החודש צוין יום כדור הארץ (22 באפריל), אירוע שנתי שנועד להעלות את המודעות לנושאים סביבתיים ולעודד אנשים לפעול כדי להגן על כדור הארץ. יום כדור הארץ הראשון היה בשנת 1970 ומאז הוא הפך לאירוע עולמי, בו משתתפות יותר מ-193 מדינות, ובהן ישראל.
מדי שנה מתקיימים ברחבי העולם אירועים שונים לקידום המודעות הסביבתית, שימור וקיימות. באירועים אלו ניתן למצוא יוזמות של ניקיון, נטיעת עצים ופעילויות מיחזור וכן תוכניות חינוכיות וקמפיינים יצירתיים. השנה הנושא היה "השקיעו בכדור שלנו". המטרה היא לעודד יזמים ומשקיעים לנתב את כספם למטרות סביבתיות ולמציאת פתרונות למשבר האקלים ולא למטרות אחרות שעלולות לגרום לזיהום.

2 צפייה בגלריה
מתקן הביו גז בקיבוץ להב
מתקן הביו גז בקיבוץ להב
מתקן הביו גז בקיבוץ להב
(צילום משה תייר)

אחד המסרים הבולטים של יום כדור הארץ הוא שכל אחד ואחת מאיתנו יכולים לעשות שינוי בהגנה על הסביבה. לפעולות פשוטות כמו הפחתת צריכת האנרגיה, חיסכון במים ובחשמל ומיחזור יכולות להיות השפעה משמעותית על הפחתת "טביעת הרגל הפחמנית" שלנו.
"הקיבוצים נמצאים בחזית מהפכת האנרגיה"
בנוסף לפעולות יומיומיות של אנשים, לממשלות, לארגונים ולעסקים יש תפקיד בהגנה על הסביבה. מי שפועל כמעט מאז יום היווסדו לפני כ-70 במישור הסביבתי הוא קיבוץ להב." לתנועה הקיבוצית בישראל יש היסטוריה ארוכה של ניהול סביבתי ועיסוק בקיימות, אפילו לפני שהנושא היה על סדר היום העולמי והפך לטרנדי", הסבירו בקיבוץ. "הקיבוצניקים הראשונים ברחבי המדינה היו חלוצים בקידום חקלאות, אנרגיה מתחדשת ושימור מים".
איך זה בא לידי ביטוי?
"הקיבוצים בישראל משתמשים בפרקטיקות חקלאיות "חכמות" מאז תחילת המאה ה-20. הם היו ראשונים בטכניקות כמו השקיה בטפטפות והדברה משולבת של מזיקים. הם גם יישמו שיטות חקלאות אורגניות, שמתעדפות את בריאות הקרקע והמגוון הביולוגי. פעולות אלו אומצו על ידי חקלאים ברחבי העולם ומוכרות כיום כאסטרטגיות חשובות לחקלאות הייטקית".
ומה לגבי אנרגיה מתחדשת?
"הקיבוצים עומדים בחזית מהפכת האנרגיה המתחדשת בישראל. קיבוץ להב היה מהראשונים שנכנסו לתחום האנרגיה הסולארית לאחר שאושר על ידי המדינה. השדות הפתוחים בקיבוץ מייצרים כ-3.4 מגה-וואט חשמל ובנוסף הגגות של מבני הציבור והחקלאות כוסו במתקנים סולאריים ליצירת חשמל בכמות גדולה יותר".

2 צפייה בגלריה
לוחות סולאריים
לוחות סולאריים
לוחות סולאריים
( צילום Canva)

בנוסף, מיזם הביו גז של קיבוץ להב, בשיתוף חברת דוראל, תורם להפקת אנרגיה מפסולת מהחי. המיזם נועד לתת מענה לטיפול בפסולת מהחי באמצעות ניצול הפוטנציאל האנרגטי של זבל להפקת ביו גז וממנו חשמל. הטכנולוגיה לטיפול בשפכים חקלאיים בכלל ובפסולת בעלי חיים חקלאיים בפרט הפכה לנפוצה בעולם ובקיבוץ להב הרימו את הכפפה וגאים במיזם: "המתקן בלהב פועל באופן רציף ומוזן בפסולת בעלי חיים באמצעות משאית המשליכה לבור ויסות מתחת לאדמה. זה מאפשר הפקת חשמל ביעילות אנרגטית גבוהה".
מלבד אנרגיה סולארית ומיזם הביו גז, בקיבוץ להב פועלים גם במישור של המים: "לפני מספר שנים מדינת ישראל הקימה מאגר איזורי בצומת שוקת. מאגר זה קולט מי שפכים הזורמים דרך שדות הקיבוץ בדרך לבאר שבע ומשם לים. כך מי השפכים עוברים טיהור ואפשר לעשות בהם שימוש חוזר כמי קולחין לצרכים חקלאיים".
כמו כן, גם תחום הכותנה קיבל שדרוג משמעותי בקיבוץ ולאחר כ-40 שנות הפסקה חזרו לגדל כותנה בלהב. השטחים מתפרסים על פני כ-200 דונם חקלאי והתפוקה הגיעה ל-253 ק"ג של סיבי כותנה לדונם. "שברנו שיא ישראלי של כל הזמנים בתפוקת כותנה לדונם בישראל", מתגאים בקיבוץ.
כפי שניתן להבין משלל המיזמים והפרויקטים, יום כדור הארץ אינו רק אירוע של יום אחד בקיבוץ להב, אלא דבר שבשגרה. בקיבוץ מקדמים כל העת פרויקטים חדשים הקשורים לשמירה על הסביבה ועל כדור הארץ, והיד עוד נטויה.

מוגש מטעם: קיבוץ להב