12 שנה לא רצופות מכהן עורך הדין יצחק מירון כראש עיריית עפולה והוא עדיין רחוק מלהרגיש כי מיצה את התפקיד או עשה מספיק כדי לפנות את הזירה. מבחינתו המלאכה עוד מרובה. על פי חזונו, עפולה עדיין לא נמצאת במקום שבו היא צריכה להיות – המקום הכי שווה לגור ולחיות בו מחוץ לטווח שבין חדרה לגדרה – ולכן הוא רוצה לקבל מתושבי העיר מנדט נוסף, לפחות לעוד חמש שנים.
"הציבור צריך לבחור בי שוב בגלל כל מה שעשיתי ועל בסיס מה שאני רוצה לעשות", אומר ראש עיריית עפולה יצחק מירון בראיון מיוחד קצת יותר מחודש לפני הבחירות, "החזון שלי מדבר על עפולה בעוד 20-15 שנה. אי אפשר להפוך בתוך חמש שנים את עפולה מעיר בינונית מינוס בגודלה למטרופולין. התחלנו לבנות את התשתית, אבל אנחנו עוד לא שם. צריך להבין שיש מרחק גדול בין רצון להגדיל עיר לבין אפשרות מעשית לבצע את זה. התחלתי בבניית התשתית – השלמת מגוון מקורות התעסוקה בעיר שכבר היום הוא רחב מאוד, אבל צריך להוסיף את ההייטק - אותה חדשנות שיש לה גם אפקט מבחינה מיתוגית וגם אפקט מעשי של אנשים שיגורו בעיר ויוכלו לעבוד בתחום הזה. הדבר השני הוא לפתח בעיר פעילות אקדמית".
4 צפייה בגלריה
יצחק מירון. "לא יהיה מאבק צמוד" (צילומים: שרון צור)
יצחק מירון. "לא יהיה מאבק צמוד" (צילומים: שרון צור)
יצחק מירון. "לא יהיה מאבק צמוד" (צילומים: שרון צור)
עפולה, שצמחה בלב עמק יזרעאל, נכון לה להיות מטרופולין? גוש ענק של בטון?
"חד משמעית כן. לפי התיאוריה הזו, גם באר שבע לא היתה צריכה להתפתח כי היא נמצאת בלב המדבר הפסטורלי והיפה. היתה איזושהי נקודת זמן לפני 25 שנה בערך שעפולה היתה יכולה להחליט אם היא רוצה להישאר משהו בין עיר ומושבה לבין לשאוף להיות עיר גדולה. אנחנו כבר עברנו את נקודת האל־חזור הזו וברגע זה יש לנו שתי אפשרויות - להישאר מנוונים או להתקדם ולהתפתח לעיר גדולה שתוכל לתת איכות חיים ושירותים ברמה גבוהה מאוד".
האשמה חסרת בסיס
כדי להיבחר לקדנציה נוספת - רביעית במספר - ולהשלים את חזונו, מירון צריך לנצח בבחירות את עורך דין אילן וקנין ואת בן בריתו לשעבר ויריבו הפוליטי המר ב־12 השנים האחרונות, ראש העירייה לשעבר אבי אלקבץ. בפעם השלישית ברציפות מתמודדים השניים זה מול זה. בהתמודדות הראשונה ב־2008 ניצח אלקבץ ובשנייה בשנת 2013 ניצח מירון.
בימים אלה מירון מתרוצץ בין חוגי בית ומציג את משנתו, דרכו, חזונו והעשייה הרבה שנעשתה בעיר בחמש השנים האחרונות. המטרה היא לקבל מנדט ציבורי רחב ככל האפשר, שהוא גם מאמין שיקבל. "לא יהיה מאבק צמוד ביני ובין אלקבץ. אני לא עסוק בכמה אנצח, אלא עסוק בלנצח בצורה מובהקת", מצהיר מירון, "צריך להגיד את האמת, אחד הדברים שרדפו אותי כל הקדנציה הזו היה העובדה שנבחרתי לאחר סיבוב שני על חודם של כ־250 קולות. נכון שבאתי מבחוץ והתמודדתי מול ראש עיר מכהן שלא נחשב, לפחות בעיני חלק מהאנשים, לכישלון וזה היה אתגר לא פשוט. עכשיו אנחנו נמצאים בסיטואציה אחרת לגמרי. אנחנו נמצאים אחרי חמש שנים של עשייה בלתי רגילה ותנופה שהעיר חוותה. הציבור, על פי הבדיקות שעשינו, ער לעשייה הזאת, מעריך אותה, מוקיר אותה ואוהב אותה. אני מאמין שזה יקבל את הביטוי גם במערכת הבחירות".
