בעוד חמישה חודשים ייערכו הבחירות ברשויות המקומיות ולמרוץ על ראשות המועצה האזורית עמק יזרעאל מצטרף מועמד שלישי - שמוליק דודאי מהיישוב שמשית. שני המתמודדים האחרים הם שלומית שיחור-רייכמן מתמרת ועפרי רביב מחנתון. כידוע, ראש המועצה המכהן אייל בצר הודיע כי לא יתמודד לקדנציה נוספת.
6 צפייה בגלריה
שמוליק דודאי
שמוליק דודאי
שמוליק דודאי
(צילום: נחום סגל)
"העמק צריך שינוי בהנהגה", אומר דודאי בראיון ראשון שבו הוא מכריז הכריז על התמודדותו לראשות המועצה האזורית עמק יזרעאל, "חיים פה אנשים טובים וראויים ואני חושב שהמועצה היא טובה. אני בא לעשות יותר ובדברים מסוימים לעשות אחרת".

אחד משלנו

דודאי (58), נשוי ואב לחמישה, הוא בוגר תואר ראשון במתמטיקה ומחשבים. יש לו גם תואר שני במינהל עסקים, תואר שני במשפטים ותעודת מתכנן במגזר הכפרי של הטכניון. למעשה הוא מגיע למרוץ עם רקורד מרשים של עשייה ציבורית בתפקידי ניהול בכירים בשלטון המקומי, אותם מילא ב־30 השנים האחרונות.
כיום דודאי מכהן כמנכ"ל החברה הכלכלית משגב, מנהל פארק התעשייה משגב, מנהל יזמות עסקית במוא"ז משגב וחבר מליאת המועצה האזורית עמק יזרעאל כנציג היישוב שמשית.
ההצהרה על התמודדותו לראשות הגיעה לדבריו לאחר התלבטות רבה, מה שהניע אותו הייתה בעיקר ההבנה כי הוא האדם המתאים ובזמן המתאים לטפל באתגרים הרבים שיש בעמק. "אני עובד היום במועצה האזורית משגב בתפקיד מוערך ואני עושה שם הרבה מאוד פרויקטים. אני לא בא להיות ראש מועצה בשביל פרנסה או כבוד, אלו לא דברים שמעניינים אותי. ברור לי גם המחירים האישים, הזוגיים והמשפחתיים שאני עלול לשלם בתפקיד הזה", הוא מסביר, "העמק מתמודד היום עם אתגרים משמעותיים ואני האדם המתאים לטפל בהם".
בחודש האחרון דודאי חורש את השטח ומקיים פגישות עם מובילים קהילתיים ביישובי העמק ועל אף הזמן המועט שנותר עד הבחירות הוא בטוח כי יצליח לסחוף אחריו רבים מתושבי המועצה. "חמישה חודשים זה הרבה זמן. אני מוכר בהרבה מיישובי העמק בהם עבדתי ועשיתי דברים. אבל עדיין ישנם הרבה מתושבי העמק שלא מכירים אותי. בכל יום אני נפגש עם לא מעט אנשים ואני מגלה דבר מאוד מעניין: לאחר שאני מספר להם מי אני הם אומרים לי: 'אתה אחד משלנו'. אני מדבר גם אל המושבניקים, גם אל הקיבוצניקים וגם אל תושבי היישובים הקהילתיים. אני חושב שאחד הדברים שמייחדים אותי באירוע הזה, ומשם אני מגיע, הוא היכולת לחבר את שלוש האוכלוסיות הללו. לכן אני אופטימי ומעריך שחמישה חודשים זה מספיק זמן".

6 צפייה בגלריה
שמוליק דודאי
שמוליק דודאי
דודאי. יש לו ניסיון רב בנושא קרקעות במרחב הכפרי
(צילום: נחום סגל)

