תופעה זו שכיחה יותר ממה שניתן לחשוב, ומשפיעה על תלמידים בקבוצות גיל וברמות אקדמיות שונות. לכן זה המקום בו ההורים צריכים להתערב ולסייע, באמצעות הבנת טבעה של חרדת מבחנים ואימוץ מנגנוני התמודדות יעילים, הם יכולים ללמד את ילדיהם כיצד להתמודד עם האתגרים הללו בביטחון.
בשורות הבאות נתעמק במורכבות של לחץ מבחנים, ונציע כמה אסטרטגיות מעשיות הן לתלמידים והן להוריהם.
חרדת מבחנים – מה זה אומר וכיצד זה מתבטא?
חרדת מבחנים היא תחושה נפוצה בקרב תלמידים וסטודנטים הנמצאים בפני מבחנים חשובים. התקף חרדה תסמינים יכול לכלול דופק מואץ, זיעה קרה, תחושת לחץ בחזה וקושי בנשימה. לעיתים, התסמינים עשויים להיות כל כך חזקים עד שהם מפריעים לתפקוד התקין וליכולת להתרכז במבחן עצמו. התמודדות עם חרדת מבחנים יכולה לכלול טכניקות הרפיה, ניהול זמן יעיל ושיטות למידה שונות שיכולות לעזור להפחית את רמת החרדה ולשפר את הביצועים.

1 צפייה בגלריה
התמודדות עם לחץ מבחנים
התמודדות עם לחץ מבחנים
התמודדות עם לחץ מבחנים
(צילום: PEXELS)

אסטרטגיות להתמודדות עם לחץ מבחנים
1. הכנה היא המפתח: הכנה יסודית היא אבן היסוד של ביטחון עצמי. עודדו את התלמידים לפתח תוכנית לימוד מובנית, "לפרק" את החומר לשלבים קצרים שניתן ללמוד אותם בהדרגה, ולהקצות מספיק זמן לתרגולים לפני מועד הבחינה. ביצוע תרגילים והכנות מקדימות יכולים גם להכיר לתלמידים את מתכונת הבחינה, ולהפחית את אי הוודאות ביום הבחינה.
2. טכניקות מיינדפולנס והרפיה: שילוב תרגילי מיינדפולנס כמו נשימות עמוקות, מדיטציה או הרפיית שרירים יכולים לעזור להקל על תסמיני החרדה. עודדו את התלמידים לעסוק בטכניקות אלו באופן קבוע, לא רק לפני בחינות, כדי לבנות חוסן נפשי נגד תחושות מתח שונות.
3. דיבור עצמי חיובי: הדיאלוג הפנימי שלנו משפיע מאוד על הרגשות וההתנהגות שלנו. עודדו את התלמידים לאתגר מחשבות שליליות באמצעות הצהרות חיוביות. הזכירו להם את ההישגים והחוזקות שלהם בעבר, תוך חיזוק תחושת האמונה והיכולת העצמית.
4. אורח חיים בריא: בריאות הגוף משפיעה ישירות על הבריאות הנפשית. עודדו את התלמידים לישון מספיק שעות בפרט לפני יום הבחינה, להקפיד על תזונה מאוזנת וביצוע פעילות גופנית כיוון שגורמים אלה ממלאים תפקיד משמעותי בהפחתת מתח ושיפור התפקוד הקוגניטיבי.
5. חיפוש תמיכה: עודדו את התלמידים לפנות לתמיכה ממורים, יועצי בית ספר או מבוגרים שהם סומכים עליהם אם הם נאבקים עם חרדת מבחנים. לפעמים שיתוף של מחשבות ודאגות יכול להקל על הלחץ ולספק דרך התמודדות טובה.
טיפים להורים
בנוסף לעידוד ומתן תמיכה נפשית ומעשית לילדיכם בכל הקשור למתח ולחץ מבחנים, כדאי ליישם כמה טיפים מהותיים כהורים שיכולים להשפיע לטובה על התחושות הנפשיות של הילדים. בראש ובראשונה חשוב ליצור סביבה תומכת לילדים, כך שהאווירה בבית תהיה כזו המאפשרת ללמוד מטעויות ולא להעצים תחושות בושה. יש לעודד ולשבח גם מאמצים שנעשים כדי להצליח ולא רק לאחר השגת ההצלחות, כך שהילדים ידעו את החשיבות שיש להתמדה ובניית חוסן נפשי.
בנוסף, כדאי לסייע לילדים לייעל את תהליכי הלמידה שלהם באמצעות יצירת סביבה נוחה, ללא הסחות דעת ואלמנטים שעשויים להפריע לריכוז. העצימו את הילדים לסדר וארגון שוטף באמצעות הצבת לוח שנה מעוצב על שולחן הכתיבה שלהם, הצטיידות בכלי כתיבה מגוונים ואיכותיים ושימוש במחברות נוחות לכתיבה. תוכלו לפתח עם הילדים שיחות באופן גלוי על חרדת מבחנים, ללא שיפוטיות או ביקורת מצידכם. עודדו את ילדכם להביע את רגשותיהם ודאגותיהם, והקפידו להקשיב להם באופן פעיל ולהציע ביטחון. אמתו את הרגשות שלהם תוך מתן פרספקטיבה ועידוד רב.

מוגש מטעם altman