גבולות מינהלת הגליל הם ממג'דל שאמס בצפון ועד עמק הירדן בדרום, כולל שלוש הערים הגדולות – קריית שמונה, צפת וטבריה. בראש המינהלת עומדת ד"ר אביטל מרגלית מכפר ברוך, האחות האחראית היא אירית גולדשטיין מנופית, מנהלת הרוקחות היא ענת ינאי מטבריה והמנהל האדמיניסטרטיבי הוא אודי שלם מטבריה.
במינהלת יש 111 מרפאות שעובדים בהם רופאי משפחה, רופאים מקצועיים,אחיות, אנשי מינהל, רוקחים ומקצועות הבריאות.

5 צפייה בגלריה
כללית איתכם
כללית איתכם
כללית איתכם
(צילום: דוברות כללית )

אותו הצוות
מיד עם תחילת מלחמת 'חרבות ברזל' פונתה העיר קריית שמונה, המושבה מטולה ועוד 22 קיבוצים ומושבים. כ-20 אלף לקוחות כללית עזבו את בתיהם והתפנו בעיקר לאזור טבריה וסביבתה וגם למקומות אחרים בארץ.
"המפונים שלנו ברובם התפנו לתוך אזור המינהלת. זה משהו מיוחד שלא קרה בדרום. שם המפונים יצאו לגמרי מהאזור", הסבירה אירית גולדשטיין, מנהלת הסיעוד במינהלת גליל, שעובדת בכללית כבר 32 שנה, "תקופת מגפת הקורונה חיזקה את שיתוף הפעולה בינינו לבין הרשויות בזכות זה שפתחנו יחד מתחמי בידוק וחיסונים. המלחמה תפסה אותנו כשיש לנו כבר הכרות טובה עם בעלי תפקידים בקריית שמונה ובגליל העליון. זה סייע לנו לדעת מהר מאוד מי התפנה ולאן.

5 צפייה בגלריה
אירית גולדשטיין, מנהלת הסיעוד במינהלת גליל
אירית גולדשטיין, מנהלת הסיעוד במינהלת גליל
אירית גולדשטיין, מנהלת הסיעוד במינהלת גליל
(צילום: דוברות כללית )

איך התאמתם את עצמכם למצב?
"למשל תושבי קיבוץ ברעם שהתפנו ,כבר מהיום הראשון שלהם יש במלון מרפאה פעילה שמאוישת על ידי הרופא והאחות מהמרפאה בקיבוץ. הם מעניקים את אותו שירות שנתנו בקיבוץ – בדיקות שגרתיות, בדיקות דם וכדומה. פשוט ניידנו את הצוות למקום שבו נמצאים המפונים".
איך התמודדתם עם פינוי קריית שמונה שזה הרבה יותר תושבים?
"האתגר היה אחר, מאחר והם לא התפנו כקהילה. הם התפזרו בצפון ובשאר הארץ. תחילה חברנו לחמ"ל של עיריית קריית שמונה ודרכו התעדכנו כמה מפונים יש ובאיזה במלון. תחילה הפעלנו שירות שנקרא ניידת-אחות. רכב של כללית ואחות הגיעה לבתי מלון בהם יש ריכוז מפונים והעניקה עזרה בסיסית. היא גם סייעה בהפניות למיניהן. במקביל פתחנו בטבריה שתי מרפאות מפונים גדולות. האחת ברקתי והשנייה בסמוך לבתי מלון. אלה מרפאות ייעודיות רק למפונים".

דאגה למטופלים
על מנת לתת מענה מיטבי הוחלט במינהלת הגליל של כללית גם לפתוח מרפאות פעילות בתוך בתי המלון בהם יש ריכוז גדול של מפונים. המרפאות פעילות מספר פעמים בשבוע במספר מלונות בטבריה ובאזור.
מה היה לכם חשוב לעשות?
"לגוון את השירות. אנחנו מפעילים שיחות טלפון או שיחות וידאו בתוכנית חדשנית של מעקב מרחוק בעיקר לחולים מורכבים מקריית שמונה. הם יכולים לתקשר עם הרופא או האחות על בסיס יומי. המטרה של השירות הזה הוא להמשיך לעקוב אחרי המטופל כדי להפחית אשפוזים מיותרים בבתי החולים. וגם לעזור ובכלל לשמור על קשר".

