בעוד פחות משנה וחצי ייפול דבר ביקנעם עילית – אחרי 35 שנה ראש העיר לא יהיה סימון אלפסי, בוודאות. הסיבה: אלפסי בן ה-76 החליט כי לא יתמודד לקדנציה שמינית, למרות שאם היה מתמודד סביר להניח שהיה נבחר שוב.
5 צפייה בגלריה
ראש העיר סימון אלפסי
ראש העיר סימון אלפסי
ראש העיר סימון אלפסי
(צילום: שרון צור)
"לפני הבחירות האחרונות שלחתי גלויה וכתבתי לתושבים שזו הקדנציה האחרונה שלי", אמר השבוע אלפסי, "התמודדתי שוב כי רציתי להשלים את כל התוכניות. אני לא אתמודד ב-2023 וזה סופית. אני ראש העיר הכי וותיק בארץ".

שלושה מועמדים, בינתיים

חבר מועצת העיר ירון חן, 53, שנבחר לראשונה בשנת 2008 רואה את עצמו ראש העיר הבא של יקנעם עילית. לפרנסתו הוא עובד ברכבת ישראל כבר 30 שנה. מנהג נוסעים הוא הגיע היום לתפקיד מנהל משמרת תפעול ואחזקה ברכבת. "אתמודד לראשות העיר", הצהיר חן והסביר: "אחרי שנים רבות תחת שלטונו של ראש העיר אלפסי, אני סבור שהגיעה העת למנהיגות אחרת, מנהיגות צעירה, רעננה. מנהיגות שרואה את התושבים ולא רק את עצמה".
מאז נבחר חן הוא היה גם חבר קואליציה וגם חבר אופוזיציה. בקואליציה הוא שימש בשורה של תפקידים. בין היתר כמשנה לראש העיר, יו"ר ועדת מכרזים, חבר ועדת החינוך, דירקטור בחברה הכלכלית יקנעם, דירקטור במתנ"ס ויו"ר מרכזי הספורט יקנעם עילית.
5 צפייה בגלריה
לאה פדידה
לאה פדידה
לאה פדידה
(צילום: גיל נחושתן)
כיום באופוזיציה הוא משמש כיו"ר ועדת הביקורת וחבר ועדת משנה לבניין ערים. "כל התפקידים בעשייה הציבורית הם בהתנדבות מלאה ללא שקל אחד מהקופה הציבורית", הבהיר חן, "התפקידים האלה נתנו לי ניסיון מוניציפאלי עשיר מאוד, בקיאות רחבה בכל תחומי ניהול העיר וקשרים טובים במסדרונות השלטון המרכזי ובכנסת. אני משמש פה ואוזן קשבת לפניות ולבעיות של התושבים. כנבחר ציבור, במהלך שנות כהונתי במועצת העיר הגשתי מאות שאילתות והצעות לסדר במגוון נושאים ובעיות של תושבים. הפכתי מוקד לפניות ציבור של תושבים ואני שמח לתת מענה ולסייע ככל יכולתי. אין לי כל צל של ספק שאני אבחר לראשות העיר ואמשיך משם את העשייה והפיתוח של העיר שלנו יקנעם האהובה".
כמה מתמודדים יתמודדו לראשות בבחירות 2023?
חן: "בינתיים יש את מי שהצהירו על ריצה לראשות העיר. אך בשלב הזה מוקדם לדעת. יש עוד כשנה וחצי ובכל רגוע נתון יכול להישלף שפן מהכובע. אני בכל אופן אכבד את כל מי שיתמודד".
5 צפייה בגלריה
ירון חן
ירון חן
ירון חן
(צילום: גיל נחושתן)
יו"ר המתנ"ס בהתנדבות בעיר לאה פדידה, חברת כנסת לשעבר ומנהלת בקרן קימת לישראל, תעמיד את עצמה לבחירה בנובמבר 2023. פדידה משוכנעת כי תושבי העיר רוצים לראות אותה מחליפה את אלפסי. "אני רואה את עצמי ראש העיר הבא של יקנעם עילית", אמרה השבוע פדידה בביטחון, "20 שנה אני מתנדבת בעיר הזו ומסייעת בבנייתה. יום יום אני נמצאת בעשייה למען העיר והתושבים. אני כרגע לא עסוקה בפוליטיקה אבל זה יגיע".
את מצפה מסימון אלפסי לתמוך בך?
פדידה: "אני וסימון חברים טובים כבר 18 שנה. הייתי מספר שתיים שלו. האמת שלא דיברתי איתו על זה. זה עוד מוקדם. בנאום ההשבעה שלי בכנסת אמרתי שהחלום שלי הוא להיות ראש העיר יקנעם עילית. סימון ליווה אותי בנאום הזה. הוא ישב ביציע בכנסת ושמע אותי".
סגן ראש העיר ב-20 השנים האחרונות רומן פרס, האיש אולי הכי קרוב לאלפסי, רוצה גם כן להיות ראש העיר הבא. גם הוא בטוח שהתושבים יתנו בו אמון. "אתמודד לראשות העיר וגם בעזרת השם אבחר", אמר פרס, "אני אחראי על הרבה תחומים בעירייה וכרגע אני נמצא בעשייה. עוד מוקדם לעשות פוליטיקה".
5 צפייה בגלריה
רומן פרס
רומן פרס
רומן פרס
(צילום: יזהר לוי)
סימון יתמוך בך?
פרס: "אני לא מצפה מאף אחד לשום דבר. סימון יודע מי המועמד הכי טוב ביקנעם, זה שהשקיע בו את כל חייו. הוא יתמוך בזה שהוא הכי מתאים להיות. אנחנו בקשר טוב ובשותפות של הרבה שנים. יש לנו מערכת יחסים שלא אופיינית לראש עיר וסגנו".

