מהרגע שפרצה המלחמה ב-7 באוקטובר התנהל ופעל ד"ר מרדכי דיין, שנמצא בשנתו החמישית כמנהל מחוז צפון בכללית, תחת שלוש עקרונות מרכזיים - המשך מתן השירות הרפואי בכל מקום ובכל שעה, שמירה קפדנית על חיי הצוותים והמשך פיתוח עוצמתה של כללית ברחבי הצפון.
אלה ימים מאתגרים למי שמנהל גוף רפואי כל כך גדול ומורכב שכל הזמן נמצא תחת זכוכית מגדלת של מטופלים, אבל ד"ר דיין המנוסה מנווט היטב את הספינה הזו בתוך הסערה הביטחונית. הוא לא מתפשר על העיקרון של להיות שם בשביל כל מטופל ויחד עם זאת גם לא על אסטרטגיית העל שלו - להמשיך לבנות מרפאות חדשות, לשדרג מרפאות ישנים, לגייס צוותים איכותיים ולהוסיף שירותים.
3 צפייה בגלריה
מיגון
מיגון
מיגון
(צילום: כללית)
אף מרפאה לא נסגרה
ד"ר דיין עובד מסביב לשעון ולא רק בגלל המלחמה. זה פשוט האיש. רופא שחותר כל הזמן לשפר, לשדרג, להוסיף, לייעל ולהוביל. כרופא מספר אחת של כללית במחוז הוא רוצה שבמשמרת שלו כללית תהיה מעצמה רפואית, שהמטופלים ירגישו כל הזמן שיש מי שדואג להם מרמת הנוחות בהמתנה לתור ועד קבלת טיפול אצל האנשים הכי טובים שיש.
את יום העבודה שלו הוא מתחיל בשעה שש בבוקר כשהוא מגיע למשרד בנוף הגליל והעבודה נמשכת גם בבית ועד הרגע שהוא עוצם עיניים והולך לישון. האחריות, השליחות והמחויבות לא נותנים לו למצמץ. הוא עובד כמה שצריך.
"מדובר במחוז ענק עם צוותים רפואיים שמפוזרים במאות מרפאות. הם אנשים אמיצים, מקצועיים, אכפתיים וכאלה שמכירים את העבודה", אמר ד"ר דיין, "כשאני מדבר איתם אנחנו מדברים באותה השפה. אין הבדל בין שפת ההנהלה לשפה של מי שנותן את השירות. כולנו מסונכרנים ולכן העבודה היא הרבה יותר פשוטה. זה נותן לי יותר זמן להתמקד באסטרטגיה, בעשייה, בבקרה ובהסתכלות".
כבר שנה שהאזור הצפוני של המחוז תחת ירי טילים ומהשבוע שעבר כל המחוז בטווח האש של חיזבאללה. ולמרות זאת השירות לא נפסק והעובדים ממשיכים להגיע לעבוד, חלקם תחת סכנת חיים. "בפרוש יש עובדים שמסכנים את החיים. אני לא חושש שיקרה להם משהו, אני מת מפחד שיקרה להם משהו", אמר בכנות, "תאר לך שעובד מגיע לעבודה וקורה לו משהו? לכן, אני אומר לצוותים תמיד - תפעילו שיקול דעת. אני דורש מהם להסס ולבדוק כל הזמן אם בטוח להגיע. לא חייבתי אף אחד ללכת לעבוד. כולם יודעים שאנחנו שירות חיוני. הם מבינים את השליחות.

3 צפייה בגלריה
כללית
כללית
ד"ר דיין
(צילום: כללית)

מה היה האתגר הכי קשה שניצב בפניך בשנה הזו?
"העובדים שמסתכנים. יש הרבה ירי טילים למירון. יום אחד המרפאה שם לא הייתה סגורה. כמובן שגם אתגר פינוי התושבים. אותנו לא עדכנו שיש מפונים. איך גילינו? כשקיבלתי הודעה שבבית המרקחת בעמק הירדן חסר תרופות. הסתבר לנו שהרבה תושבים פינו את עצמם עצמאית לאזור עמק הירדן והגיעו לבקש תרופות. מרפאת עמק הירדן הכפילה את כמות המטופלים שלה ביום אחד. ואז נדרשנו לתגבר את המרפאה ולא רק במלאי תרופות".
הטיפול במפונים ולעבוד מקריית שמונה המופגזת
אתגר המפונים, שכמותו לא היה בעבר, דרש מד"ר דיין וצוותו להיערך ומהר. "בתחילת המלחמה הגענו למצב שהיו 90 נקודות של מפונים ומעל כ-25 אלף מפונים. זה לא היה פשוט. כל הזמן הנתונים השתנו. פעלנו מהר. תגברנו צוותים והפננו את המשפחות למרפאה הקרובה למקום שאליו הן התפנו. כמובן שגם פתחנו מרפאות במלונות ובכל ריכוזי המפונים".

