כתבה: ליעונה מנקלי.
אחד השינויים המרכזיים בעיצוב חדרי הילדים של היום הוא בתפיסה הקונספטואלית שלהם ומיצובם כמעין סוויטה שמשקפת את טעמם ואופיים של הקטנים, ממש כמו יתר חללי הבית מליגת ה"גדולים". אם בעבר לא ניתן דגש מיוחד על עיצוב, ובהדרגה הוא הפך מחדר בסיסי עם ארבעה כתלים לבנים ומצעים ססגוניים, לחדר-נושא נוצץ, כיום עיצוב חדר הילדים מתרחק מאלמנטים מתקתקים ומתיילדים, והופך לרב-ממדים ורבדים. הרצון להתרחק מהעיצובים הגנריים ועיצובי הנושא למיניהם, לטובת חדר צנוע יותר, מעניין ובעל השראה, מנצח את הבורדרים, השבלונות, הנצנצים וצבעי הוורוד והכחול לגווניהם.
12 צפייה בגלריה
צילום: שי אדם
צילום: שי אדם
צילום: שי אדם
12 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
חלק מהעיצוב הכללי
המודעות הגדולה לעיצוב מגולמת היטב בחדרי הילדים, ואלה הופכים לחלק אינטגראלי מהעיצוב הכולל של הבית, מגמה שצוברת תאוצה בארץ ובעולם. ההורים מבינים שלסביבת המגורים יש השפעה אדירה על הילד מגיל צעיר מאוד ובכוחה ליצור תחושת שייכות, אינטימיות, לעודד ערכים אסתטיים, להמריץ את הדמיון – הרבה מעבר ל"רק" עיצוב חלל פונקציונאלי ונעים במהותו.
נקודת המוצא בעיצוב חדרי הילדים הייתה ועודנה יצירת סביבה בטוחה ומעוררת השראה עבור הדור הצעיר, שבה יוכל הדייר הקטן לחוש בטוח ומוגן. במרבית המקרים מיועדים לחדר מגוון רחב של תפקידים כמו שינה, משחק, יצירה, לימוד ואירוח, והמטרה היא לספק את הסביבה האידיאלית לכל אלה, תוך שילוב הטעם האישי של ההורה והילד. ואם אפשר אז גם שרמת הבלגן לא תגיע לשיאים ושהתקציב יישאר שפוי.
12 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
בהתאם לעידן הטכנולוגי בו שולטים הילדים ביד רמה ובאצבעות מתקתקות במרץ, גם חדרם משופע בסממני התקופה: גאדג'טים, אביזרי בידור ושאר אובייקטים מתקדמים. כל זאת כחלק מתפיסה נהנתנית של בילוי ממושך בחדר, ההולך ומתגבר ככל שהשנים נוקפות. אולם בד בבד עם העיצוב הטכנולוגי, ניכרת גם מגמת "שוברים את הכלים" ויציאה מנוסחאות קבועות שעניינן פרשנות של ה"גדולים" למה שלדעתם הוא "עולם הילדים". ממש כפי שהקטנים מתקדמים בצעדי ענק ומדביקים את פערי הגיל בקצב הולך וגובר, גם בחדרם הפרטי ניכרות השפעות בוגרות יותר בסגנונות שונים וייחודיים יותר ויותר.
מינימום פרטים
עולם שלם וקסום בחדרם של הקטנטנים אינו מתבטא רק בעזרת פריטי עיצוב יוקרתיים, מיטת גלריה עם סולם ומגלשה ושאר פריטים. החדרים של היום מגלמים עושר רב דרך חומרים, טקסטורות, צבעים ללא חלוקה מגדרית ודווקא מינימום של פריטים. תאמינו או לא – הילדים יודעים בדיוק מה הם רוצים, הם מתרחקים מעיצוב מתקתק ומתחנף ומתקרבים לפריטים שמעוררים בהם סקרנות ועניין, כאלה שישאירו להם מקום לחלום ולספר סיפור.
