למרגלית סידו משדה אילן יש אופי של לוחמת. נקודה. כמי שבאה ממשפחה של שוטרים, היה ברור לה כל החיים מה הייעוד שלה ושגם היא תתגייס למשטרה.
4 צפייה בגלריה
מרגלית סידו
מרגלית סידו
מרגלית סידו
(צילום: שרון צור)
כשהבינה שהיא יכולה להצטרף ליס"מ, היא לא חשבה פעמיים - עברה את כל תהליך המיון המפרך, התקבלה והיום היא לוחמת היס"מ היחידה במרחב עמקים. היחידה המובחרת של המשטרה כוללת בימים אלו שישה צוותים עם 56 לוחמים, ביניהם סידו, שאחראים לטפל בפשיעה חמורה, בפח"ע עממי ובהפרות סדר במרחב העמקים. עכשיו היא מספרת על זה שכאישה היא לא מקבלת שום 'הנחות', על הסיכון שבעבודה ויש לה מסר גם לאחרות - לא לוותר.

התחלה קשה

סידו (29), רווקה, נולדה וגדלה במושב שדה אילן ומתגוררת עד היום במושב. היא התחנכה בבית ספר היסודי בקיבוץ לביא ובתיכון בכדורי. בשירותה הצבאי שירתה כנהגת בבא"ח גולני ואחרי 4 שנים התגייסה לשירות קרבי מלא במג"ב כולל טירונות של ארבעה חודשים. "זה תמיד בער בי", היא מספרת, התנדבתי למג"ב כבר מגיל 17, יש לי אופי של לוחמת ואני באה ממשפחה של שוטרים; אמא שלי מתנדבת עדיין במשטרה והאחים של אמא שלי שוטרים. זה תמיד היה סביבי".
מיד לאחר שהשתחררה מהשירות במג"ב החליטה סידו כי היא מצטרפת ליס"מ עמקים. היא עשתה את כל התהליך שכלל גיבוש מפרך וראיונות והתקבלה כלוחמת היחידה בצוות. "אחרי שהשתחררתי ממג"ב גיליתי שאפשר להתגייס ליס"מ. מאוד אהבתי את הרעיון כי לא ידעתי בהתחלה שזה אפשרי, אף פעם לא שמעתי שיש בחורות ביס"מ. אבל להיות עם גברים זה משהו שהוא 'קטן עליי' כי תמיד הייתי בסביבה של גברים, זה לא משהו שחדש לי".
היום היא משרתת כבר ארבע שנים בתפקיד שכולל יציאה לשטח לפשיטות ולתפיסות אמל"ח בלתי חוקי במרחב. ההתאקלמות כבחורה יחידה בצוות המורכב כולו מגברים לא היתה פשוטה בהתחלה בעבורה, אבל ההסתגלות היתה מהירה.

4 צפייה בגלריה
מרגלית סידו
מרגלית סידו
סידו. יחידה בין 56 לוחמים
(מרגלית סידו)

"כשהגעתי ליחידה היה קצת קשה בהתחלה. 15 שנה שאין לוחמת ביס"מ עמקים ואחרי תקופה כזו ארוכה פתאום הגיעה בחורה חדשה, זה לא היה פשוט - גם לא לי כבחורה שהגיעה להיות רק עם בנים וגם ללוחמים שהיו צריכים לשנות פתאום את ההרגלים שלהם. עם הזמן התחלנו להתחבר ולהבין האחד את השנייה והיום אני מרגישה שהם לא מוכנים לוותר עליי ואני לא מוכנה לוותר עליהם. אני מרגישה שהם המשפחה השנייה שלי".

