לאחר כשנתיים של עשייה במינהלת רובע יזרעאל בעפולה, החליטה יאנה קריספיל להצטרף למפלגת 'היזרעאלים' שקמה לאחרונה ברובע ומתכוונת לרוץ לבחירות הקרובות. קריספיל, במקור מגיעה מנצרת עילית, נשואה ואמא לשניים, עובדת בחברת הייטק העוסקת בחקלאות.
כאמור, כבר שנתיים שהיא לוקחת חלק פעיל במינהלת הרובע המתבטאת בעשייה ובתרומה לקהילה, וכעת החליטה לעשות עוד צעד קדימה ולהיכנס לחיים הפוליטיים. "האמת היא שלא רציתי להיכנס לזה. לפוליטיקה יש שם נרדף למשהו מלוכלך וגם אנשי הציבור הטובים שבהם אף פעם לא מוערכים", היא מסבירה מדוע התלבטה רבות.
2 צפייה בגלריה
יאנה קריספיל. "חוסר הצדק נתן לי חוסר מנוחה" | צילום: שרון צור
יאנה קריספיל. "חוסר הצדק נתן לי חוסר מנוחה" | צילום: שרון צור
יאנה קריספיל. "חוסר הצדק נתן לי חוסר מנוחה" | צילום: שרון צור
סיבה נוספת שחששה ממנה היא ההשפעה של זה על הבעל והילדים. "פחדתי מאוד ממה שזה יעשה לי לבית", היא מודה, "יש לי ילדים קטנים והסתכלתי על היום שיבוא אחרי הבחירות. הריצה לבחירות לא מפחידה, אלא היום שאחרי. חשבתי כמה משאבים נפשיים יהיו לי לדבר הזה. התייעצתי עם נשים ומנהיגות בפוליטיקה ושאלתי כמה השקעה זה מצריך מהן ואם זה פוגע להן בבית. בסוף החלטתי ללכת על זה בכל הכוח כי אני יודעת מה זו עשייה. כמובן שקיבלתי גם רוח גבית מבעלי".
השנה אנחנו רואים בעיר ובאזור יותר ויותר נשים שהצטרפו לעולם הפוליטי. את חושבת שלנשים קשה יותר בעולם הזה? גם את מודה שהיו לך התלבטויות.
"אני חושבת שבאופן כללי זה יותר קשה. בעולם עדיין אין שוויון מלא בין נשים לגברים, אבל היופי במפלגת היזרעאלים שיש אצלנו ייצוג שווה של נשים וגברים. הנשים שאיתי הן נינג'ות. כל אחת היא לביאה טורפת שמעמידה פרויקט וטורפת אותו. כשראיתי את רשימת האנשים שאיתי, הבנתי שאני חייבת להיות חלק מזה".
לוחמת צדק
אמנם על פי שם המפלגה מתקבל הרושם שהיזרעאלים באים לייצג את רובע יזרעאל, אבל קריספיל אומרת שלצד הבעיות בשכונה יש רצון לייצג את כל העיר. "התחושה היא שיש המון דברים שמצריכים חשיבה וביצוע אחר שהוא לא עפולה של פעם וזה מה שאנחנו באים לשנות", היא מסבירה, "אם מסתכלים על השכונה שלנו, אנחנו מקווים שהדברים שאנחנו עושים ברובע יזלגו לכל העיר ויהפכו אותה למטרופולין שמצפים ממנה להיות. הרבה משפחות מכל הארץ נוהרות לרובע כי הוא מזכיר את המרכז ויש פה אוכלוסייה צעירה עם פוטנציאל מטורף ואנחנו מנסים לשמור על זה".
כשקריספיל מדברת על דברים שנעשים ברובע היא מתכוונת לאירועים קהילתיים רבים שהמנהלת ארגנה כמו קבלות שבת, תרומת שיער לילדות חולי סרטן, הפנינג להעלאת המודעות לניקיון של צואת הכלבים, פרויקט סירי לידה שבו מביאים אוכל לנשים אחרי לידה ועוד. על המשפחתיות ששוררת ברובע היא אומרת: "זה נובע בגלל העובדה שיש פה הרבה אנשים שהעתיקו את מקום המגורים שלהם והם לא עפולאים. השכנים זה החבר'ה ונהייתה פה אווירה של קיבוץ, קהילה וערבות הדדית. זה נושא שמאוד חזק פה. כל המטרה של הפעילויות שאנחנו עושים זה להוציא אותם מהבתים כדי שיכירו את השכנים והקהילה".