12 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
12 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
ממש כפי שבעבר היינו הוגים בספרים, מדמיינים את הגיבורים ואת הסצנה כולה מבלי עזרת מסך, כך הגישה בעיצוב שאינו גנרי, ממותג, או לקוח מסרט של דיסני. הדגש בעיצוב של היום הוא על נייר קראפט (ממוחזר), עבודות יד, חומרים פחות מתועשים ופלסטיים והימנעות ממוצרי מדף שאפשר לראות בכל מקום. בתוך כך שילוב היצירות של הילדים בחלל עם דגש על ייחודיות ואופי בחדר בעזרת פריטים שיהיו אסתטיים למראה, "ידברו" אל הילד ואל ההורה באותה השפה ולא יימאסו עד מהרה.
גם פריטי הטקסטיל מקבלים בולטות בחדר הילדים, כמו חומר רך ונעים שמחבר את הילד לעולם החושי, מזכיר מגע, חיבוק, ממש כמו אותו "שמיכי" אלמותי, אותו פריט שחלק מהילדים אוהב להסתובב איתו בכל מקום ומעניק לו תחושת ביטחון ובית.
האתגרים בעיצוב חדר הילדים הם רבים. החל מהסכמה משותפת על הסגנון ועד רצון ליצור חלל מגובש שילווה את הילד מינקות לבגרות, מבלי צורך לשנות אותו תדיר.
חלק לא מבוטל מההוצאות הכספיות כרוך ברכישת ריהוט בסיסי לחדר התינוק, שמוחלף עד מהרה, בקצב הגדילה המסחרר למי שעד רגע היה תינוק. העיצוב החכם של היום דואג, בין היתר, להרחיב את הפונקציונאליות של פריטי הריהוט בחדר, כדי שאלה יוכלו "לגדול" יחד עם הילד.
12 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
הצבע כמשל
הצבע מסייע להכניס בקלות ובמהירות את האווירה הרצויה לחלל, וקל לרענן אותו באמצעותו. מחקרים קבעו שהשפעתו של הצבע על ילדים היא רבה מאוד, עד לרמת פיתוח יכולות שכליות גבוהות יותר מילדים שנחשפו לצבעי שחור ולבן בלבד. מה שמדהים עוד הוא שתוצאות דומות נמצאו גם ממחקרים שבוצעו על ילדים עיוורים, מכאן שהשפעתו של הצבע אינה חושית בלבד, אלא שיש לו משמעות אנרגטית. לכל צבע אורך גל שונה, ובהתאם לו הוא "רוטט" ומשפיע על הסביבה באופן ייחודי לו, השפעה דומה לאלה של הטרנדים השונים על חיינו.
12 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
12 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
בנוסף לאלה, הגוונים השונים עשויים גם להעניק אשליה של מרחב בחדר קטן, להחיות רהיטים ישנים, לתחום ולהפריד בחכמה מבלי להיעזר באמצעי חציצה שונים, ועוד. הגוונים עשויים להשפיע על רמת המיקוד, הבהירות והשלווה, לגרות את הדמיון ולהעלות את מפלס ההשראה והמוטיבציה, ולכן חשוב לבחור אותם בקפידה ולהימנע מצבעוניות עזה, מעוררת ובוהקת מדי, כמו אדום, כתום או סגול חזק, במיוחד אם הילד ישן בסוף היום בחדר.
האיזון הנכון בין הגוונים בחדר יסייע להשרות רוגע ואפילו לאזן את מצבוו הרגשי והנפשי של הילד. לכן מומלץ לשמור על איזון ומתינות בין גווני הקיר לגווני הרהיטים ושאר החפצים בחדר, ולווסת את השימוש באותו הצבע.
הצבעים יכולים לסמל גם את רמת הפתיחות ודילוג על משוכות פערים דוריים. לדוגמה הצבע השחור, שבעבר היה בבחינת טאבו בחדרי ילדים ובכלל, עבר תפנית גדולה וכיום ברור לכל כי שחור יכול לשדר גם אלגנטיות, תחכום ועוצמה. החשש מפני צבע שישדר אווירה גותית ומדכאת, התחלף בהכרה כי יש לשחור עומק ורבדים, ובמינון נכון הוא יכול לפתוח צוהר לעולם אחר, ולספק הרבה השראה. לראייה, אפשר לראות את השחור מככב במקומות שונים בבית וגם בחדר הילדים, בצורת קווים מדגישים או בצורה הפופולארית מכל: לוח שאפשר לצייר ולכתוב עליו בגיר.
