חטיבת גולני, חטיבת חיל הרגלים הראשונה של צבא ההגנה לישראל, הוקמה לפני כ-73 שנה. ב-22 לפברואר 1948. חיילי החטיבה מספר אחת לבשו את המדים ויצאו לקרב הראשון על המדינה - מלחמת העצמאות. במלחמה, גדודי החטיבה לחמו בגזרה הצפונית ולוחמיה שחררו את ערי הצפון. נוסף גדוד 51 הבוקעים הראשון" היה אז בחטיבת "גבעתי" ולחם בגזרה הדרומית.
1 צפייה בגלריה
סא"ל אברהם מרציאנו עם ראש העיר ז'קי לוי
סא"ל אברהם מרציאנו עם ראש העיר ז'קי לוי
סא"ל אברהם מרציאנו עם ראש העיר ז'קי לוי
(צילום: דובר צה"ל)
לקראת יום הולדתה של החטיבה, יצאו המפקדים בפרויקט מיוחד על מנת לצינו, יחד עם שמירה על הנחיות הקורונה ושילוב המורשת המפוארת של החטיבה. מפקדי הגדודים הגיעו להניח זר באנדרטאות לזכר לוחמי החטיבה בערים אותן שחררו במלחמת העצמאות.
גדוד 13 "גדעון" לחם בבית שאן, גדוד 12 "ברק" לחם בטבריה, סיירת גולני לחמה בעיר צפת וגדוד 51 "הבוקעים הראשון" בשער הנגב.
במהלך השנים השתתפה החטיבה בכלל מלחמות ומבצעי ישראל ואיבדה מעל ל4000 חיילים שתרמו את חלקם והתגייסו לשמור על המדינה. שורשיה נטועים עמוק בתוך ההיסטוריה של המדינה ואנשיה. הכומתה בצבע חום, מסמלת את הקשר של הלוחמים לאדמת המדינה עליה מגנים ואת הלוחמים הראשונים שגויסו שהיו עובדי אדמה.
מפקד גדוד 13, ״גדעון״ סא״ל אברהם מרציאנו נפגש עם ראש העיר בית שאן בבית ״יד לבנים״ על מנת להניח את הזר לרכל יום הולדה של החטיבה. בתאריך 13.5.1948 שוחררה העיר בית שאן על ידי גדוד 'גדעון' 13 במבצע צבאי תחבולני בפיקודו של אברהם יפה - מפקד גדוד 13 הראשון.
"לכבוד יום ההולדת של חטיבת גולני וגדוד 13, נפגשתי עם ראש עיריית בית שאן ז'קי לוי, וציינו יחד את שחרור העיר בבית יד לבנים של בית שאן. כבוד גדול להיות חלק מהגדוד ששחרר את העיר, כבוד גדול להיות חלק מצה"ל, כבוד ענק להיות גולנצ'יק של ארץ ישראל״, אמר סא"ל מרציאנו.
מדברי מפקד חטיבת גולני, אלוף-משנה ברק חירם: ״מיום היווסדה, השתתפה חטיבת גולני בלחימה בכל החזיתות ברחבי הארץ. בחרנו לציין את יום הולדתה של חטיבת גולני בכל הערים וחבלי המולדת שנכבשו ושוחררו על ידה במלחמת העצמאות. לוחמי גולני שכוננו בגופם וברוחם את הקמת מדינת ישראל מהווים עבורנו מקור השראה ומחויבות לתעוזה ולמסירות הנדרשת מאתנו כמגניה של החברה בישראל".