מה דעתך על הקמפיין של אבי אלקבץ?
"אלקבץ לא פועל כפי שהיה מצופה ממנו. בימים כתיקונם, שבהם היה בטוח שהוא הולך לנצח, הוא היה מנהל קמפיין ממלכתי וברובו פוזיטיבי - במה עסק בעבר ובמה הוא הולך לעסוק. בקמפיין הזה הוא עוסק בלכלוכים, בהשמצות, בשקרים, בהסתה ובפחדים והכל יתפוצץ לו בפנים. הוא רוכב על נמר שיהיה לו קשה מאוד לרדת ממנו ואנחנו אלה שנצטרך לנקות אחריו אחרי הבחירות האלה, כדי להחזיר את הקהילה שלנו לחיי שגרה נורמליים על כל המשתמע מכך".
למה גורם הקמפיין שלו?
"להפחדה של אנשים ולחוסר ביטחון. הוא מוציא את דיבתה של עפולה. הוא מצייר אותה כעיר לא סובלנית והוא גורם, בלי להבין - גם באמצעות אנשים שנגררים אחריו - לפגיעה בתושבים. אם עפולה באמת כמו שהוא מתאר אותה ברמה של מערכת החינוך, ברמה של מה שהוא קורא לזה הצביון היהודי, שזה שקר בולט ומכוער, אז למה שאנשים יבואו לפה? הוא אולי אפילו גורם לאנשים לקום ולעזוב את המקום הזה. את זה אנחנו רוצים? מילא אם היה לזה בסיס, אבל הוא עצמו מצייר את העיר שהוא רוצה לעמוד בראשה ככזאת, אז למה שאנשים יחשבו אחרת? אני חושב שהוא יודע שהוא הולך להפסיד וכמעשה נואש הוא פועל ככה".
4 צפייה בגלריה
אבי אלקבץ. "העניין פה הוא לא אישי"
אבי אלקבץ. "העניין פה הוא לא אישי"
אבי אלקבץ. "העניין פה הוא לא אישי"
היריבות ביניכם עושה טוב לעיר?
"כן. אני מסכים עם דבריו של ז'קי לוי שאמר בראיון בעיתון 'ידיעות העמק' כי 'עפולה מציגה שני מועמדים בולטים שלכל אחד דרך שונה'. אם ב־2013 לחלק מהאנשים לא היה ברור מה ההבדל בינינו, היום אלקבץ חידד בצורה מאוד ברורה את ההבדל בין איציק מירון והדרך שלו לבין אבי אלקבץ והדרך שלו, ואני לא צריך להרחיב על זה. הציבור בעפולה יודע מה אבי משדר ואיך הוא מצייר את העיר עפולה והוא גם יודע איך אני מצייר אותה".
בנימת קולך אתה נשמע כמי שכועס עליו.
"אני חושב שאבי עבר קווים אדומים והוא פוגע בעיר בלי חשבון. הוא פשוט רוצה להשאיר פה אדמה חרוכה בכל מחיר, העיקר לנצח את מערכת הבחירות. אני כועס לא בשבילי, אלא בשביל מה שהוא עושה לעיר עפולה, לשם הטוב שלה ולתדמית שלה. העניין פה הוא לא אישי. זה לא רק לבחור אדם, אלא לבחור דרך, חזון וסדרי עדיפויות".
יש סלוגן בבחירות שאומר שאיציק מירון יהפוך את עפולה לעיר מעורבת.
