מאז השביעי באוקטובר, יותר ויותר נשים בגיל המעבר מגיעות לד"ר אלכס פישמן, ומספרות לו על קשיים שהן מרגישות וחוות, מה שלא קרה להן עד לתקופה האחרונה מאז פרצה המלחמה. התלונות של הנשים הן על בעיות הורמונליות, גלי חום, הזעות לילה, ירידה בחשק המיני, בעיות בזיכרון, שינויים במצב הרוח, אבל בתקופה האחרונה התלונות הם גם על פחדים ורעידות בגוף, סטרס שהן חוות ולחצים שלא הכירו עד לפני קצת יותר ממאה ימים.
"יש עלייה גדולה ואף דרמטית במספר הנשים שפונות למרפאה בעקבות המלחמה", אומר ד"ר פישמן, שנאלץ להעניק לנשים טיפול מונע בנוסף להפניה לרופאים יועצים פסיכולוגיים ורופאים ברפואה אלטרנטיביים, "אני מרגיש את הלחץ של אותן נשים שבא לידי ביטוי גם במצב הרוח שלהן במשך כל התקופה, והתפקיד שלי הוא לסייע ולעזור להן כדי לצלוח את התקופה. יצא לי לפגוש גם נשים שהתגוררו בעוטף ואתה מוצא נשים שהם במצב של דיכאון עמוק, אחת מהן הייתה אמא לחייל שנהרג בעזה וזה היה מצב שהוא לא רגיל".

2 צפייה בגלריה
ד"ר אלכס פישמן
ד"ר אלכס פישמן
ד"ר אלכס פישמן
(צילום: פרטי)

אותן נשים בגילאי המעבר זוכות לטיפול מדויק באותו שלב בחיים שבו השחלות מפסיקות לייצר את הורמוני המין הנשיים, אסטרוגן ופרוגסטין. התוצאה המיידית היא הפסקת המחזור החודשי שמתרחשת בסביבות גיל ה-50. בשל התארכות תוחלת החיים, נשים חיות יותר משליש מחייהן לאחר הפסקתו ובמרפאה בגיל המעבר מסייעים ופועלים שזה מה שיקרה להן.
"כל השינויים האלו בגוף גורמים למשבר אצל אישה. במשך השנים התחום הזה היה מוזנח והנשים עצמן לא זכו למענה אולם בשנים האחרונות יש שינוי עצום בתחום ולשם כך אנחנו פה בשבילן", אומר ד"ר פישמן על השינוי שנעשה למען הנשים בכלל ובצפון בפרט בגילאי המעבר שזוכות למענה.
ולמה הנשים בגיל המעבר צריכות לקבל מענה דווקא בכללית מחוז צפון בעפולה?
ד"ר פישמן: “אני אוהב את הצוותים שלנו ואני בטוח שגם המטופלות אצלנו מרוצות. יש לנו צוות שלם שנותן מענה הולם למען האישה בגילאי המעבר, מדובר באחיות וברופאים שיחד נותנים ומעניקים את התוצאה המצופה עבור אותן נשים".
ד"ר פישמן, 58, בוגר בית ספר לרפואה באוקראינה, התמחה ברפואת נשים במחלקת נשים במרכז הרפואי צפון (פוריה) ובשנים האחרונות עובד במרפאת נשים בגיל המעבר במרפאה בעפולה ובמרפאות נוספות של כללית בצפון. "אני בעיקרון מטפל בכל סוגי הנשים הצעירות ומבוגרות יותר בתחום הפריון, מעקבי שגרה, הפניות לבדיקות שונות כמו סקירת מערכות, שקיפות עורפית, אולם הגעתי למסקנה שתחום גיל המעבר הכי מתאים לי", אומר ד"ר פישמן שמדבר גם על שביעות הרצון של הנשים.
על אילו תלונות שכיחות נשים בגיל המעבר שמגיעות מבקשות שיטפלו בהן?
ד"ר פישמן: "נשים מגיעות אליי בתחילת הטיפול והן אומרות לי: 'אני זה לא אני', או משהו כמו, 'אני מרגישה שעובר משהו על הגוף שלי'. אותן נשים טוענות שהן לא יכולות לישון, הן מתעוררות כמה פעמים בלילה אחרי שהן חוטפות גלי חום והפרעות שינה, למחרת היא הולכת לעבודה ומתקשה להתרכז. בתחילת הטיפול זה בעיקר בעיות פסיכולוגיות, שיש להן דיכאון, דכדוך, זה מתבטא בלחץ דם ירוד, הזיכרון משתנה לה, ואז הן באות אליי והן מפרטות על כל הבדיקות שהן עשו והן לא מצאו כלום. יכול להיות שהאישה הייתה רק זקוקה לטיפול הורמונלי או פסיכולוגי והבעיה תעבור וזה קורה המון פעמים".

