בתי החולים והמרפאות מלאים עד אפס מקום והצוותים עסוקים בחולים הקשים בקורונה, לצד מבצע חיסון האוכלוסייה המבוגרת נגד הנגיף. באופן טבעי ובשל הריחוק החברתי הסיכון לשפעת בקרב הילדים נדחק קצת הצידה. ואולם זה הזמן לחסן את הילדים, שמנועים בשלב זה מלהתחסן לקורונה, מפני נגיף השפעת כדי להפחית את הסיכון להידבקות ולפתח מחלה קשה.
2 צפייה בגלריה
להקדים ולחסן את הילדים
להקדים ולחסן את הילדים
להקדים ולחסן את הילדים
(צילום המחשה: Shutterstock)
על פי נתוני משרד הבריאות, הילדים בקבוצת הסיכון עדיין אינם מוגנים, ובעוד ש-70% מאוכלוסיית הסיכון של המבוגרים התחסנה לשפעת, רק כ-22% מהילדים מחוסנים לשפעת השנה.

מדבקת לילדים

חשוב לדעת: ילדים בגיל חצי שנה עד 5 נמצאים כקבוצת סיכון לסיבוכים קשים של שפעת ואף לתמותה. על פי הנתונים המתפרסמים באתר משרד הבריאות, בכל שנה חולים במחלה 20%-30% מהילדים לעומת 5%-10% מהמבוגרים בכלל האוכלוסייה, כך שבשונה מאוד מהקורונה, השפעת נפוצה ומדבקת יותר בקרב ילדים.
סיבוך אופייני של השפעת הוא דלקת ריאות, שבגללה החולים עלולים להיות זקוקים לעיתים לאשפוז, בעיקר קבוצות הסיכון שכוללת בין היתר ילדים קטנים בגיל חצי שנה עד 5.
רופאים ששוחחנו עמם מספרים שכמו גל שלישי של קורונה, כך עלול להגיע גם גל מאוחר של שפעת. מי שמכניס את מחלת השפעת לקהילה הם הילדים, כשגל חולי השפעת של הילדים מתחיל בדרך כלל בחודשים נובמבר דצמבר. לרוב הילדים מבריאים, אך ישנם סיבוכים שבהחלט יכולים לקרות, כמו דלקת קרום המוח, דלקות ריאה קשות, דלקות של האוזן התיכונה ואף דלקת בשריר הלב.
ד"ר חמאיסי חוזיימה, זיהומולוגית מחוז צפון בשירותי בריאות כללית, מספרת שלקראת החזרה הצפויה ללימודים ישנה חשיבות גדולה לחיסוני שפעת לילדים. "התסמינים של שפעת מול קורונה מאוד דומים, ויש צורך בבדיקה מעבדתית כדי להבדיל ביניהם. יש כמה סימנים דומים של כאבי ראש, חום ונזלת שמתחילים בצורה אקוטית יותר בשפעת, אבל זה לא אומר שאין חפיפה בין שתי המחלות".
האם ניתן יהיה להבדיל בין שפעת לקורונה?
"אני ממליצה לכל הורה בכל שלב לחסן את הילד מעל גיל חצי שנה לשפעת, קל וחומר עכשיו בקורונה. אי אפשר באמת להבדיל ביניהן, על פי הדיווחים לא חווינו מקרי שפעת אבל זה לא אומר שאנחנו רחוקים מזה, וכדי להיות על הצד הבטוח חיסון הוא הכי מומלץ. לילדים אין חיסוני קורונה אבל יש דרך למנוע שפעת, אמנם לא במאה אחוז אבל החיסון גם מונע מחלה קשה".

זריקה? יש תרסיס

בשונה מווירוס הקורונה, מחלת השפעת יכולה להיות קשה מאוד אצל ילדים ובעזרת חיסון העדר ניתן להשיג תוצאות מקסימליות של הגנה, כך שרצוי לא לקבל תחושת ביטחון מזויפת מכך ש"החורף בלאו הכי אוטוטו מסתיים", אלא לדעת שגל של שפעת עלול בהחלט להכות בנו ובעיקר בילדים, ולכן רצוי להקדים ולחסן.
חיסוני השפעת קיימים בזריקה או בתרסיס לאף לילדים מעל גיל שנתיים. החיסון לשפעת בתרסיס לאף הינו המועדף השנה על ידי משרד הבריאות לילדים בריאים בגילאי 2-12 שנים, הדבר הופך את תהליך ההתחסנות לפשוט וקל. החיסון בתרסיס הינו חי-מוחלש ולכן מאפשר את מתן החיסון דרך האף, הוא מדמה את הדרך הטבעית להדבקות בנגיף השפעת, ומוביל הן לתגובה חיסונית מקומית בחלל האף ולתגובה חיסונית כלל מערכתית.
2 צפייה בגלריה
ראש העיר עפולה אבי אלקבץ
ראש העיר עפולה אבי אלקבץ
ראש העיר עפולה אבי אלקבץ
(צילום: שרון צור)
ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ, אומר שהעירייה תעשה הכול כדי לעודד את הציבור להתחסן: "כרגע כאשר אנחנו רואים כל אדם שיש לו תסמינים קלים של שפעת, אנחנו הולכים לחשד היותר משמעותי שמדובר בעצם בקורונה, כי קורונה מדבקת יותר וההתפשטות מאוד מדאיגה, ולכן אנחנו מביאים לעצמנו שתי חזיתות – גם שפעת, גם קורונה, וככל שנחסן יותר ילדים שהם בעצם המזרזים של ההדבקה, אנחנו נוכל לצמצם את התופעה".

איפה ניתן להתחסן לשפעת בעפולה?

מבוטחי קופ"ח כללית - המרכז לבריאות הילד, בני ישראל 6 עפולה. שאר ההורים מוזמנים להגיע עם הילדים למרפאות קופות החולים בעיר ולהתחסן לשפעת.