"זה סלוגן שמריץ אבי אלקבץ. כמובן שזו האשמה חסרת בסיס, שקרית ומסיתה של אנשים נואשים שמבינים שהם הולכים להפסיד את הבחירות. כל מי שגר פה בעיר רואה ששום דבר לא קרה ושום דבר לא השתנה. אי אפשר להכחיש שעפולה היא עיר ימנית. אני יכול להבין את החשש של אנשים שרוצים לחיות במקום שבו אורח החיים שאליו הורגלו יישמר. תושבי עפולה לא שונים מאנשים שמוכרים כסופר שמאלנים - לא ראיתי הרבה ערבים שגרים בקיבוצים או במושבים. בעפולה לא קרה שום דבר שלא קרה ב־50 השנים האחרונות. כמעט שאין פה אוכלוסייה ערבית - פחות מאחוז אחד כפי שהיה גם בעבר. גם הצביון של העיר, שזה אומר אורח החיים שלה, בוודאי שלא השתנה. כל מה שכתוב בחוק הלאום זה דבר שמתקיים בעיר עפולה וימשיך להתקיים ולא משנה מי יהיה ראש העיר, וככל שזה תלוי בי הצביון יישאר יהודי. תמיד ידברו בעברית, תמיד יהיו פה בתי כנסת, תמיד נעמוד דקת דומייה ותמיד הגיוס לצה"ל יהיה ערך עליון".
אתה תפעל נגד שינוי צביונה של העיר?
"אני לא אתן יד לשינוי הצביון ואני בכלל מתפלא שמישהו מטיל ספק בכך. ברור שיש מגבלות כי אנחנו חיים בעולם דמוקרטי, שבו אדם יכול למכור בית לאדם אחר - לא חשוב מה דתו - וראש עיר בוודאי לא יכול להשפיע על כך. דבר נוסף, התמיכה שאני מקבל מסיעות במועצת העיר היא עוד אמירה בנושא הצביון. זו עוד הוכחה לכך שאנשים שאין בכלל ספק שאף מהם לא מתקרב ל'מרצ', תומכים בי תמיכה בלתי מסויגת כמו נציגי העולים מרוסיה שהם מאוד ימניים, הליכוד שהוא לגמרי ימני, החרדים שהם כמובן ימניים ויהודה אלמקייס שהוא ימני מאוד. אז אני חושב שזאת אמירה מאוד ברורה גם לאלה שיש להם עדיין ספק בנושא של הצביון היהודי".
4 צפייה בגלריה
מירון. לא מפחד לחלום
מירון. לא מפחד לחלום
מירון. לא מפחד לחלום
התמודדות עם משברים
חמש שנות שלטונו האחרונות של מירון בעיר לא עברו על מי מנוחות. כמה משברים אתגרו אותו כמו פרשת הקרקעות בעפולה עילית, ניהול מערכת החינוך וכמובן העימות הישיר עם מהנדס העירייה ישראל קנטור.
טעית כשביקשת לסיים את עבודתו של מהנדס העירייה?
"בכלל לא, אני עדיין עומד בדעתי שישראל קנטור צריך ללכת הביתה מכמה סיבות. אחת, במצב שבו שני אנשים לא יכולים לעבוד ביחד ואחד מהם זה ראש העיר, אז האדם השני צריך ללכת הביתה, במיוחד אם הוא עובד בכיר. אם הוא היה עובד זוטר והממשק בינו לבין ראש העיר הוא לא יומיומי - אז זה לא חשוב כל כך. מדובר במהנדס בעיר שנמצאת בתנופה כזו משמעותית, שהוא חייב ליישר קו עם ראיית העולם ועם הדרך של ראש העיר. יחד עם זאת מסתבר שהאיש, לכאורה, טובל בניגודי עניינים מטורפים. לכן אני נשאר איתן בדעתי שהוא צריך לקום וללכת. הוא עוד הוסיף על זה את מעשה הנקמה ליפול עליי עם שחיתות שהוא ניסה למנוע אותה. רק שהוא שכח להזכיר שעד שהודענו לו שהוא הולך הביתה, אף אחד לא דיבר על שחיתות והכל היה בסדר".
העימות הזה לא עצר פרויקטים?
"נכון, חלק מהם התעכבו קצת, אבל בסופו של דבר הדברים קרו. יש היררכיה ואנשים צריכים ליישר קו עם רוח המפקד כל עוד היא חוקית. צריך לזכור שראש עיר נבחר על ידי תושבי העיר, לכן כל המערכת צריכה ליישר קו עם החזון שלו ועם התוכניות שלו. קנטור החליט שהוא כנראה עצמאי, לכן אנחנו צריכים להיפרד וגם צו ההגנה לא ישנה את דעתי".
