על פי ההערכות, בתחילת אוגוסט 2021 ייפתח רשמית הבניין ההיסטורי במושב נהלל, בית העם, שהיה במשך עשרות שנים הלב הפועם במקום ואיגד לתוכו את כל אירועי התרבות, הכנסים והאסיפות במושב.
"בית העם היה מקום מפגש לכל העמק. באותם הימים נערכו בו הצגות, מ'הבימה' היו מגיעים לכאן, נערכו שם כנסים, בן גוריון הופיע שם כמה פעמים והנשיא ויצמן, פעמיים בשבוע הוקרנו שם סרטים. בשנות ה־20 הצבא הבריטי השתמש בו כמחסן", אומר מזכיר המושב יאיר מור.
3 צפייה בגלריה
בית העם בנהלל
בית העם בנהלל
בית העם בנהלל
(צילום: שרון צור)
בית העם, שתכנן האדריכל היהודי-גרמני ריכרד קאופמן והוקם ב־1930, עומד מוזנח ושומם מאמצע שנות ה־80; אך מכיוון שנחשב לאתר מורשת הוחלט כי יש לשפץ את המקום וכעת מחזירים עטרה ליושנה. השיפוצים שהחלו בתחילת שנת 2018 מוערכים בסכום של כ־4.5 מיליון שקל, בתקציב משותף של המועצה האזורית עמק יזרעאל, ועד המושב ואגף המורשת במשרד ירושלים והתפוצות.
3 צפייה בגלריה
יאיר מור על רקע בית העם. סגירת מעגל
יאיר מור על רקע בית העם. סגירת מעגל
יאיר מור על רקע בית העם. סגירת מעגל
(צילום: שרון צור)
המבנה שישוקם ישמש שוב לפעילויות תרבותית, להתכנסויות של אנשי המושב ושל תלמידי בתי הספר היסודי והתיכוני בנהלל ובאזור, ויהווה מרכז עבור תושבי המקום. "בשנת 2010 החליטו בשימור אתרים שמדובר באתר לשימור וכי יש לשקם את בית העם כדי להשתמש בו שוב כמקום כינוס, גם עבור בתי הספר. אנחנו מכפילים את האוכלוסייה שלנו ויש קליטה של הרבה משפחות צעירות, גם ביישוב הוותיק וגם בהרחבה, והאולם שיש לנו כיום צר מלהכיל את כולם".
3 צפייה בגלריה
בית העם בימיו היפים
בית העם בימיו היפים
בית העם בימיו היפים
(צילום: ארכיון נהלל)
היכן עומד השיפוץ בימים אלה?
"השיפוץ נעשה בשלבים והחל ב־2018. השיפוץ האחרון במסגרת תוכניות העבודה ההתחלתיות נעשה לפני כמה חודשים וכעת אנחנו לקראת התחלת העבודה העיקרית. אנחנו על סף חתימת הסכם עם הקבלן המבצע ואני מניח שבעוד חודש נתחיל להתקדם. המטרה היא שהבניין יחזור לחיים ויהיה אולם תכליתי. הוא יאכלס כ־400 איש, יתקיימו בו אירועים לא גדולים שיוכלו להכיל גם את האירועים שנהלל צריכה וגם את תלמידי בתי הספר. בתקופתי, כשאני הייתי בבית הספר, בכל חג כולם היו מגיעים לבית העם. האולם ישרת את כל האזור, יוקרנו בו סרטים לעתים ויתקיימו בו שמחות קטנות ועוד".
מור, יליד המושב, לא מסתיר את התרגשותו מחזרת הבניין לפעילות. "חוויתי את ילדותי ונערותי כשהבניין הזה עוד שקק חיים, אז זה בהחלט מרגש מאוד".