כשסיומו של הסגר הולך ומתקרב ועמו חזרתם של הילדים לבתי הספר ולגנים, זה הזמן להפריך כמה מיתוסים שקשורים לשפעת ולחיסונים, בעיקר בקרב ילדים. ישבנו לשיחה בנושא עם ד"ר חמאיסי חוזיימה, זיהומולוגית מחוז צפון בשירותי בריאות כללית.
2 צפייה בגלריה
ד"ר חמאיסי חוזיימה, זיהומולוגית מחוז צפון בשירותי בריאות כללית
ד"ר חמאיסי חוזיימה, זיהומולוגית מחוז צפון בשירותי בריאות כללית
ד"ר חמאיסי חוזיימה, זיהומולוגית מחוז צפון בשירותי בריאות כללית
(צילום: בוריס קוזניץ)
ד"ר חוזיימה זוכרת מקרה אחד של הסתבכות נדירה ממחלת השפעת שהתרחשה במהלך ההתמחות שלה. "אני זוכרת שפעת עם דלקת קשה במוח, הסיבוך נדיר אבל היה לנו אחד כזה באיש מבוגר. סיבוכים יותר שכיחים הם דלקת ריאות ודלקת סינוסים, דלקות אוזניים, ויש סיבוכים יותר נדירים ומאוחרים של דלקת בלב ותופעות נוירולוגיות".
האם החיסון יכול לגרום למחלת השפעת?
ד"ר חוזיימה מסבירה שישנן כמה השערות בנושא: "יש שני חיסונים – חיסון מומת וחיסון חי מוחלש, והשנה קיבלנו את שניהם. בחיסון המומת אי אפשר לחלות כי הווירוס מת, לכן המיתוס מופרך. החי מוחלש הוא לא חי ממש, ולא יכול לגרום למחלה אלא אם מדובר במי שמערכת החיסונית שלהם מדוכאת. יש כמה השערות שמי שחווה תסמינים בעצם חלה בווירוס אחר דומה, כי יש לא מעט וירוסים עם חום ושיעול, וגם יכול להיות שבמקריות הוא נדבק לפני החיסון, כמו שקרה במקרים מסוימים עם הקורונה".
לכמה זמן החיסון אפקטיבי?
"הווירוס משתנה, בכל שנה יש עדכון על פי הווירוסים שהיו שכיחים בשנה שעברה, לכן כל שנה מתחסנים מחדש", מסבירה ד"ר חוזיימה. כידוע, בחצי כדור הארץ הדרומי השפעת מתפשטת לפני שהיא מגיעה לאזורינו, ולכן ניתן ללמוד אילו זנים פעילים באותה שנה, וכך לייצר חיסון אפקטיבי לכל חורף נתון. "השפעת היא וירוס חמקמק שיכול להשתנות, עוקבים אחריו ורואים איזה זנים היו הכי שכיחים לפני שנה ובהתאם מחסנים. הכי טוב להתחסן בעונת השפעת עצמה בין אוקטובר לפברואר".
אם מישהו חלה בשפעת, האם כדאי לו להתחסן?
"כן. יש כמה זנים וכן, הוא יכול שוב להידבק".
אפשר לחלות בקורונה ושפעת בו זמנית?
"כן, זה לא שקורונה מגינה בפני שפעת ולא להיפך, כל חיסון מותאם לווירוס עצמו אז כן יש חשש ממה שנקרא פלורונה. משרד הבריאות התכונן לכמה תרחישים שחולים יהיו חולים גם וגם כי תיאורטית זה יכול לקרות. למזלנו לא ראינו את זה ואני מקווה שגם לא נראה".
2 צפייה בגלריה
חיסון בתרסיס מעל לגיל שנתיים
חיסון בתרסיס מעל לגיל שנתיים
חיסון בתרסיס מעל לגיל שנתיים
(צילום: אריק מרמור)
איזה מיתוסים את שומעת בהקשר של תינוקות ואימהות בהריון?
"עולה השאלה תמיד האם מותר להתחסן בהריון ובהנקה, אז כן ומומלץ אפילו. ילד מתחת לגיל חצי שנה לא מתחסן, אבל בהנחה שהוא נמצא עם אמו והיא התחסנה, היא תעביר לו את הנוגדנים שהיא פיתחה והוא יהיה מוגן בששת החודשים הראשונים".
ד"ר חמאיסי מסבירה שקשה מאוד להבדיל בין קורונה לשפעת, ולכן במיוחד כעת, כשאנחנו לקראת החזרה ללימודים בשיא החורף, ישנה חשיבות גבוהה להתחסנות. "אני ממליצה לכל הורה בכל שלב לחסן את הילד מעל גיל שישה חודשים לשפעת, קל וחומר עכשיו בקורונה", היא מסבירה על החזרה ללימודים. "לילדים אין חיסוני קורונה אבל יש דרך למנוע שפעת, אמנם לא במאה אחוז אבל החיסון גם מונע מחלה קשה".