ההתנהלות שלך בפרשות מכרז הקרקעות בעפולה עילית היתה נכונה?
"לקחו את אותו אירוע וייחסו אותו אליי, כשלא היה לי שום יד ורגל בעניין הזה. נכון להיום אפילו בית אחד לא נבנה על ידי אותם ערבים שזכו במכרז, ולפי המידע שיש אצלנו הם בכלל רוצים למכור את המגרשים האלה".
תושבים לא מרוצים מהחינוך בעיר. יש להם סיבה מוצדקת לחשוב כך?
"אני חושב שהסיבה היא שהיתה ציפייה שיקרה פה משהו שהוא הרבה יותר ממה שקרה בפועל. לא היתה הידרדרות, אבל היתה אכזבה מכך שאותה קפיצת דרך לא קרתה. היינו צריכים לתקן כמה דברים בתחילת הדרך כמו למשל לקחת את בתי הספר התיכוניים שרוכזו במקום אחד ולבנות שני בתי ספר תיכוניים".
העיר פקוקה והתושבים כועסים ובצדק. לא נראה שהעירייה עשתה איזה מהלך דרמטי בנושא.
"זו מצוקה שכל עיר מתקדמת חווה אותה. העירייה והגורמים הרלוונטיים מקדמים כבישי טבעת כדי שהתנועה של רכבים שבאים ממערב ומדרום תחלוף את העיר. כל הזמן אנחנו מחפשים דרכים שיגרמו לכך שהתנועה בעיר תזרום בצורה נוחה יותר".
הבטחת בקדנציה הזו פרויקט דיור בר־השגה וקרית חינוך דתי ולא עמדת בהבטחה הזו.
"הפרויקטים האלה לא יצאו אל הפועל, אבל הם יקרו. עוד לפני הבחירות נקבל היתר לבניית קרית החינוך הדתי ואני מניח שבעוד שנה וחצי יקום בית ספר גדול ומודרני. לגבי פרויקט דיור בר השגה הנושא נמצא כרגע בבית משפט, אבל אנחנו לא מחכים וכבר בימים אלה אנחנו מכינים סוג של מכרז חדש והפרויקט הזה קום יקום. הוא יהיה בשורה משמעותית".
4 צפייה בגלריה
מירון. קדנציה רביעית ואחרונה?
מירון. קדנציה רביעית ואחרונה?
מירון. קדנציה רביעית ואחרונה?
הישגים חסרי תקדים
מירון הוא ראש עירייה מוצלח. גם מתנגדיו יודעים את זה. חרוץ, ממוקד מטרה, יסודי, בטוח בעצמו, דומיננטי. הוא אדם עם יכולות, שקידם את העיר בכל תחומי החיים. רשימת הפרויקטים שהושלמו בחמש השנים האחרונות מרשימה. אפילו חסרת תקדים.
מכל הפרויקטים שנעשו, מירון מעיד ללא היסוס כי זה שהכי קרוב ללבו הוא מתחם תחנת הרכבת. "אנחנו רואים עכשיו רק שליש ממנו וגם מה שיש כרגע גורם הנאה רבה מאוד להרבה אנשים", הוא אומר, "הפרויקט הזה קרוב ללבי כי הוא גם קשור לעבר שלי. לאבא שלי היתה פנצ'רייה בסמוך וזה זכור לי מילדותי כמקום שנמצא במרכז העיר, אבל מוזנח מאוד. התמזל מזלי וכראש עיר אני יכול לקחת את כל המתחם הזה ולשלב שיעור מורשת כי זה הנרטיב שלנו. עפולה התחילה להתפתח מסביב לתחנת הרכבת ומבחינתי, כיליד עפולה, זה סיפור מרגש - לשלב את המורשת עם החידוש. זה פרויקט שיהיה בסופו של דבר פרויקט של פנאי, קולינריה ומסחר, שבדומה לו יש רק בעוד שתי ערים יותר גדולות מאיתנו - תל אביב וירושלים".
