מהי מטרת הלימודים?
בשלב הראשון כדאי שתגדירו את מטרת הלימודים – האם הלימודים אמורים להתוות לכם את הדרך לתחום עיסוק עתידי. או אולי אתם מעוניין בלימודים רק לצורך העשרה או לצורך קידום בעבודה. מענה על השאלה הזאת, יאפשר לכם להתמקד אך ורק בתחומי הלימוד הרלוונטיים – ובשלב הבא, הבחירה כנראה תהיה הרבה יותר פשוטה.
באיזה תחום אתם רוצים לעסוק?
אם התשובה לשאלה הקודמת הייתה שאתם מעוניינים בלימודים אשר יובילו אתכם לתחום עיסוק מסוים. בשלב הבא, חשוב שתבינו באיזה תחום אתם רוצים לעסוק. אם לדוגמא, השאיפה שלכם היא להיות פסיכולוגים, אין באמת מנוס מלבחור את האפשרות של לימודי פסיכולוגיה – ויש לקחת בחשבון, שעליכם להשלים תואר ראשון ושני לצורך המטרה.

1 צפייה בגלריה
לימודי פסיכולוגיה
לימודי פסיכולוגיה
לימודי פסיכולוגיה
(צילום: pexels.com)

כמה זמן אתם יכולים להקצות לטובת הלימודים?
אז אם אתם יודעים שהמטרה היא ללמוד תחום מסוים לצורך עבודה או עיסוק עתידי, סביר להניח שאתם מבינים שעליכם לעבור הליך לימודים לא קצר, אשר יכול להימשך 3 שנים ואולי גם יותר.
יחד עם זאת, יש גם מקצועות שתוכלו להשתלב בהם גם באמצעות קורסים ייעודיים אשר אורכים לא יותר מאשר מספר חודשים.
בכל מקרה כדאי שתערכו עם עצמכם חושבים לגבי משך הזמן אותו אתם יכולים ומעוניינים להשקיע בלימודים.
מה מעניין אתכם?
אז יכול להיות שהפרקטיקה הרבה יותר חשובה לכם מהעניין. אבל, אם תבחרו בתחום לימודים שישעמם אתכם, מאוד יכול להיות שבשלב מסוים גם תרגישו שאתם לא יכולים להמשיך..
לכן, אם ההתלבטות שלכם היא בין כמה נושאי לימוד שונים, חשוב שתשימו דגש גם על מידת העניין ועל השאלה האם מדובר בתחום לימודים מעניין.
מה גובה התקציב שאתם יכולים להשקיע בלימודים?
יש לקחת בחשבון שאם אתם מעוניינים בלימודים "רציניים" כמו לימודים לתואר ראשון, אתם עתידים לשלם סכומי כסף לא קטנים – יש את שכר הלימודים עצמו וכמובן, גם לא מעט הוצאות נלוות מסביב.
כמובן, שיש לכם כל מיני אפשרויות מימון כמו, לנסות ולקבל הלוואות סטודנטים בתנאים טובים או לבדוק את האופציה לקבלת מלגות – אשר יקלו עליכם במידה רבה.
בכל מקרה, כדאי לקחת בחשבון גם את התקציב כאשר אתם מקבלים את ההחלטה.
האם אתם עומדים בתנאי הקבלה?
יש פרמטר נוסף שחשוב להכניס לתמונה והוא השאלה אם אתם עומדים בתנאי הקבלה ללימודים – קחו בחשבון שאם מדובר בלימודי תואר, במקצוע מבוקש, תנאי הקבלה יכולים להיות לא פשוטים ולהצריך ציון פסיכומטרי גבוה בשילוב עם ממוצע בגרויות שהינו גבוה גם כן.. לכן, כדאי לבדוק אם אתם עומדים בכלל בתנאי הקבלה – ובמידה ולא, מה הדרך אותה תצטרכו לעבור בכדי לעמוד באותם התנאים – השלמת בגרויות, שיפור ציון פסיכומטרי, לימודי מכינה וכיוצא בזה..
כמובן, שיש לבדוק במספר מסגרות לימוד שונות – מכיוון שיכול להיות שבחלק מהמסגרות התנאים יהיו פחות קשים או דורשניים בהשוואה למסגרות אחרות.
מעבר לכך, אם החלטתם שזאת המטרה שלכם ושום דבר לא יעצור אתכם, כדאי להשקיע את הזמן הנדרש בשיפור הציונים על מנת להשיג בסופו של דבר את אותה המטרה.

מוגש מטעם: המרכז האקדמי למשפט ולעסקים