5 צפייה בגלריה
ד"ר דבורה ורבר בעת טיפול
ד"ר דבורה ורבר בעת טיפול
ד"ר דבורה ורבר בעת טיפול
(צילום: דוברות כללית )

זו משימה קשה לשמור על קשר עם מפונים?
"מאוד. כי המטופלים לא נמצאים במרפאות הקבע שלהם. למעשה יצאנו מהשגרה המוכרת ובהתחלה לא ידענו איפה נמצאים האנשים. היו לנו גם צוותים רפואיים שפונו מבתיהם. היה לנו חשוב מהר מאוד לדעת איפה כל אחד נמצא כדי שתהיה רציפות בטיפול הרפואי".
מה הדבר הכי קשה שעברתם?
"בהתחלה אנשים לא באו לקבל שירות. הם חשבו שתוך כמה ימים הם יחזרו לבתים שלהם. הם היו בהלם ובחרדות מכל המצב. הייתה דאגה למטופלים. כי יש כאלה עם מחלות כרוניות וסיעודיים. ברגע שהם הבינו שהם לא יחזרו מהר לבתים שלהם התחלנו להרגיש את העומס בדרישה לשירות, בעיקר בטבריה".

5 צפייה בגלריה
כללית איתכם
כללית איתכם
כללית איתכם
(צילום: דוברות כללית )

ארגון עוצמתי
עבור אירית התקופה הזו היא היסטורית ובעלת משמעות רבה למי שעובד בלתת שירות למפונים. "בשגרה, ביום-יום, היינו שומעים המון תלונות וכעסים. עכשיו, אנחנו שומעים תודות וברכות", מספרת אירית, "אני מתקשרת להרבה מטופלים, מתעניינת בשלומם, בודקת מה הם צריכים ומסייעת בכל דבר. אני גם מבקרת כל הזמן בריכוזי המפונים ושומעת מחמאות על השירות ועל זה שאנחנו זמינים להם לכל דבר. אני מרגישה מסופקת מהעשייה שלנו כי המפונים רואים בנו בסיס לביטחון. כשהם נכנסים למרפאה בטבריה, מקבלים אותם הרופא והאחות מהבית. צוות שהם מכירים. זה גורם להם לתחושה טובה. כל הדבר הגדול הזה שעשינו עבור המפונים גם המחיש כמה כללית הוא ארגון עוצמתי שיש לו יכולות אדירות. הוכחנו שכללית נמצאת בכל מקום. גם עבור הצוותים הרפואיים הארגון הוכיח שהוא שם בשבילם, שהעובד במרכז, בעיקר עבור לאלה שפונו".

5 צפייה בגלריה
כללית איתכם
כללית איתכם
כללית איתכם
(צילום: דוברות כללית )

יש רגע שריגש אותך במיוחד בתקופה הזו?
"הגעתי לבקר באחד מבתי המלון בטבריה ופגשתי שם אחות מקריית שמונה שעובדת אצלי שנמצאת עכשיו בחופשת לידה. היא הייתה שם עם תינוקת בת שמונה חודשים ועוד שלושה ילדים קטנים. בעלה הוא שוטר ובגלל המצב אין לה עדיין את האפשרות לחזור לעבוד. היא הזמינה אותי אליה לחדר הקטן במלון והרגע הזה ריגש אותי מאוד. אפילו בכיתי. היה לי קשה לראות את זה. זה לא פשוט לחיות חודשים עם ארבעה ילדים קטנים בחדר קטן במלון. הבנתי מה היא ושאר המפונים עוברים. הרגע הזה גם חידד אצלי את העובדה שהשירות שלנו בריכוזי המפונים נותן להם להרגיש הכי קרוב לבית. וזה דבר חשוב מאוד".

מוגש מטעם כללית