אדרנלין מטורף

בשגרה התפקיד של סידו - כמו שאר לוחמי היחידה - כולל משמרות בוקר וערב לסירוגין והקפצות לשטח לפי המצב שהשטח מכתיב. "כשיש הקפצות אנחנו עובדים שבתות ועובדים לילות. בהתחלה זה לא פשוט עד שמתרגלים, בסוף זה משהו שאני חיה ונושמת אותו".
אירוע מיוחד שחקוק במוחה עד היום קרה בזמן מבצע שומר חומות בכפר כנא במעצרו של השייח כמאל חטיב. "זה היה אירוע מכונן במחוז, קיבלנו הנחיה מהדרג המדיני עם החלטה של מפכ"ל המשטרה שיוצאים לעצור את השייח שפעיל מאוד בשם האסלאם. ברגע שהגענו למקום היו קריאות מצד הצעירים במסגדים לצאת וגם לחץ כלפי מפקד המחוז למנוע את המעצר. היה שם מעצר תחת ירי עם חילוץ של כוחות מיוחדים שהגיעו למקום. הוא חקוק לי באופן מיוחד כי היינו הכוח הראשון שניסה לחלץ את הכוח שכותר שם, עד שהגיע הכוח הגדול יותר. אנחנו היינו צוות מאוד קטן, 15 איש שנכנסנו בכל הכוח כדי לנסות לחלץ את הכוח שנתקע שם".
מה הרגשת באותם רגעים?
"זה אדרנלין מטורף. יש גם קצת פחד כי בכל זאת היה שם ירי חי. זה לא פשוט לחוות חוויה כזו פעם ראשונה בחיים ובכל זאת אתה תמיד ערני ודרוך לראות שכולם בסדר".

4 צפייה בגלריה
מרגלית סידו
מרגלית סידו
סידו בפעילות בשטח
(צילום: דוברות המשטרה)

יש משהו שמאתגר אותך יותר כאישה באירועים שיש בהם חיכוך עם האוכלוסייה?
"לפעמים זה קצת יותר מאתגר אבל בסופו של דבר כשצריך לעשות את התפקיד אני עושה אותו על הצד הטוב ביותר, גם אם כביכול לא 'סופרים' אותי. מבחינתי אין דבר כזה, אני שוטרת ולוחמת לכל דבר ועומדת על שלי".
יש משהו שאת לא עושה במסגרת התפקיד שלך?
"אני עושה הכול אותו דבר כמו הגברים, אם זה מבחני בר־אור של הכשירות המבצעית שעשיתי בדיוק כמו שעשו הלוחמים הבנים וגם אימונים ומטווחים, אין שוני או הקלות. אין דבר כזה שבגלל שאני בחורה אני עושה משהו שונה".

תחושת שליחות

סידו מרגישה שהיא פורצת דרך ומהווה מודל לחיקוי עבור נשים נוספות שרוצות לשבור את תקרת הזכוכית כשהיא ההוכחה כי זה אפשרי. "כשבנות אחרות צעירות ממני רואות מישהי כמוני ביס"מ או בכל תפקיד שהוא תפקיד מפתח, זה נותן להן השראה, ביטחון ומוטיבציה להתפתח ולהגיע למקומות שאולי הן לא חשבו עליהם. ברגע שהגעתי ליס"מ הבנתי שהוכחתי לעצמי שאפשר להגיע לכל מקום שרוצים ואני מאחלת לכל בחורה שיש לה מוטיבציה ורצון שתגיע לאן שהיא רוצה - אם זה ליס"מ או לתפקיד מפתח כזה או אחר במשטרה".

4 צפייה בגלריה
מרגלית סידו
מרגלית סידו
סידו. "זה משהו שאני חיה ונושמת אותו"
(מרגלית סידו)

מה מחזיק אותך כל-כך הרבה זמן בתפקיד שהוא יחסית שוחק?
"בעיקר האנשים ביחידה שזה מאוד חשוב בכל מקום עבודה, ובאופן כללי - האווירה, החוויה, המשימות ותחושת השליחות. אני מרגישה שליחות להיות בתפקיד כל כך משמעותי ומרגישה גאה. אולי זה יישמע יהיר או מתנשא, אבל אני הולכת בחזה נפוח מגאווה. התגייסתי מבחינתי ליחידה מספר אחת בארץ. יס"מ היא יחידת חוד החנית של המשטרה בלחימה בפשיעה בחברה הערבית עם פשיטות ותפיסות נשקים. יש פה יחידה שעובדת ימים כלילות ויש מבצעים מיוחדים שאני נמצאת בהם במסגרת תפקידי ביחידה. יש לי גם יתרונות כאישה שאני נמצאת במבצעים האלה כי לפעמים יש חיפושים שגבר לא יכול לעשות על אישה וכשאני נמצאת אז יותר קל".
עכשיו היא מקווה שעוד לוחמות יצטרפו אליה ליחידה. "אני אשמח לחלוק עוד חוויות עם בחורה שמרגישה כמוני. השירות ביס"מ לא מתאים לכל אחת, אבל מי שזה באופי שלה והיא רוצה - אני מאמינה שהיא יכולה להגיע ליחידה הזו. מי שתרצה את העזרה שלי להגיע ליחידה, אני אעשה את זה באהבה".