אחרי שנים של המתנה, התחנה המרכזית החדשה של חברת 'נצבא' בעפולה תיפתח בשעה טובה בתחילת השנה החדשה, ב־1בינואר 2021. התחנה, שהוחל בבנייתה כבר ב־2015, היתה אמורה להתחיל לפעול בתחילת 2019, אבל בישראל כמו בישראל - העבודות התעכבו.
6 צפייה בגלריה
הרציפים
הרציפים
הרציפים
(צילום: שרון צור)
הפרידה מהתחנה הישנה, שנחנכה בשנת 1958, בוודאי לא תהיה קלה לנהגים ולמיליוני הנוסעים שנהגו לעבור בתחנה הזו - אחד המקומות המרכזיים בעפולה ובסביבתה. מאות קווי אוטובוס יצאו מהתחנה ושבו אליה בסוף היום. נהגים ובעלי עסקים זוכרים לה ימים יפים יותר, כשהיתה נקייה ומטופחת; וגם את הימים הקשים של הפיגועים שפקדו אותה. הם גם היו עדים להזנחה של התחנה לאורך השנים, שהביאה אותה למצבה הנוכחי העגום.
6 צפייה בגלריה
מבט כללי
מבט כללי
מבט כללי
(צילום: שרון צור)
6 צפייה בגלריה
אולם הנוסעים
אולם הנוסעים
אולם הנוסעים
(צילום: שרון צור)
"אני זוכר את התחנה הזו מאז שהייתי ילד", אומר צביקה קופיקה (66), תושב העיר שפתח עוד בשנת 69' חנות ספורט (לימים 'ספורט הצבי') במתחם התחנה, והחזיק בה עד תחילת שנות ה־90. "בזמנו לא היו טלפונים ניידים, בקושי היו טלפונים רגילים. אם לא היית הולך לשם, לא היית יודע כלום ממה שקורה בעיר. כולם דיברו שם עם כולם, כל אחד סיפר על הצרות שלו. זה היה מרכז תקשורת, ולא רק תחנה מרכזית".

"זה סוג של בית"

לדברי קופיקה, באותם ימים נהג אוטובוס היה מקצוע מבוקש. "כל אמא רצתה שהבן שלה יהיה נהג 'אגד'", הוא אומר. "העריצו את הנהגים, הם היו חצי אלוהים. בכלל, התחנה היתה משהו אחר. היו מבלים שם. זה היה המקום הכי גדול בעפולה. המבנה היה יפה ומרשים בתחילת דרכו. לא היה מבנה כמותו בעיר".
ראובן רוטשילד, תושב עפולה בן 57, זוכר את התחנה המרכזית מהימים שאביו שלמה ז"ל ניהל אותה בשנות ה־70, ולאחר מכן גם דודו, נתן רוטשילד ז"ל. "התחנה הוקמה בערך כשנולדתי", הוא מספר. "בשנות החמישים היא היתה 'וואו'. לא היה כלום בשנים האלו בעפולה, רוב המבנים היו צריפים. כשהתחנה קמה עם החנויות זה הרגיש כמו מתחמי הקניות הגדולים של היום. זו היתה אטרקציה באותן שנים, גם ברמה הארצית. זו היתה תחנה לתפארת, מבנה שנחשב למפואר. כשהייתי בצבא הייתי נוסע דרכה המון. לפעמים גם הייתי בא עם אבא שלי לעבודה כשהוא ניהל אותה".
6 צפייה בגלריה
הכניסה
הכניסה
הכניסה
(צילום: שרון צור)
כשגדל התחיל רוטשילד לעבוד כנהג 'אגד', ומשנת 1985 עד היום הוא עובד בחברה. "זה תמיד היה מקום העבודה של אבא שלי", הוא מספר, "ובשלב מסוים נוכחתי לדעת שזה סוג של בית. כל סניף הוא כמו משפחה".

