בימים אלה נרשמת היסטוריה קטנה בנוף הגליל. על השטח שבו עמד מגרש הכדורסל הראשון של העיר ברחוב 'הגבעה', הקימה העירייה מגרש ספורט משולב חדש ומודרני לכדורסל ולקט־רגל. למעשה, העירייה במהלך נכון המשיכה את המסורת הספורטיבית של המקום ולא בחרה להפוך את השטח למגרש חניה או לבנות אליו מבנה ציבורי.
3 צפייה בגלריה
המגרש לפני השיפוץ | צילום: שרון צור
המגרש לפני השיפוץ | צילום: שרון צור
המגרש לפני השיפוץ | צילום: שרון צור
המגרש המיתולוגי של העיר עמד במשך שנים ארוכות מוזנח וכאבן שאין לה הופכין. הוא נזנח בתחילת שנות ה־2000 והסלים ממנו נעקרו. כל מי ששיחק בו פילל ליום שהוא יתחדש ויחזור להיות מקום שוקק חיים ומשחקים. בימים האחרונים התרגשות גדולה ממלאת את מי ששיחק במגרש לאור חידושו, כשראש העיר רונן פלוט מקבל מחמאות על כך שהחזיר עטרה ליושנה.
"כל הכבוד לראש העיר רונן פלוט ששימר את המקום ולא בנה עליו משהו אחר", אמר וילי פוגל, ששיחק במגרש ההיסטורי, "מרגש מאוד ששוב יש במקום מגרש ספורט. המגרש הזה מסמל את תחילת הספורט ההישגי בעיר. שם התחיל הכדורסל והכדורעף".
ימי הזוהר
בראשית ימיה של העיר, אז היא נקראה נצרת עילית, הוכשר שטח על גבעה קטנה להיות מגרש ספורט. הוא הוקם בלבו של רחוב מעגלי שקיבל את השם 'הגבעה' ובסמוך לרחובות 'נרקיסים', 'כרמל ו'חרמון' ולא הרחק מהרחובות 'תבור, 'עצמון' ו'יודפת'. צמוד אליו נמצאת בריכת המים הראשונה של העיר (לאחריה נבנה מגדל המים במרכז רסקו), וכמה מטרים ממנו נבנה בית הספר היסודי הראשון של העיר 'חרמון'. בשלב מאוחר יותר נבנה לידו צריף ארוך (עדיין קיים אך עבר שיפוץ נרחב), ששימש בחלקו בית כנסת ובחלקו האחר שימש את שבט 'איריס' של תנועת הצופים.
3 צפייה בגלריה
המגרש מתחדש | צילום: שרון צור
המגרש מתחדש | צילום: שרון צור
המגרש מתחדש | צילום: שרון צור
ברוב מגרשי הכדורסל הפתוחים בראשית המדינה נבנו המשטחים מבלטות בטון, אך המשטח של המגרש הזה נעשה מבטון אספלט גס. מסיבה לא ידועה נבנה המשטח בשיפוע קל, הוצבו בו סלים מברזל בצורת ל', לוחות מעץ ונבנה גם יציע מבטון בשילוב אבן מקומית. המגרש גודר, מסביבו שתלו כמה עצי ברוש ובמהלך השנים הותקנה בו תאורה.
בשנות ה־60 שימש המגרש רק את ילדי הרחובות שמסביבו, ששיחקו בו כדורסל וגם קצת כדורגל בשעות שלאחר הלימודים. כמו כן התקיימו בו תחרויות ספורט של בתי הספר. למקום היה גם שימוש נוסף - בערבי הקיץ היו בו הרקדות ולימים תנועת 'הצופים' היתה מקיימת בו מסדרים ופעילויות חברתיות.
בשנת 1969 הוקמה קבוצת הכדורסל הראשונה של העיר - מכבי נצרת עילית - על ידי וילי פוגל, עולה חדש מרומניה ששיחק כדורסל בעיר הולדתו 'טרגו־מורש'. בהקמת הקבוצה סייעו לו פרדי ברקוביץ' ז"ל ובריל ז"ל. מגרשה הביתי היה כאמור המגרש הפתוח ברחוב 'הגבעה'. מכבי נצרת עילית נרשמה לליגה ג' והסגל שלה כלל חלק מאותם נערים ובוגרים ששיחקו במגרש. פוגל אסף אותם שם והפך אותם לקבוצה.
שנות ה־70 היו ימי הזוהר של המגרש הפשוט והצנוע שזכה לכינוי 'מגרש הכדורסל בנרקיסים'. בלחץ פוגל וחבריו הותקנה במקום תאורה כדי שיהיה אפשר לשחק ולהתאמן בו בשעות הערב המאוחרות. תומר שטיינהאור, מי שלימים הפך לכדורסלן בכיר בליגה הראשונה, החל בו כילד את צעדיו הראשונים בענף. גם חיים בורובסקי, מורה לחינוך גופני מיתולוגי בתיכון שרת בעיר, הוא חלק מההיסטוריה של המגרש. הוא אימן בו כדורסל וכדורעף.
לאחר המעבר לשחק כדורסל וכדורעף באולמי ספורט, שימש המגרש בעיקר נערים ששיחקו בו בשעות אחר הצהריים וכאמור את תנועת הצופים.
3 צפייה בגלריה
ראש העיר רונן פלוט במגרש המתחדש | צילום: שרון צור
ראש העיר רונן פלוט במגרש המתחדש | צילום: שרון צור
ראש העיר רונן פלוט במגרש המתחדש | צילום: שרון צור
ערך היסטורי
אחרי שיסתיימו העבודות להקמת המגרש וכן הפיתוח שמסביבו, הוא ייחנך בטקס חגיגי ועמוד שוב לרשות התושבים. השבוע הגיע ראש העיר רונן פלוט לבחון את התקדמות העבודות. "למגרש ברחוב הגבעה יש ערך נוסטלגי. גם לי צרם לראות אותו נטוש כל כך הרבה שנים ואני שמח שחידשנו אותו", אמר ראש העיר פלוט, "בתוכנית ההתחדשות העירונית החלטנו גם לשפץ ולהקים מחדש מגרשי ספורט. רק השבוע סיימו לבנות עוד שני מגרשים רב־תכליתיים ברחוב דליה ובפארק העירוני".
לקראת חנוכת המקום אמר פוגל: "אנסה לאסוף את הקבוצה הראשונה ששיחקה בו בשנת 1970 ולהביא אותה לטקס. זה יכול להיות מרגש מאוד. אני גם חושב שיש מקום להציב שלט שיציין את ההיסטוריה של המקום".