יותר מדי שנים

במשך 15 שנה צחי דקל היה חבר מועצת עיר, אך בבחירות 2018 בחר שלא להתמודד. מה יעשה בבחירות 2023? דקל כרגע מחזיק את הקלפים קרוב אליו לחזה. "עוד לא החלטתי מה לעשות", אמר דקל שעל פי כל הערכות צפוי להיות שחקן משמעותי בבחירות הבאות, גם אם יחליט לא להתמודד.
"ראש עיר לא צריך להיות יותר משלוש קדנציות", התייחס דקל לכהונה הארוכה של אלפסי, "ילד שנולד לפני 35 שנה לא מכיר ראש עיר מלבד סימון אלפסי. זה לא קיים בשום מקום. כהונה של 35 שנה זה לא דבר בריא. יש הרבה דברים לשבחו של אלפסי, אבל ראש עיר לא צריך לכהן כל כך הרבה שנים".
5 צפייה בגלריה
צחי דקל
צחי דקל
צחי דקל
(צילום: גיל נחושתן)
יועץ התקשורת אבי נחמני, תושב יקנעם עילית, המלווה מערכות בחירות בשלטון המקומי טוען כי יהיו עוד מועמדים לראשות. "שנה וחצי לבחירות זה עוד הרבה זמן. אני מעריך שיהיה סיבוב שני. המרוץ לא יוכרע בסיבוב הראשון", אמר נחמני.
לשאלה האם אלפסי צריך להודיע על תמיכה במועמד מסוים אמר נחמני: "אני לא סבור שראש העירייה סימון אלפסי צריך להכריז על תמיכה במועמד כזה או אחר. אלפסי מכיר היטב את כולם, כולם היו בניו. אני מעריך שישמור על זהירות וידע לכבד את כל המועמדים, ללא תמיכה פומבית במי מהם. אין ספק שיהיה מעניין ביקנעם אחרי תום עידן שלטון אלפסי".