12 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
גם הגוונים העדינים והפסטלים שהיו נהוגים בחדרי הילדים קיבלו רובד חדש בדמות נגיעות באפור, שהקנו להם גוון מעושן ובוגר יותר. התוצאה: מראה שקט והרמוני עם קורט של חדשנות ורעננות.
סגנון מגיל אפס
בתוך הדרישה ליצור סביבה עוטפת ואווירה הרמונית ונעימה לצאצאים, אי אפשר להיות מנותקים מרחשי האופנה ומהטרנדים השונים בתחום עיצוב הבית, ואלה נכנסים לחדר הילדים. החשיפה למגמות עולמיות באינטרנט, בפינטרסט, וברשתות החברתיות, לא נעדרת מעיניהם של גדולים וקטנים כאחד, ולכן הרצון להכניס יצירתיות ואלמנטים של ביטוי אישי, הולך וגובר. תכנון על-זמני שמאפשר גמישות תנועה וזרימה בחלל, ימזערו את הרצון לשנות את החדר תדיר ויהוו תפאורה נוחה ובטוחה בכל גיל.
12 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
העיצוב הסקנדינבי שמייצג גישה מינימליסטית מתאים כתוואי לעיצוב החלל, ומכתיב את האווירה ואת הסגנון בקלות. כך למשל, נגיעות צבע בצורה גיאומטרית על חלק מהקיר, ולא על כולו, דוגמת משולש גדול ממדים, או הרים מושלגים, לצד מדבקות קיר קטנות בצבעי שחור או אפור של נקודות, טיפות, קווים ושאר אלמנטים גיאומטריים מותירים את החדר במראה נקי. אלה, לצד מדפי ספרים ושאר מדפי תצוגה לראווה שנגישים לקטנים, ובשילוב אביזרי טקסטיל, משווים לחדר מראה מרווח ורך.
אין ספק כי העיצוב בתקופה הנוכחית חוצה דיסיפלינות, ומעבר להכנסת סטייל לחדרי הילדים, הוא מכניס גם גישה חינוכית שיכולה לסייע בהתנהלות בתחומים שונים בחיים. לדוגמה, בחירה מדויקת של פריטים שתביא להימנעות מאינפלציית צעצועים, עוזרת ללמד התנהלות כלכלית נכונה, עוזרת לשמור על איכות הסביבה וגם על מראה מרווח ומאוורר בחלל, עם זרימה נכונה, מבלי לדרוך ולהיתקע בצעצועים מפוזרים.
12 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
דוגמה נוספת היא הסתמכות על הצרכים האמיתיים ועל הטעם האישי, במקום לתת יד לאופנות חולפות. עבודה בצוותא על עיצוב החלל תלמד את הקטן דבר או שניים על משא ומתן, תחזק את בטחונו של הילד ואת הדרך לביטוי אישי מוצלח, ואולי גם את ההורה לבחור את ה"קרבות" בקפידה. עבודה משותפת על החדר, שמהווה בית שני לילד, יכולה לסייע לו ולכם למצוא את האיזון הנכון בתמהיל החפצים ובגוונים הנבחרים, באופן שישמור על מיקוד ועל התנהלות נטולת הפרעות קשב ורעשי רקע, ובדרך גם ללמד את כולם על שליטה עצמית ודחיית סיפוקים.
12 צפייה בגלריה
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
לכתבת סטייל בלבד
סייעו בהכנת הכתבה:
  • הדס כהן, מנהלת תחום אדריכלים והשראה בחברת נירלט
  • מירב פלם, מעצבת ומובילת קריאייטיב ועיצוב מוצר בסימפלי גוד
  • המומחים של עצמל'ה, רשת רהיטי ילדים ונוער
  • שרית שני חי, מעצבת חדרי קונספט לילדים וסביבות פדגוגיות