שפעת היא מחלה זיהומית שהגורם לה הוא נגיף השפעת (Influenza A+B Virus) וניתן למנוע אותה באמצעות חיסון. תסמיני שפעת הם חום , חולשה, עייפות, כאבי שרירים, שיעול, כאבי ראש והיא נמשכת בין שבוע לעשרה ימים. לא מדובר במחלה קלה כפי שנדמה לעיתים, מדי שנה אנו עדים למקרי תמותה מצערים בעקבות סיבוכי המחלה כמו דלקת ריאות.
"השנה, בשלב הראשון חוסנו נגד השפעת אוכלוסיות היעד הנמצאות בסיכון גבוה לחלות ולפתח סיבוכים של המחלה בהם: חולים כרוניים, בני 65 ומעלה בדגש על מטופלים הנמצאים בסיכון גבוה לחלות בדלקת ריאות, שוהים במוסדות ומרותקים לביתם, נשים המתכננות היריון, נשים הרות ולאחר לידה", מסבירה ברוריה ריקון, מנהלת הסיעוד בכללית מחוז צפון.

1 צפייה בגלריה
ברוריה ריקון, מנהלת הסיעוד, מחסנת את ד"ר מרדכי דיין, מנהל כללית מחוז צפון
ברוריה ריקון, מנהלת הסיעוד, מחסנת את ד"ר מרדכי דיין, מנהל כללית מחוז צפון
ברוריה ריקון, מנהלת הסיעוד, מחסנת את ד"ר מרדכי דיין, מנהל כללית מחוז צפון
(צילום: דוברות כללית)

בנוסף, השנה ניתן להתחסן נגד שפעת באמצעות תרסיס הנקרא פלומיסט (ללא זריקה). הפלומיסט הוא תכשיר חיסון שמבוסס על נגיפי שפעת מוחלש. הוא יעיל ובטוח ומומלץ למטופלים בריאים (ללא מחלות רקע וללא בעיות רפואיות אחרות) בני שנתיים עד בני 49 שנים. בדומה לחיסון בזריקה, גם החיסון בתרסיס מכיל השנה 4 זנים נגד שפעת.
"חיסון פלומיסט ניתן בצורה של תרסיס לאף, אבל אינו מיועד לשימוש עצמי. אחות היא שמרססת את מנת החיסון לתוך האף. כל מנה כוללת שני ריסוסים - אחד לכל נחיר. בני 9 עד 49 שנים זקוקים למנת חיסון אחת בלבד - גם אם זהו החיסון הראשון שלהם. ילדים בני שנתיים עד 8 שנים שמתחסנים נגד שפעת לראשונה בחייהם זקוקים לשתי מנות חסון במרווח של חודש לפחות בין מנה למנה. לאחר שהושלמו שתי מנות חיסון (אם באותה העונה ואם בעונות נפרדות) די במנת חיסון אחת", מסבירה ד"ר ח'וזימה ח'מאיסי אבו סיביה, מומחית למחלות זיהומיות בכללית מחוז צפון.
השנה, בניגוד לשנים קודמת, חיסון זה יינתן בחינם. מומלץ לתאם מראש עם צוות המרפאה את מועד קבלת החיסון.