4 צפייה בגלריה
גדעון כרמלי
גדעון כרמלי
גדעון כרמלי
(צילום: שרון צור)

נציג הגוורדיה הוותיקה גדעון כרמלי (80), קיבוץ מרחביה

היכן וכמה זמן מוביל חלב: 60 שנה, קואופרטיב תבור שאן חרוד.
איך הגעת לעבודה הזו? "ב-1961 נכנסתי לעבוד בקואופרטיב תבור של משקי עמק יזרעאל ונכנסתי מיד לעבוד בהובלת חלב".
איך נראה הענף היום לעומת השנים בהן התחלת להוביל חלב? "תנאי תשתיות הכבישים השתנו. בשנות ה-60 היינו מובילים את החלב מהרפתות למחלבה בירושלים. הכבישים היו צרים. לא היו עדיין כביש הבקעה וכביש 6 ונסענו דרך ג'נין, שכם ורמאללה עד ירושלים. לפני כמה שנים נסגרו המחלבות בירושלים, בתל אביב ובחיפה. היום אנחנו מובילים חלב למחלבות של תנובה באלון תבור, ברחובות ובתל יוסף. בנוגע לחידוש משמעותי אז פעם היינו עומדים על המכלית בשמש ובגשם עם צינור ומשאבה ושואבים את החלב. היום יש בכל מכלית מחשב דוגם שעולה 60 אלף דולר והוא אוסף דגימות תוך מילוי תאי המכלית בחלב. בכל 300 ליטר הוא מטפטף דגימה לשתי מבחנות של אותו משק. לפני שהמחלבה מקבלת את החלב היא בודקת אותו במעבדה. אם מתגלה חמיצות או מים בחלב מתבצעת הפרדה בין התא של המשק לשאר המכלית ואז יודעים מיהו המשק שיש בחלב שלו בעיה".
בעבר היו חלבנים בארץ שעברו בבתים עם כדי חלב: "אני זוכר שכשהייתי ילד היינו מעמיסים על הטנדר במרחביה כדי חלב מנירוסטה של 20 ו-30 ליטר. הטנדר נסע למחלבה ומהחלב בכדים עשו בדיקות איכות. מיום שהתחילו להוביל חלב במכליות כבר לא היה צורך בכדים האלה. בהתחלה המכליות היו בנפח של 12 אלף ליטר. היום הן כבר מגיעות לקיבולת של 39 אלף ליטר".
4 צפייה בגלריה
גדעון כרמלי
גדעון כרמלי
גדעון כרמלי
(צילום: שרון צור)
בכמה רפתות אתה עובר ביום? "אני עובד על משאית סמיטריילר עם מכלית אחת ועובר בשלושה משקים בקיבוצים באזור. יש גם מושבים שעובדים עם הקואופרטיב, אבל אני נכנס רק לקיבוצים".
מהן שעות העבודה שלך? "אני עובד בעיקר במשמרת לילה שמתחילה ב-1:00 אחר חצות ועושה שתי הובלות. משמרת אורכת 12 שעות".
כמה ליטר חלב אתה מוביל ביום? "היום הורידו את כמויות החלב. פעם הייתי נוסע עם 62 אלף ליטר. היום מתירים לנסוע רק עם 50 אלף. אני מוביל 34 אלף ליטר חלב בהובלה אחת. אם ביום מסוים אני יוצא לשתי הובלות אז צריך להכפיל את הכמות הזאת".
מה אתה אוהב בעבודה שלך? "עצם העבודה זה האהבה. העבודה אפילו קודמת אצלי למשפחה ולבילויים. עצם זה שאני קם לעבודה זה כבר גורם להרגשה טובה. עבודה היא גם בריאות טובה. היום נשארו מעט מאוד מהגוורדיה הוותיקה. עובדים איתי בעיקר צעירים. מה שמחזיק אותי על הרגליים זאת חדוות היצירה".
אתה מרגיש שמעריכים את מה שאתה עושה? "ודאי. כשהגעתי ל-47 שנות ותק קיבלתי אות הוקרה ממועצת החלב על פועלי בהובלת חלב. אני עובד שבעה ימים בשבוע. פעם הייתי עובד ביום השבת עצמו והיום רק בצאת השבת. רשת המשקים מעריכים את זה שאני בא ודואג לכל דבר שהוא גם ברפת של המשק ומעיר על הניקיון מסביב למכלים".