3 צפייה בגלריה
ד"ר דיין
ד"ר דיין
ד"ר דיין
(צילום: כללית)

אחרי שנה של מלחמה מה מצבם של הצוותים?
"אני מאמין שיש שחיקה. חלק מהצוותים הם תושבים שפונו מבתיהם, יש עובדים שבני משפחתם נהרגו ויש שניצלו מפסטיבל נובה, לחלק יש משפחות בעוטף עזה, הרבה עובדים היו במילואים תקופה ארוכה וגם נפלו במלחמה בנים של עובדים. זה יצר קושי. ההנהלה יצאה לשטח, פגשה עובדים ושמעה אותם וגם נעזרנו בצוותים של בריאות הנפש. היו ימים שעבדתי מהמרפאה בקריית שמונה כדי להיות עם העובדים ואלו היו ימים שהיה בהם הרבה ירי טילים. לפי דעתי, התוצאות של השחיקה והקושי יבוא לידי ביטוי אחרי המלחמה".
איך התמודדתם עם האירוע הקשה במג'דל שמס?
"צוותים שלנו הגיעו לשטח וסייעו בזיהוי וליווי המשפחות. האירוע הזה תפס אותי במסיבת יום הולדת של חברים ומאותו רגע תפעלתי את האירוע. דאגנו שהמרפאה תהיה פתוחה, שיגיע תגבור של צוותים. הצוות שם היה שבור גם בגלל למה שקרה וגם בגלל הקרבה של חלק מהנרצחים. יום למחרת הגענו לשם. זה היה אירוע טראומתי. עובדים גילו באירוע הזה יוזמה ואכפתיות".

מבינוי ועד טכנולוגיה
לצד המציאות הביטחונית המורכבת ד"ר דיין ממשיך לדחוף את המחוז שלו קדימה ובכל דבר. "לאחרונה עשינו סיור במרפאה ביישוב מחולה והרופא שם סיפר ביקש מכשיר FOCUS. זה מכשיר לאבחון מהיר של מגוון של בעיות רפואיות. זה מכשיר מאוד יקר. השנה רכשנו 12 כאלה וכבר חילקנו אותם כבר לרופאים ברחבי המחוז. גם שנה שעברה חילקנו ואני מקווה לחלק גם בשנה הבאה. שמעתי את בקשתו של הרופא ממחולה והבטחתי לו שכשנרכוש שוב נדאג לו. חזרתי למשרד, עשינו בדיקה מהירה במחסן והסתבר שיש במלאי שני מכשירים ומיד דאגתי לשלוח לו. זה מכשיר שמשנה מציאות לרופא וגם למטופל.
מה הולך להתחדש בשנה הקרובה. מה תפתחו ואיפה?
"בקריית שמונה בנינו מרפאה חדשה בשכונת יובלים ושיפצנו את המרפאה היועצת שבה ניתן שירות של כמעט כל הבעיות הרפואיות. אנחנו מתכננים בקריית שמונה, מרכז לבריאות האישה חדש במבנה ליד גיבור שיכלול פעילויות רפואיות משמעותיות ומרכז לבריאות הנפש. עוד שירות חדש שייפתח בקריית שמונה אחרי המלחמה הוא בדיקות C.T יחד עם מכון מור.ברמת ישי פתחנו מרפאה ראשונית ומרפאה יועצת. במגדל העמק שיפצנו את המרפאה והוספנו שירות שלא היה שם אף פעם – רנטגן. זה מכון עם פענוח מהיר. עוד דבר ששדרגנו במגדל העמק וזו מומחיות בסקירת מערכות. גייסנו מומחית בעלת שם עולמי בתחום, ד"ר אתי שפיגל. מכל הארץ מגיעים אליה. במתחם ביג שייפתח בקרוב, נפתח מרפאה גדולה שתיתן שירות לכל השכונה החדשה. אנחנו מתכננים לפתוח מרפאה גם בשכונת שריד".
אתה נערך לעלייה הצפויה בדרישה לטיפול פסיכולוגי?
"בהחלט. אנחנו לא יושבים על הגדר. כל הזמן משדרגים את השירות הזה. אני עובד קשה בלגייס כוח אדם לתחום הזה. ככל שנגדיל את הצוותים כך נוכל להטיב עם השירות והביקוש שיעלה".
כמה מטופלים של כללית במחוז הם אנשים חולים?
"התחלואה אצלנו יותר נמוכה מהממוצע הארצי. נעשית פה עשייה מדהימה כדי שהמטופלים יקבלו את השירות הטוב ביותר. המטרה להמשיך לפתח את השירות הרפואי ומודעות השירות. המטרה שנהיה יותר נגישים, פתוחים וקשובים כדי ולתת למטופלים איכות חיים טובה יותר".
הרבה טוענים כי הרפואה בצפון פחות טובה מהרפואה במרכז. שבתל אביב חיים יותר שנים מאשר בעפולה. מה העמדה שלך?
"השירותים הרפואיים אצלנו טובים מאלה שבמרכז הארץ. מחוז צפון של כללית מוביל בארץ בזמינות לתורים. אצלנו מטופל מחכה לתור הכי פחות זמן מכל מקום אחר בארץ. בשירותים של היום-יום אנחנו הכי טובים".

ד"ר מרדכי דיין
מרפאת כללית לרפואה יועצת במגדל העמק
עבודה תחת אש


מוגש מטעם: כללית מחוז צפון
פורסם לראשונה: 10:45, 01.10.24