למה אתה חושב שאתה מבין כל המתמודדים צריך להיות ראש המועצה הבא של עמק יזרעאל?
"בגלל הידע העמוק שלי בתחומים המורכבים של המגזר הכפרי בישראל ובעמק יזרעאל בפרט. אני מתעסק בתחום המורכב של הקרקעות כבר 30 שנה ובהתמחות בקרקעות של המגזר הכפרי. גם בתחום ההתיישבותי נפל בזכותי להיות שותף בהקמה של שני יישובים במדינת ישראל. פרויקט חיי שאני מאוד גאה בו הוא הקמת שמשית ועוד לפני כן הייתי שותף בהקמת אשכולות. אני מכיר את המרחב הדמוגרפי שלנו לעומק ואת הסוגיות שמעסיקות את המושבים, הקיבוצים והיישובים הקהילתיים. ממד נוסף שאני מביא הוא העיסוק בחינוך: אני עוסק כבר 10 שנים בחינוך בעשייה שוטפת ומעורה ומכיר את התחום החינוכי. נושא נוסף הוא הרווחה. אני יו"ר קרן הסיוע בשמשית מאז הקמתה. אני יודע להסתכל על הדברים מכל ההיבטים ולחיות אותם לא בדיבורים, אלא בעשייה יומיומית וזה מה שמאפיין אותי. לכן אני מרגיש שאני כבר בשל לתפקיד ראש המועצה".

מאבק מורכב

הרבה אתגרים ניצבים לפתחו של מי שייבחר לראש המועצה הבא. אחד מהם הוא נושא הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בעמק. דודאי, כמו שאר המתמודדים, מתנגד למהלך הזה.
"אני עוסק לא מעט זמן בתמיכה במאבק ואני בהחלט חושב שזה מעשה לא נכון להקים פה שדה תעופה", הציג דודאי את עמדתו, "בהנחה שאהיה ראש מועצה אוביל את המאבק הזה באופן שונה ממה שהוא מובל היום. בתור סגן יו"ר ההתאחדות הארצית של הסטודנטים הובלתי לפני שנים רבות מאבק של הסטודנטים על רקע שביתת המרצים בשנת 93-94 והצלחנו בו. אני חושב שההצלחה הגדולה של המאבק נבעה מהיכולת לשתף פעולה עם מספר גופים יחד. גם בעמק יזרעאל צריך לשתף פעולה ולחבר את כולם לתוך המאבק הזה, מה שלא קיים היום. היום יש מטה לחוד, מועצה לחוד, תושבים לחוד ועיריות ויישובים אחרים שסביבנו לחוד".
איך תפעל אחרת?
"לא יכול להיות מצב שאני לא מחבר יחד חיבור אינטרסים עם השכנים שלנו. אני לא חושב שיש אינטרסים שונים בתחום הזה, ביני כתושב העמק לבין תושב מגדל העמק או עפולה. המאבק הזה לא צריך להיות רק מאבק של תושבי עמק יזרעאל, אלא מאבק של כל תושבי המדינה. זו החלטה לא נכונה בראיית המדינה. בכל פרמטר כלשהו נכון ששדה תעופה יהיה בנגב, גם תושבי הנגב חושבים כך וגם תושבי הצפון חושבים כך. התפקיד שלנו כהנהגה הוא לחבר את כולם לתוך האירוע הזה ולחדד את זה בתוך כלל הציבור בארץ. המאבק נגד שדה התעופה מורכב אבל אפשר לנצח בו".

6 צפייה בגלריה
אייל בצר
אייל בצר
ראש המועצה אייל בצר
(צילום: שרון צור)

מה עמדתך לגבי הקמת תחנות כוח בעמק?
"צריך להסתכל על זה בראייה הרבה יותר רחבה. יש היום את תמ"א 75 שמדברת על העברת כל המפעלים המזהמים של עמק זבולון ולפזר אותם בארץ ובין היתר גם בעמק. בנוסף יש את תחנות הכוח ודבר שלישי זה המפעלים המזהמים שיש אצלנו במרחב. איכות הסביבה זה הדבר שמדבר אלי. בסופו של יום רוב תושבי העמק באו לחיות ביישובים קטנים וירוקים, בין היתר כי חשוב להם להתחבר לירוק ולאיכויות שהוא מביא אתו ואנחנו רוצים לשמור על הירוק, על איכות האוויר, איכות החיים שיש לנו, גם במחיר של פחות קידמה מזהמת שתהיה במקומות הנכונים. מצד שני אנחנו יודעים שהמלחמה הזאת היא לא שלנו בלבד, היא מלחמה משותפת. בשביל להוביל מאבקים כאלה צריך לעשות חיבורים אזוריים ואנחנו נעשה אותם".

