כשבוע לאחר התאונה הקטלנית בכביש 89, ועדיין לא ברור מה היה הגורם המרכזי לתאונה, במהלכה התנגש אוטובוס ברכב הפרטי, שבו נסעו בני משפחת בן אלי. מותם של האם ושלושת ידיה נקבע במקום. חוקרי התאונות של המחוז הצפוני בודקים את כל הכיוונים - טעות אנוש, תקלה טכנית או אירוע בריאותי שגרם ככל הנראה לנהג האוטובוס, אשר בסון (76) ז"ל מקרית ים, לאבד שליטה. גופתו של הנהג נשלחה למכון לרפואה משפטית באבו כביר, אבל ספק אם ניתן יהיה להגיע למסקנות חד משמעיות.
3 צפייה בגלריה
אשר בסון
אשר בסון
אשר בסון ז"ל
(צילום: באדיבות עיריית קרית ים)
בני משפחתו של בסון, אשתו חנה וארבעת ילדיו, סירבו השבוע להתראיין, אבל מקורבים למשפחה ציינו כי הם מאוד פגועים מהפרסומים בתקשורת מאז התאונה, שברובם מאשימים את בסון באחריות לתאונה. חברת משפחה, שהייתה השבוע בשבעה בבית המשפחה: "המשפחה עוברת סיוט, קוראים ברשת שאבא וסבא שלהם רוצח. ככל שמתקדמת החקירה מתברר שכנראה לא מדובר בטעות אנוש של הנהג. בסוף יתברר כי הוא ניסה להציל את הילדים".

51 עבירות תנועה

אחת הטענות המרכזיות נגד בסון ונגד מעסיקיו הייתה כי נרשמו לחובתו 51 עבירות תנועה ועל כן אסור היה לתת לו לנהוג, במיוחד בגילו המתקדם. בסון הוציא רישיון נהיגה בשנת 1966. בין העבירות שנרשמו לחובתו: 5 דוחות חנייה, 5 דוחות בגין אי חגירת חגורת בטיחות, עבירת מהירות אחת, משנת 2001, שתי עבירות על עקיפה מסוכנת, האחרונה שבהם בשנת 1989. העבירה המשמעותית האחרונה שלו הייתה בשנת 2017, אז הורשע בחציית רמזור באור אדום, לאחר שצולם במצלמות שהיו באותו צומת. עם זאת, יצוין כי גם זו עבירת קנס.
3 צפייה בגלריה
הלווייתו של אשר בסון
הלווייתו של אשר בסון
הלוויית אשר בסון, נהג האוטובוס שנהרג בתאונה בכביש 89
(צילום: נחום סגל)
לאחר התאונה הושמעו מספר עדויות, בעיקר של חניכי ומדריכי בני עקיבא, על התנהגות לא נאותה של בסון ז"ל בעת הנסיעה. עם זאת, לאחר התאונה נשמעה גם עדותו של נהג מונית, יוסי אלבז, שהיה עד לתאונה: "ממרחק מאות מטרים כבר היה אפשר לזהות שהאוטובוס לא בשליטה, משהו שם לא היה בשליטה. היה לי מאוד חשוב שאשתו תדע מה באמת קרה".
ברשתות החברתיות תקפו בחריפות את בסון ז"ל ולמרות שחקירת המשטרה לא הסתיימה ואין מסקנות סופיות מה גרם לתאונה, רבים מיהרו לשפוט את בסון. בני המשפחה לא התייחסו השבוע לתאונה עצמה, גם לא בהספדים שנשאו ליד הקבר. רק אחת מקרובות המשפחה, שלא הייתה מסוגלת להתאפק, צעקה כשדמעות בעיניה: "עשו ממנו רוצח וזה לא מתאים. זה לא באשמתו. 50 שנה הוא נהג בזהירות ודאג לכולם. אתמול באו עדים וסיפרו שעשה את הכל, זה לא באשמתו".

השכונה באבל

אילנה ארז טרגן, שכנה של משפחת בסון במשך שנים ארוכות: "זו משפחה מקסימה, מלח הארץ, צברים שניהם. אשר גדל בקיבוץ, אדם משכמו ומעלה. אני הבאתי אותם לקרית ים. איש מסביר פנים, עושה למען החברים, עוזר בכל דבר שאפשר. הייתי אומרת לו: 'לא יעשו לך קבר מזהב, תעזוב, יש עוד אנשים שיכולים לעזור', אבל הוא המשיך בשלו, היה אומר לי: 'אילנה, אני חייב'.
3 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
זירת התאונה ליד חורפיש
(צילום: אייל מרום, איחוד הצלה סניף מעלות)
"כל השכנים אוהבים אותו, השכונה כולה באבל. הוא נלחם בכל מלחמות ישראל, היה חובש קרבי, היה כבאי, גידל ילדים לתפארת. אין מלים לתאר אותו וקשה לדבר עליו כשהוא איננו. חבל שהמוות לקח אותו".
ארז טרגן מלאת כעס על הדרך בה תואר עד כה בסון ז"ל בתקשורת: "קודם כל, מה זו השאלה הזו איך אדם בן 76 עובד? הוא עובד כי הוא צריך להתפרנס, כי הפנסיה העלובה לא מספיקה. אחר כך אמרו שהיו לו 51 עבירות תנועה. זה שטויות, דוחות חנייה, לא היו לו 51 הרשעות.
"באו לשבעה אנשים שראו את התאונה, בא נהג שנסע מולו, אמר כי אשר עשה הכל למנוע את ההתנגשות. באו לפה הרבה נהגים, כולם בכו, כמו ילדים קטנים. כשהוא היה הולך לחברת הסעות, היו מקבלים אותו לפני כל הצעירים, בגלל החיוך שלו, בגלל מי שהוא היה. השמיצו אותו, די, תמתינו לסיום חקירת המשטרה. למה לחרוץ דין?".