"יש הרגשה טובה"

בחזרה להווה: חברת 'נצבא' בנתה במקום טרמינל חדיש, ממוזג ומקורה, עם מסכי מידע אלקטרוניים. בתחנה יהיו שלושה מפלסים, שכל אחד מהם ישמש כקומת רציפים וחנויות. בסך הכל יהיו בה כ־30 חנויות ו־11 רציפים.
6 צפייה בגלריה
הרציפים
הרציפים
הרציפים
(צילום: שרון צור)
מחברת 'אגד' נמסר: "תחילת הפעילות של התחנה החדשה בעפולה מתוכננת ל־1.1.2021. רשת הקווים ותדירותם צפויה להמשיך בדיוק באותה מתכונת, ללא כל שינוי. כל זאת, כמובן, בכפוף לשינויים ולהנחיות מטעם משרד התחבורה".
לצד השמחה לקראת המשכן החדש, יש נהגים שחושבים שהיה אפשר להמתין עם הכניסה עד שכל התנאים יושלמו. "קווי השירות אמורים להתחיל בתחילת השנה החדשה, אבל ממה שהבנו, המשרדים וחדרי הנהגים יתעכבו מאיזושהי סיבה", אומר נהג שעובד בעפולה. "זה אומר שנהגים שירצו לנוח בין לבין בהפסקות יצטרכו לגשת לתחנה הישנה, ואותו הדבר לגבי הסדרנים והקופאים. עכשיו השאלה כמה זמן זה ייקח עד שהכל יסתדר. אם זה עניין של כמה שבועות, אז בסדר".
6 צפייה בגלריה
אולם הנוסעים
אולם הנוסעים
אולם הנוסעים
(צילום: שרון צור)
עם זאת, הוא לא מסתיר את ההתלהבות מהכניסה לתחנה החדשה. "כבר לא נעים לעבוד בתחנה הישנה ואין ספק שכולם כבר מחכים לעבור למקום החדש. יש לנו חשש גדול שתהיה מצוקת חניה בתחנה החדשה. אלו דברים שאנחנו סובלים מהם גם היום בתחנה הישנה, וזו תמיד שיחת היום אצל הנהגים. לפעמים נהג מגיע אחרי נסיעה ויש לו עשר דקות לשתות כוס קפה, אבל אין לו איפה לחנות - אז הוא מוותר על ההפסקה בלית ברירה, כי הוא לא יכול לזרוק את האוטובוס באמצע. התקווה בקרב הנהגים היא ששם יהיה מקום מרווח יותר לחניה. אני מקווה שהתנאים יהיו לטובת הנהגים. לפי התוכניות, המשרדים וחדר הנהגים אמורים להיות גדולים ומרווחים".
קראו עוד:
נהג נוסף שעובד בעפולה הוסיף, "יש הרגשה טובה לעבור לתחנה החדשה, במיוחד שהיא יותר מסודרת ונוחה עבור הנהגים - גם מבחינת חדר המנוחה והתנאים מסביב. אני מאמין שכן יהיה מקום חניה מסודר ורחב, אבל אנחנו לא יודעים מה יהיה מבחינת הגישה לשם - אם הכניסה והיציאה תשפיע על העבודה והקווים. הכניסה אמורה להיות מהצד של רחוב כורש והיציאה מקהילת ציון, וזה יכול ליצור בעיה. אנחנו לא יודעים אם זה הולך להשתנות. מה שעוד שמענו זה שרוצים להוסיף עוד קווים שייכנסו לשכונות החדשות ברובע יזרעאל".

"הנה זה קורה"

מנכ"ל 'נצבא' פרי אטיאס מציין כי בימים אלה פועלת החברה, יחד עם עיריית עפולה, משטרת ישראל וכיבוי האש, כדי שב־1.1 יוכלו הנוסעים לקבל שירות בתחנה החדשה. "להעביר תחנה ממקום שהיה קיים שישים שנה למקום חדש, זה לא דבר של מה בכך. אבל הנה זה קורה, לשמחת כולם. הנוסעים ייהנו מטרמינל סגור, ממוזג, ממוגן ומונגש לנכים. יהיה בו שילוט אלקטרוני כמו בשדה התעופה, שהנוסע יוכל לראות בשלט מתי מגיע האוטובוס שלו, ורק אז לצאת. כמובן שנפח התנועה יגדל, כי רמת השירות גדלה. התחנה הזו היא ליגה אחרת".
מתרגש לקראת הפתיחה?
"אנחנו שמחים לשרת את משתמשי התחבורה הציבורית בצורה המיטבית. זה פרויקט שיזמנו יחד עם משרד התחבורה ועיריית עפולה. אני שמח שראש העיר הנוכחי אבי אלקבץ חונך את זה, כי איתו התחלנו את החלום, עוד בקדנציה הקודמת שלו. יהיה טקס פתיחה חגיגי עם ראש העיר ושרת התחבורה מירי רגב".