאפשרו פיתוח והתחדשות עירונית בעיר ללא דיור ממוגן, שבה למעלה מ- 3,000 יחידות דיור לא ממוגנות ואלפי תושבים ללא מקלטים לרוץ אליהם בזמן אזעקה".

4 צפייה בגלריה
יקי בן חיים
יקי בן חיים
ראש העיר מגדל העמק יקי בן חיים
(צילום: גיל נחושתן)

ממטה המאבק נמסר: "החלטת המועצה הארצית היא סטירת לחי לתושבי הנגב המשוועים למנועי צמיחה משמעותיים כמו שדה התעופה הבינלאומי הבא של ישראל. ההחלטה היום עומדת בניגוד מוחלט להתחייבויות שקיבלו ראשי הערים והציבור בנגב משרי הממשלה ומראש הממשלה עצמו כי השדה יוקם בנבטים שבנגב. ברור לחלוטין כי האישור שניתן היום לקדם את שני שדות התעופה, בעמק יזרעאל ובנבטים, הינו רק זרית חול בעיני הציבור וזאת לאור העובדה כי בפועל מקדמים רק את חלופת עמק יזרעאל. על מקבלי ההחלטות, בראשם ראש הממשלה ושרת התחבורה, ליישם את ההחלטות על שגשוג הנגב, לבלום לאלתר את תכנון שדה התעופה בצפון ולהביא להקמתו בנבטים שבנגב. זו ההחלטה הנכונה ביותר ברמה הלאומית. תצמצם מחד את הפגיעה האדירה בעמק ותביא לפריחה כלכלית בנגב המשווע לכך".