2 צפייה בגלריה
"אנחנו במרפאה עוזרים ומסייעים להן להתגבר על הבושה"
"אנחנו במרפאה עוזרים ומסייעים להן להתגבר על הבושה"
"אנחנו במרפאה עוזרים ומסייעים להן להתגבר על הבושה"
(צילום: shutterstock)

ד"ר פישמן מדבר על המעבר של הנשים לגיל המעבר שמחייב אותן בהשתדלות על שמירה על אורח חיים בריא וספורטיבי. גם הצורך אצל אותן נשים בגיל המעבר הוא באותן בדיקות תקופתיות חשובות שהן צריכות ואף חייבות לעבור כדי שלא לחלות במחלות קשות. "לנשים שמתנהלות באורח חיים בריא וספורטיבי יש סיכוי להיות בריאות. נשים שמעשנות או שהסוכרת אצלן לא מאוזנת עלולות לדרדר את עצמן למחלות. אישה צריכה לשמור על משקל בריא ובגילאי המעבר יש נטייה טבעית לעלייה במשקל. יש ייעוץ דיאטני במקרים מסוימים וגם פעילות אקטיבית כמו הליכה, פילאטיס, רכיבה על אופניים או כל דבר שיפעיל את הגוף. נטילת סידן יכולה להועיל לחיזוק העצמות שאצל רבים מהנשים הוא חלש. המטרה בכל הפעולות האלו הוא מניעה של מחלות כי אחר כך קשה לטפל במחלות. נשים שיש להן בעיה בקרישיות הדם צריכות לקבל טיפול. כל רופא שעוסק בתחום רפואת הנשים, כמוני, מבין שאישה חייבת לעשות בגילאי המעבר בדיקות סקר וזה אומר בדיקת שד, בדיקות צוואר רחם ובדיקת רחם".
אז מה ההמלצה שלך לנשים שמגיעות לגיל המעבר?
"קודם כל לא להיכנס ללחצים", אומר ד"ר פישמן בחיוך וטוען שהלחץ גורם עם הזמן למחלה. "כמו שלגבר מופיע שיער אפור כשיש לו בעיות נפשיות, כך קורה אצל אישה שבשלב מסוים תרגיש תחושות בגוף שיהוו בעבורה תמרור אזהרה".
ומה עם הבושה?
"אחת הבעיות של נשים שמגיעות אליי לטיפול זה שהן צריכות להתגבר על עניין הבושה. הנשים פשוט מתביישות לספר על הבעיה שיש להן ואנחנו פה במרפאה עוזרים ומסייעים להן כדי לצאת מאותה הרגשה. המון נשים מגיעות אליי, אבל הן מסתירות את מה שיש להן ואני ממש צריך לשאול שאלות ולחקור אותן עד שאני מוציא את הבעיה שיש להן. שאלות כמו האם יש להן בריחת שתן, ריבוי במתן שתן הן בעיות שהן לא מציפות. זה יכול לקרות לכל אישה כלשהי שלא מביעה את עצמה. אני קורא לכל אותן נשים לחשוף את הבעיות ולא להשאיר אותן אצלן. בשביל זה אנחנו כאן".

מוגש מטעם: מרפאות בריאות האישה של מחוז צפון בכללית