במועצה האזורית עמק יזרעאל יפעלו החל מסוף מרץ ארבעה קווים חדשים של תחבורה ציבורית לטובת יישובי המועצה, בעיקר יישובי האשכול הצפוני – גבעת אלה, שמשית, הרדוף, עדי, ציפורי, הסוללים, אלון הגליל וסואעיד חמירה. בשלב הזה שני היישובים באשכול הצפוני שטרם נמצא להם מענה לתחבורה ציבורית לכיוון רמת ישי הם הושעיה וחנתון.
1 צפייה בגלריה
הכניסה ליישוב שמשית (צילום: שרון צור)
הכניסה ליישוב שמשית (צילום: שרון צור)
הכניסה ליישוב שמשית (צילום: שרון צור)
הקווים הם: הראשון - סואעיד חמירה, הרדוף, עדי, אלון הגליל, צומת המוביל, רמת ישי וחזור; השני - ציפורי, שמשית, הסוללים, צומת המוביל, רמת ישי וחזור; השלישי - גבעת אלה קו חדש 320 לחיפה דרך רמת ישי; חנתון קו חדש 171 לחיפה דרך הקריות.
קווי התחבורה הציבורית החדשים באשכול הצפוני יחלו לפעול כאמור בסוף מרץ-תחילת אפריל לאחר אישור הנדסי לקווים ולתחנות החדשות. השעות שבהן יפעלו הקווים החדשים יהיו בבוקר ואחר הצהריים-ערב על פי הזמנים שהוגדרו על ידי התושבים.
"במפגש שיתוף הציבור הוצגו הישגי תהליך משמעותי זה ליישובי האשכול הצפוני. התהליך הוא דוגמה מצוינת לעשייה משותפת ומעמיקה של המועצה והתושבים", אמר סגן ראש המועצה אבי סמוביץ', "נציגי התושבים היו בקשר צמוד עם בעלי התפקידים ביישובים בפרט ועם התושבים בכלל ובכך עזרו לנו, נציגי המועצה, להבין לעומק את הצורך, לבדוק את כל האפשרויות, תוך חשיבה מחוץ לקופסה, למתן מענים מותאמים".
נוסף על כך, במועצה בוצעה עבודת לימוד מקיפה ויסודית בנושא הפעלת שירותי תחבורה גמישים במרחב Demand Responsive Transport (בדומה לבאבל דן הפועל בתל אביב). כדי לממש מודל זה במרחב הכפרי המאפיין את עמק יזרעאל, יש צורך בליווי ובמימון של משרד התחבורה. מדובר על מיזם שבו ניתן להזמין שירות נסיעות באמצעות אפליקציה, כשהעלות ממומנת על ידי משרד התחבורה והנוסעים. עד כה גובש מודל מצומצם שמתאים להיקפי השימוש הצפויים, ופיילוט בנושא ייצא לפועל באשכול הצפוני והמזרחי כבר באמצע מרץ. הדגש בשירות הזה הוא כדי לספק מענה ליישובים הושעיה וחנתון.