2 צפייה בגלריה
יאנה קריספיל. "חוסר הצדק נתן לי חוסר מנוחה" | צילום: שרון צור
יאנה קריספיל. "חוסר הצדק נתן לי חוסר מנוחה" | צילום: שרון צור
יאנה קריספיל. "חוסר הצדק נתן לי חוסר מנוחה" | צילום: שרון צור
מבחינתה המודל שלה לעפולה זה החיים במרכז, שם התגוררה כמה שנים וכך התפתחה למה שהיא היום. "שם נפתח לי עולם בינלאומי חדש שבו עבדתי עם תרבויות שונות ועם הקצה השני של העולם והתעסקתי עם תקציבים מטורפים. יש לעפולה עיר תאומה בסין. לפני כשנתיים נחתם הסכם הבנות בין השתיים וזה משהו שליוויתי מהצד וגרם לי גאווה לראות שעפולה על המפה ויש עיר עם 16 מיליון תושבים שרוצה להיות עיר תאומה שלנו. אפשר להפוך את עפולה למרכז בינלאומי לכל דבר".
ההתנדבות והעשייה לא זרות לקריספיל, שמגיל קטן מתנדבת לכל דבר אפשרי ומחפשת לעשות צדק. "ההורים שלי גם היו אקטיביסטיים וגדלתי על זה מהבית. מאז שאני זוכרת את עצמי אני במועצות נוער, נוער ללא סמים וכדומה. הייתי הולכת תמיד להפגנות, זה בער בי. חוסר הצדק נתן לי חוסר מנוחה. המקום היחיד שנחתי מהעשייה הזו היה במרכז, ברגע שחזרתי לפה 'חזרתי לשורשים'".
נושאים בוערים
קריספיל שוטחת בפנינו את משנתה ואת האג'נדה של מפלגתה. "בוער בנו לקדם את הדברים ולחבר יותר את התושבים לעשייה. הדרך שלנו היא תמיד דרך חיובית, לעורר מודעות ממקום חיובי שיגיע מהתושבים. יש לנו אג'נדה ברורה וזה לא סיסמאות. חשוב לנו בראשונה להשהות את הסכם הגג, עד שלא מסיימים פה את כל התשתיות. זה גורם נזק תדמיתי לעיר ומבריח מפה אנשים טובים. כמובן שברובע עצמו יש נושאים בוערים מעבר לתשתיות כמו נושא הגנים - חסרים פה עשרה גנים. אנחנו חיים את הבעיות האלה יום יום כי אנחנו חיים פה ואלה הדברים שבראש ובראשונה חשוב לנו לטפל בהם כדי שהשכונה שלנו תתפתח לפי תוכנית המתאר שלה. יש פה בעיית חניות כי עשו יותר בתים ממה שתכננו. אנחנו רוצים את חטיבת הביניים שהיתה אמורה להיות פה ואנחנו רוצים מתנ"ס שכרגע מופקע לטובת גן זמני. מגיע לנו לגור בצורה נאותה ואנחנו מוצאים את עצמנו נלחמים על מעקות בטיחות ועל דברים מינימליים".
לדבריה, הנושאים בשכונת רובע יזרעאל הם בוערים, אך יש דברים בוערים לא פחות בכל העיר והם נושא התעסוקה ונושא החינוך. "אנחנו רוצים להביא חינוך חדש וגישות חדשות בנושא החינוך. ההרגשה היא כאילו החינוך בעפולה תקוע וכל מה שחשוב זה אחוזי המיצ"ב. אנחנו רוצים להביא משהו חדש כמו בית ספר דמוקרטי או להפוך את בית ספר אורט שיהיה בית ספר סטארט־אפ. שתהיה חשיבה חדשנית בנושא של החינוך של הילדים שלנו. אם דיברנו על עיר תאומה, אז לעשות חילופי משלחות ולפתוח את הילדים לאפשריות בינלאומיות, לצאת מהעולם הקטן של עפולה".
את מאמינה שתקבלו תמיכה מכל העיר ולא רק מתושבי הרובע?
"אני מקווה שכן. יש לנו ברשימה כמה דמויות מוכרות בעיר כמו עדיאל אילוז, עופר גולן, שיפרה קינן, קרן בן דוד ודיוויד רוז אז כן יש תמיכה. אנשים רואים את העשייה ורוצים להיות חלק ממנה, אז יכול להיות שהם ירצו שכל מה שקורה ברובע יקרה גם בעפולה ואני מאחלת את זה לעיר - שנצליח להביא את השינוי עבור כולם".