את המניע הגדול לעשייה מירון מסביר ברצון להחזיר לעיר שהוא תוצר שלה. "העיר נתנה לי המון ואני רוצה להחזיר לה טובה. מה שאני היום זה מה שקיבלתי מהעיר, מהחינוך שלה, מתנועות הנוער שלה, מהחברויות ומהמשפחה. זו הזדמנות טובה להחזיר ולהטביע פה טביעת אצבע משמעותית. יש עוד הרבה מה לעשות כאן. אחד הדברים היפים בעפולה זה המרחק הגדול בין הפוטנציאל שלה לבין המציאות. אם מישהו היה שואל אותי: 'תגיד, כדאי ללכת לתפקיד הזה?' הייתי עונה לו שאם הוא יכול ויש לו איזשהו חזון שהוא רוצה ליישם אז כן, מאוד מאוד כדאי. אני לא מכיר עוד הרבה תפקידים שבהם אפשר ליישם בצורה כל כך מהירה ויעילה תוכניות וחזון".
הגעת לפוליטיקה במקרה וכאילו נולדת לתפקיד.
"אני מאלה שחושבים שאי אפשר לפתח מנהיגות - או שיש לך את זה או שאין לך. מאיפה יש לי מנהיגות? כנראה שנולדים עם זה. אני לא מכיר בית ספר למנהיגות. כנראה זה חלק מהדברים שהתפתחו אצלי והיו חבויים כי אני לא התבלטתי בשום מסגרת אחרת. אני חושב שזה חיבור של יכולת לגרום לאנשים ללכת אחריי ואחר כך לא לפחד לחלום. זאת הדרך היחידה להיות ראש עיר במדינה".
אם תיבחר שוב, זו תהיה הקדנציה האחרונה שלך?
"אני לא מתחייב. בפוליטיקה אומרים never say never. אני כרגע מסתכל חמש שנים קדימה. כשנגיע לסוף הקדנציה הבאה, אחליט מה אני רוצה לעשות".
תגובות
ממטה אבי אלקבץ נמסר בתגובה: "כבר ארבע שנים שתושבי העיר זועקים שצביון העיר השתנה והעיר הופכת להיות מעורבת אבל מירון, ייתכן שמסיבות אידיאולוגיות, התעלם מהם בהתנשאות אופיינית גם לאחר שנעדר מההפגנה לאחר רצח שלי דדון ז"ל, גם לאחר מכרזי שכונת המריבה כאשר עשה הכל להכשיל את תושביה היהודים של השכונה וגם בזעקת התושבים ברובע יזרעאל. אפילו מירון, שרואה את הקריסה בסקרים, התחיל לאחרונה להשתמש במילים 'צביון העיר' וזאת לאחר שבמשך שנים אמר שזה לא נושא רלוונטי. אבי אלקבץ לא ייתן לאף אחד להפוך את עפולה לעיר מעורבת".
עורך הדין לואי זריק מסר תגובה בשם מהנדס העירייה ישראל קנטור: "למרבה הצער, יצחק מירון ממשיך להתנכל למרשי וממשיך לשדר שהוא מעוניין להיפטר ממנו, גם כאשר נהיה ברור ונהיר שמה שעומד מאחורי הרדיפה הוא אינו האם קנטור 'מסתדר' עם ראש העירייה, אלא אם הוא מוכן לשלם את המחיר הכבד של זלזול בשלטון החוק כדי 'להסתדר' ומוכן ליישר איתו קו ולחתום על היתרים לא חוקיים. המשבר שיצר ראש העירייה עם מהנדס העירייה הוא תוצאה של סירובו של קנטור לחתום על ההיתרים הלא חוקיים וזה מאומת היום בהכרעה מפורטת של מבקר המדינה. חרף ההוראה הנורמטיבית המחייבת של מבקר המדינה, ממשיך ראש העירייה לא לשתף פעולה עם המהנדס ולהתעלם ממנו. דבריו של ראש העירייה הם ביטוי לזלזול בהוראת מבקר המדינה. מרשי מתכוון לעבוד שנים רבות בעירייה וראוי שראש העירייה יחדל מהשמצת המהנדס ונידויו במיוחד אם הוא באמת מעוניין לשרת את העיר".