לפני שאת מגיעה להתייעצות במרפאה מומלץ להכיר את שתי הדרכים, כדי שתגיעי מוכנה לקבלת ההחלטה הנכונה ומתאימה לך.
הפלה תרופתית
שימוש בתרופות להפסקת הריון הוא תהליך שיכול להתאים בשלבים הראשונים, בדרך כלל עד שבוע 9 להריון, ומתקיים במרפאה ובבית. מדובר על הפסקת הריון יזומה המתבצעת על ידי נטילת שני סוגי תרופות, בטווח זמן קצר, ואמורה להוביל להוצאת כל תוכן ההריון.
ההכנות לתחילת התהליך כוללות בדיקה גופנית; בדיקות דם, שתן ואולטרסאונד; סקירת ההיסטוריה הרפואית שלך; והסבר מקיף על התהליך, הכולל גם תיאום ציפיות.
בשלב הבא תתבקשי ליטול את הכדור הראשון, תרופה הנקראת מפיג'ין ,(mifegyne) אצלנו במרפאה. מטרתה של התרופה היא למנוע מהורמון הפרוגסטרון לתפקד, ולרחם להתכווץ. לאחר כ-72 שעות, תתבקשי ליטול את התרופה השנייה, (מיזופרוסטול/ציטוטק Mifepristone), שנועדה להשלים את התהליך באמצעות התכווצויות של הרחם ופליטת תוכן ההריוני בצורה של דימום.

1 צפייה בגלריה
התייעצות במרפאה
התייעצות במרפאה
התייעצות במרפאה
(צילום: Depositphotos)

ברוב המקרים, רוב תופעות הלוואי יופיעו לאחר נטילת התרופה השנייה, ויכולות לכלול בנוסף לדימום כבד המלווה בקרישי דם, גם התכווצויות בבטן התחתונה, כאבים (כולל כאבי ראש), בחילות, ולעיתים גם הקאות, צמרמורות, חום, ושלשול.
לאחר הפלה תרופתית יש להימנע מקיום יחסי מין נרתיקי במשך כשבוע, ומפעילות גופנית מאומצת.
היתרונות המרכזיים כוללים הרגשה טבעית יותר, והליך רפואי פחות פולשני.
נשים אינן יכולות לעבור הפלה באמצעות כדורים במידה והן בהריון מעבר לשבוע 9 להריון; בזמן השימוש בהתקן תוך רחמי; אם ישנה הפרעה בקרישת דם, או אי ספיקת יותרת הכליה; ובמקרים של אלרגיה.

הפלה כירורגית
הפלה זו מבוצעת בהרדמה מלאה וברוב המוסדות הפרטיים היא עד שבוע 12 להירון.
ההכנות להליך כוללות סקירה של ההיסטוריה הרפואית שלך, בדיקת אולטרסאונד, דם ושתן, שאמורות להעיד על מצבך ועל שלב ההריון, ושיחת תיאום ציפיות במהלכה נוודא שאת שלמה עם החלטתך.
במסגרת ההליך עצמו נעשה שימוש בספקולום כדי לצפות לפתוח את שפתי הנרתיק, אותו ננקה עם תמיסה מיוחדת. בשלב הבא נכניס צינור דק וגמיש לתוך הרחם, באמצעותו נשאב את כל תוכן ההריון. בסיום, ייתכן שתחושי התכווצויות שמעידות על כך שהרחם חוזר לגודלו המקורי. התהליך בדרך כלל אורך כרבע שעה, לעיתים מעט יותר, לאחריו תתבקשי לנוח וליטול אנטיביוטיקה.

חשיבות קבלת אישור הוועדה להפסקת הריון
על פי החוק בישראל, כל אישה שמעוניינת לעבור הפלה יזומה, מחויבת לקבל את אישורה של הוועדה להפסקת הריון. רשימה מעודכנת מפורסמת באתר משרד הבריאות. זאת על פי קריטריונים מסוימים, ובהתאם לשינוי החוק שפורסם בחודש יוני 2023 ואפשר הקלות רבות בתחום.

אם את חוששת, או מעוניינת בייעוץ, את מזומנת להתקשר ואף להגיע אלינו:
את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, גינקולוג



מוגש מטעם: ד"ר גיא גוטמן