ילדי גן כלנית בקיבוץ אלונים שבמועצה האזורית עמק יזרעאל לקחו חלק בחוויה לא שגרתית - בניית 'טוקול' בית בוץ מסורתי הנפוץ באתיופיה. הבנייה נעשתה בשיתוף הקהילה המקומית, שהתגייסה במרץ לפרויקט, ובסיועה של תמר אודם רכזת חינוך סביבתי בגנים באגף לאיכות הסביבה במועצה.
2 צפייה בגלריה
ילדי הגן והסייעת אורה (ווגה) פרדה
ילדי הגן והסייעת אורה (ווגה) פרדה
ילדי הגן והסייעת אורה (ווגה) פרדה
(צילום: ענת חרמוני)
הרעיון הייחודי לבניית ה'טוקול' עלה אצל אורה (ווגה) פרדה, סייעת בגן בת העדה האתיופית. במהלך שהייה עם ילדי הגן ב'גן יער' שאלו אותה הילדים על אתיופיה ועל אורח החיים שם, כמו איך היא הסתתרה מפני הגשם. אורה סיפרה להם בהתרגשות על הבקתה המכונה ׳טוקול׳, בה היא גרה באתיופיה, על סיפור עלייתה ארצה וגם לימדה אותם שירים באמהרית, כיצד סופרים עד 10 ועוד סיפורים מחייה, כך בעקבות החקירה והלמידה עלה הרעיון לבנות "טוקול".
"הצענו לגננות ללוות איזה פרויקט שהן יבחרו בתחום איכות הסביבה ובניית הטוקול היה רעיון שמאוד התאים לאורה ולזהובית הגננת", סיפרה תמר אודם, "הוא התאים גם לי שהייתי פעמיים במשך שלושה חודשים באתיופיה והחלום שלי היה לבנות בקתה כזאת".
2 צפייה בגלריה
ה'טוקול' שנבנה בחצר הגן
ה'טוקול' שנבנה בחצר הגן
ה'טוקול' שנבנה בחצר הגן
(צילום: ענת חרמוני)
ההכנה לבניית הבקתה, שבנויה כולה מחומרים טבעיים, ארכה מספר ימים. "הגננת קישרה אותי לסבא שיש לו שני נכדים בגן ועבדתי איתו במשך שבועיים על הכנת החומרים הדרושים לבניית הבקתה", סיפרה אודם, "קטפנו 400 גבעולים של אבקנה ובמבוק וניסרנו סנדות. הבנייה יצאה לפועל הרבה בזכותו. הבאתי גם מומחה מקצועי מקיבוץ דן שבנה כבר הרבה בקתות כאלה כדי שיסייע לנו".
הקהילה בקיבוץ, כולל הורים, דודים, סבים וסבתות, התגייסה לעזור בבניית הטוקול שנבנה במשך יום אחד. "הילדים לקחו חלק פעיל בבנייה ואחר כך השארנו להם להמשיך את הציפוי של הבוץ לגג הבקתה".
באמצעות בניית ה'טוקול' למדו הילדים את ערכי איכות הסביבה והשמירה על כדור הארץ. הבקתה תשמש מעכשיו את הקהילה וככל הנראה יחגגו בה את חג הסיגד של בני העדה האתיופית.
עוד עדכונים - חדשות מיינט העמק