התוכנה מדברת עם עצמה רפי פרץ (57), טבריה

היכן וכמה זמן מוביל חלב: סדרן מובילי החלב במשקי עמק הירדן.
כמה שנים בתחום החלב? "אני עובד כבר 35 שנה במשקי עמק הירדן. התחלתי לעסוק בהובלת החלב ב-1997. בשנים האחרונות אני הסדרן שאחראי על מובילי החלב ועל ניהול כמויות החלב במשקים".
4 צפייה בגלריה
רפי פרץ
רפי פרץ
רפי פרץ
(צילום: אפי שריר)
עם כמה משקים אתם עובדים? "אנחנו מובילים חלב בקר מ-68 משקים בכל אזור הצפון מעמק הירדן צפונה. מכפר חרוב בדרום רמת הגולן ועד כפר גלעדי בצפון".
כמה ליטר חלב אתם מובילים ביום? "בסביבות חצי מיליון ליטר".
מה ההתפתחות החשובה בענף? "בזמנו היינו שואבים את החלב במשאבות רגילות. היום יש מערכת מיוחדת ששולטת בהכל. היא מדפיסה תעודות ומשדרת נתונים לתנובה וגם דוגמת את החלב ובודקת את הטמפרטורה שלו. אנחנו יכולים להוביל את החלב רק בטמפרטורה של 5-3 מעלות. מעל 5 מעלות המערכת מזהה ולא נותנת לשאוב את החלב. היום אנחנו עובדים עם תוכנה שמדברת עם עצמה לבד. רק צריך לעדכן את הכמויות הנכונות. היא יודעת גם מה יהיו הכמויות בעתיד".
מה אתה אוהב בעבודה שלך? "אני אוהב כל מה שקשור לעבודה בגלל זה אני נמצא בה כל כך הרבה שנים. זו עבודה מאוד קשה שדורשת ממני זמינות 24/7. אנחנו מחזיקים 17 נהגים ושבע משאיות שעובדות 24 שעות. תהליך ייצור החלב לא עוצר אף פעם. יום ולילה זה כמעט אותו דבר בתחום החלב".
אתה מרגיש שאתה גורם משמעותי בייצור החלב? "כן. מוביל חלב הוא זן אחר של נהג. זה לא מישהו שהוציא רישיון ובא לעבוד. הוא עובר איתנו הכשרה ולומד. יש בתפקיד הזה הרבה אחריות. הדגימה שאנחנו לוקחים קובעת את גובה התשלום שמקבל היצרן. אם הדגימה טובה הוא מקבל את הכסף ואם לא הוא לא מקבל. זו אחריות כבדה שמוטלת על כתפי הנהג. גם בתפקיד שלי יש אחריות. אני שולח לנהגים את סידור העבודה והם עובדים לפיו. אני נמצא איתם בקשר כל היום ויש נהגים שאני עובד איתם כבר כמעט 20 שנה".

אוהב לפגוש חקלאים ניצן ארצי (45), קיבוץ עמיר

היכן וכמה זמן מוביל חלב: שבעה חודשים בקואופרטיב הגליל העליון.
איך הגעת לעבודה הזו? "בעשר השנים האחרונות הייתי נהג בקואופרטיב. עכשיו אני רק מוביל חלב".
4 צפייה בגלריה
ניצן ארצי
ניצן ארצי
ניצן ארצי
(צילום: אפי שריר)
איזו התפתחות משמעותית נרשמה בענף? "המחשב הדוגם. אין צורך לעמוד עם המכלית עם צינור ומשאבה ולשאוב חלב. המחשב הדוגם המחובר למשאית דואג לשאיבה וגם מודד את הטמפרטורה. אנחנו המובילים שמים מבחנות שמתמלאות לכל אורך זמן שאיבת החלב. אחר כך המבחנות נשלחות למעבדות והדגימה שמתקבלת מהן קובעת את איכות החלב ולפיה משלמים למשקים. זה יותר מדויק וגם יותר בטיחותי וגם פחות מסוכן למובילים".
בכמה רפתות אתה עובר ביום? "בגליל העליון יש חמישה קיבוצים שיש להם רפתות. במושב בית הלל יש עוד חמישה משקי חלב. בסך הכל עשרה משקי חלב בגליל העליון שאני מוביל מהם חלב".
כמה ליטר חלב אתה מוביל ביום? "הגליל העליון מייצר בממוצע בסביבות 75 אלף ליטר חלב ליום וקיבולת המכלית שלנו היא 40 אלף ליטר. זאת אומרת שבשתי הובלות אנחנו מרוקנים את כמות החלב היומי בגליל. הרפתות בגליל העליון עובדות מול תנובה ואנחנו מובילים את החלב למחלבות בתל יוסף, באלון תבור וברחובות".
כמה שעות אתה עובד ביום? "משמרת בממוצע אורכת תשע-עשר שעות. אנחנו עובדים שני נהגים על המשאית, אני וחברי טל שני מקיבוץ עמיר. אנחנו מתחלקים בינינו במשמרות יום ולילה".
מה אתה אוהב בעבודה הזו? "אני אוהב את הנהיגה עצמה. בנוסף אני נפגש לאורך כל היום עם חקלאים ורפתנים שנותנים את הנשמה כדי להתפרנס. אני אוהב את הפגישות איתם".
כמה מעריכים את העבודה שלך? "נהג חלב זה מקצוע. צריך לדעת להעמיס את החלב למכלית בסדר נכון. כי למעשה העמסת החלב מתבצעת בשלבים כדי לא להפוך את המכלית. אני מרגיש אחריות רבה בעבודה שלי. הפרות לא עוצרות, הן לא מכירות שבתות וחגים ומייצרות כל יום את החלב והאחריות שלנו היא לרוקן את המכלים יום יום. אנחנו מחויבים לעמוד בזמנים ולתת שירות".