יוזמה מבורכת החלה לפני כחודשיים בבית ספר 'מרחבים' בכפר יהושע: הורי התלמידים החליטו ליישם את הסיסמה 'תנו לגדול על שקט - טלפונים טפשים לילדים חכמים' שרצה ברחבי הארץ, במטרה למנוע את השימוש בטלפונים חכמים בקרב הילדים. אחת האימהות שמובילות את היוזמה היא רויטל מלאכי בן שץ מכפר יהושע, אמא לשלושה ומורה בתיכון במקצועה.
1 צפייה בגלריה
בית ספר 'מרחבים'. "צריך לקבוע איפה הגבולות" | צילום: שרון צור
בית ספר 'מרחבים'. "צריך לקבוע איפה הגבולות" | צילום: שרון צור
בית ספר 'מרחבים'. "צריך לקבוע איפה הגבולות" | צילום: שרון צור
"כשייבאנו את היוזמה ששוללת טלפונים חכמים ומעדיפה טלפונים מהסוג הישן עמדו לנגד עיניי העבר, ההווה והעתיד של ילדינו", מסבירה בן שץ. "הזיכרונות הירוקים של ילדותי הטבולים בשמחת הפשטות, כמו טיולים בשדות, רכיבה על אופניים וקריאת ספרים, מול ההווה של ילדינו כיום - שכולל שעות פנאי רבות מדי מול מסכים מרצדים, מתח אם יהיה או לא יהיה לייק באינסטוש, חשיפה לתכנים בלתי הולמים לגילם וכמובן המחשבה הקטועה בגלל צפצופים בלתי פוסקים של התראות - כל אלה משליכים על עתיד ילדינו ועל בריאותם הנפשית והפיזית, כתוצאה משימוש בטלפון חכם בגילאים צעירים".
בן שץ מודה כי גם היא, כמו הורים אחרים, נכנעה לרצון של בתה: "בן זוגי ואני נתנו לבתי הבכורה את הטלפון החכם הראשון בסוף כיתה ד', לאחר לחץ בלתי פוסק מצדה שהיא 'לא בעניינים' ו'מי שלא שם לא קיים'. לא רצינו שהיא תידחק מהפריים החברתי בגללנו. בדיעבד, זו היתה טעות". את הטעות הזו, החליטה בן שץ, היא לא תעשה עם בתה הקטנה, הלומדת בבית הספר 'רעים'. "היא לא תקבל טלפון חכם בגיל כל כך צעיר. אין בכוונתי לדכא לה את חדוות הקריאה, האהבה לספורט, הרכיבה על סוסים. היא תסתפק לעת עתה בטאבלט משפחתי מפוקח. אלמד אותה על העולם ואתווך לה אותו לפני שאחשוף אותה לעולם החברתי הווירטואלי, המבלבל והמשעבד. אני רוצה לאפשר לה 'לגדול על שקט'", היא אומרת ומסבירה איך הם מתכוונים להניא את הילדים משימוש בטלפונים החכמים: "עם הילדים מכיתה ד' ומעלה, שמצוידים כבר בטלפון החכם, זה מסובך יותר. לכן אנחנו מנסים למנוע מלכתחילה קנייה של טלפונים חכמים בכיתות הנמוכות יותר. אנחנו רוצים להגיע למצב שיהיו יותר תלמידים עם טלפונים ישנים מאשר טלפונים חכמים, כדי שלא ייווצר חוסר איזון או מידור".
בן שץ אומרת כי לאחר שהיא וחברתה אורית, אף היא מורה במקצועה, נחשפו להרצאה של גלעד האן, מרצה בכיר בנושא סכנות ברשת, הן החליטו להביא את היוזמה גם לכפר יהושע, בשיתוף פעולה מלא עם בית הספר. "זה עדיין בתהליך. יש לנו עוד דרך לעבור. אנחנו בשלב של קבוצת רכישה של טלפונים ישנים, וזה כבר ניסיון ליצור איזון. בשלב הבא אנחנו רוצות לפנות לקופות החולים כדי להעביר הרצאות לילדים על ההשלכות של שימוש בטלפונים על הבריאות, השינה והנפש".
נטלי פאר, מנהלת הרשות לביטחון קהילתי: "מדובר ביוזמה מבורכת. תמיד משמח לראות שהורים לוקחים אחריות. גם אם חלק מההורים יחליטו לא לקנות את הטלפון הישן, עצם השיח עצמו כבר משרת את המטרה ומעלה את המודעות.
"נכון להיום, עקב החלטה ארצית קיצצו את התקציבים של ביטחון קהילתי. בתוך הקיצוץ הזה אין כספים להדרכות הורים ולפעולות הסברה. למרות זאת החלטנו בתוך המועצה שגם אם אין תקצוב מטעם המשרד לביטחון פנים בנושא, נמשיך לתמוך בפעולות מהסוג הזה מכספי המועצה".