אפשר לומר כי תקופת הקורונה הניעה שרשרת של תהליכים ברחבי העולם ובין היתר אנשים צרכו יותר מוצרי צריכה, אך גם חל שינוי הן בהעדפות של הצרכנים והן בטעמים שלהם. ישנם ענפים אשר נתרמו לא מעט מאפקט הקורונה ואחד המרכזיים בהם היה: ענף הרכב החשמלי. ניתן לראות את העלייה בביקוש הרכבים הללו בכל רחבי העולם וכמובן גם בישראל.
מה חשוב לדעת על תעשיית הרכבים החשמליים?
על אף שרכבים חשמליים עדיין מהווים רק כאחוז אחד מצי המכוניות העולמי של כלל הרכבים הקיימים כיום, חשוב להבין כי המכירות של הרכבים הללו מגדילות בצורה מהירה ביותר את פלח השוק המדובר, כאשר ישנן תחזיות לשנת 2025 המעידות כי כ25- אחוזים מהרכבים שנרכשו בסין וכ40- אחוזים מהרכבים שנרכשו בגרמניה, צפויים להיות רכבים חשמלים. בשנה האחרונה אפשר לראות עלייה בכמות המכירות השנתיות של רכבים חשמליים ב-120 אחוזים.

1 צפייה בגלריה
רכב חשמלי
רכב חשמלי
רכב חשמלי
(צילום: UNSPLASH)

טסלה מודל 3 או יונדאי איוניק 5?
אפשר לומר כי לאחר שנים של שיווק רכבים חשמליים בלי ייצור סדרתי ממשי כלשהו, יצרניות רכבים חשמליות מציעות כיום מגוון רחב של דגמי מכוניות חשמליות, החל ממכוניות קטנות וכלה ברכבים משפחתיים גדולים ואפילו רכבי ספורט. בשנים הקרובות יצאו עוד עשרות דגמים של רכבים חשמליים, אשר יאפשרו לכל אדם שמעוניין לרכוש רכב חשמלי למצוא בדיוק את מה שהוא מחפש.
בין סוגי הרכבים החשמליים שכדאי להכיר ניתן למצוא שני דגמים מאוד פופולאריים בישראל ובעולם: טסלה מודל 3, אשר הוצגה באופן רשמי במחצית הראשונה של שנת 2016 והחל להימכר ללקוחות החל מיוני 2017. מדובר על רכה משפחתי גדול, מפנק ואיכותי. טסלה מודל 3 היא המכונית הרביעית שהציגה היצרנית והמחיר שלה נגיש באופן יחסי למה שיש לה להציע. מדובר על רכב שהפך להיות אחד מהרכבים החשמליים הנמכרים ביותר בעולם. המודל 3 מוצעת בכמה גרסאות שנבדלות אלה מאלה במספר מנועים, בסוג ההנעה, בטווח נסיעה ובקיבולת סוללה, והיא אחד מהדגמים הנמכרים ביותר של טסלה.
רכב חשמלי פופולארי נוסף בישראל הוא יונדאי איוניק 5, מדובר על רכב פנאי שמבוסס על פלטפורמה חשמלית ייעודית של יונדאי וניתן למצוא אותו בגרסאות של הנעה כפולה ואחורית וכן שתי גרסאות טווח. בפברואר שנת 2022 הוצגה גרסה משופרת לרכב הנ"ל וביוני 2023 נחשפה גרסה ספורטיבית יותר בשם: איוניק 5N.
ברחבי הרשת החליטו לקרוא לדגם החדש קוטלת הטסלות, שכן היו סבורים כי יונדאי איוניק 5 תהווה תחליף לטסלה מודל 3, אך מכיוון שמדובר ברכבים בתצורה שונה, רכב סדאן מצד אחת (מודל 3) ורכב האצ׳בק שמזכיר רכב פנאי (איוניק 5), שני הדגמים האלו תפסו נתח שוק שונה.
לדוגמה איוניק 5 מבית יונדאי הצליחה לקחת נתח שוק מטויוטה עם הראב 4 שלה, בעוד מודל 3 הצליחה לתפוס נתח שוק משמעותי בין רכבי הסדאן פרימיום.
דרך אגב, הסיבה העיקרית ששני הדגמים האלו הוצבו ראש בראש היא כי גם איוניק 5 וגם מודל 3 הציעו טווחי נסיעה גבוהים מאוד, יחד עם יכולות טעינה מהירות מאוד. יונדאי איוניק 5 לדוגמה יכולה להטען ל-80% סוללה ב-18 דקות בלבד.
העתיד של עולם הרכב החשמלי
על אף שעד לאחרונה רכבים חשמליים היו שנויים במחלוקת, אין ספק שכיום כולם מכירים ביתרונות של הרכבים הללו ורבים בוחרים בהם על פני רכבים רגילים. לא מעט מתשומת הלב על רכבים חשמליים מתמקדת בהצלחה של טסלה, ובמיוחד של דגמים כמו טסלה מודל 3 וגם מודל Y.
לפני כשנה, פולקסווגן קבעה את אחד מלוחות הזמנים השאפתניים ביותר בתעשייה זאת, כאשר משנת 2025, כל המערכות שמשמשות לבניית מכוניות מרצדס בנץ יעברו לייצור דגמים חשמליים.
אפשר לומר שתעשיית הרכבים החשמליים הולכת וצוברת תאוצה והסיבה למהפכה בענף הרכבים החשמליים בשוק הוא היצע הרכבים. כיום ניתן למצוא מגוון רחב של דגמי מכוניות אשר מוצעות לכל קונה. בעוד שבעבר המבחר של הרכבים החשמליים היה דל יחסית ועל כן גם היו פחות רכישות, העובדה שכיום אפשר למצוא עוד ועוד סוגים ודגמים של רכבים חשמליים, זה ללא ספק דבר שמחולל מהפכה בעולם הרכבים החשמליים.

מוגש מטעם evm