חינוך בשיתוף

בכל הנוגע למערכת החינוך בעמק יזרעאל דודאי כבר גיבש כמה תוכניות בשיתוף פעולה עם אנשי אגפי חינוך במושבים בעמק. המפתח לדבריו להצעיד את החינוך קדימה במועצה הוא בהבאת אנשי חינוך טובים לבתי הספר בעמק.
"חשוב לי שבמוסדות החינוך של העמק יהיו אנשים טובים וזה הדבר הראשון שאני אטפל בו אם אבחר", התחייב, "רוב אנשי החינוך בעמק הם טובים ואנחנו נחזק ונעצים אותם ונהווה אבן שואבת. לגבי העצמה של אנשי חינוך, מבחינתי המובילים המרכזיים של הנושא הם מנהלי בתי הספר, הם השלוחים העיקריים שלי כראש מועצה בהובלת החינוך בבתי הספר והם האנשים בשטח. לכן אחרי שאבחר כל מנהל בית ספר יקבל כרטיס VIP מהמועצה שייתן לו הטבות מרכזיות בפעילויות של המועצה כמו מופעי תרבות ואירועים. אני רוצה שמנהלי בתי הספר ירגישו שמפנקים אותם, ירגישו שרוצים אותם פה ושהם מקבלים הערכה על הפעילות שהם עושים. שהמנהלים הכי טובים במדינת ישראל יגידו 'אני רוצה לבוא לעמק יזרעאל'".

6 צפייה בגלריה
שמוליק דודאי
שמוליק דודאי
דודאי. חקלאי בנשמתו
(צילום: נחום סגל)

אתה בעד הקמת תיכון רביעי בעמק?
"אני לא רוצה לצאת סתם בהצהרה. הדברים צריכים להיעשות בתהליך למידה. אני מאוד מאמין בחוכמה ציבורית של הדברים ובנושא הזה צריך להיעשות תהליך שיתוף ציבור, שזו מומחיות אצלי. לתחושתי צריך לקום תיכון רביעי, איפה, מתי, באיזו סיטואציה ומה המורכבות זה נושא שצריך להילמד ואנחנו נלמד אותו".
אתה חושב שצריך לסדר מחדש את אזורי הרישום בעמק?
"ממה שאני שומע בפגישות שעשיתי בחודש האחרון עם אנשים מובילים בכל יישובי העמק, האמירה היא שכן צריך לעשות סדר מסוים בתהליכי הרישום וההסדרה שלהם. אני אכנס ללמידה של זה ברגע שאני אבחר ונטפל בעניין. אנחנו נעבוד בשיתוף ציבור, זה לא אומר שלא נקבל החלטות. לפעמים גם בסוף מקבלים החלטה בניגוד לדעת הציבור, אבל הציבור שותף בהחלטה והוא מרגיש שהוא הביע את מה שיש לו להגיד, שומע את הנימוקים ומבין אותם, לפעמים הוא לא מקבל אותם וזה גם בסדר. הציבור צריך להיות שותף כי זה היופי במועצה אזורית".

דרוש מלון

אחד המנועים הכלכליים של העמק הוא התיירות, שבתחושה של כולם נושא שלא זוכה מספיק לטיפול. האם דודאי מאמין בפוטנציאל התיירותי של העמק? בהחלט.
"עמק יזרעאל מפוספסת מבחינה תיירותית", הוא טוען, "יש פה תיירות אבל זה בהחלט לא מספק. בעברי ניהלתי חממת תיירות והייתי יועץ תיירותי של משרד התיירות. אני גם מפתח היום את התיירות במשגב שגם שם היא מפוספסת ולא מספיק מפותחת. תיירות בעיניי היא מסוג התחומים הכלכליים שיש בהם המון ערך מוסף. מעבר לאנשים שעוסקים בתיירות, תיירות היא דבר שמעצים את המקומות שאנחנו חיים בהם, מייצר מגוון אנושי ומושך אנשים. תחשבו על המקומות התיירותיים המובילים בעולם שכולנו היינו אומרים: 'אני רוצה לחיות שם', כמו טוסקנה ופרובנס. זה בהחלט גורם משיכה משמעותי בחיים בכלל. עמק יזרעאל כמותג תיירותי הוא מותג טוב ויש לנו נקודת התחלה טובה. אנחנו רק צריכים לראות איך אנחנו עובדים עם המותג נכון. איך מייצרים תמהיל תיירותי מתאים של מקומות לינה, מקומות חוויה ומקומות קולינריים של אוכל. השילוב הזה הוא שילוב משולש".

6 צפייה בגלריה
שלומית שיחור-רייכמן
שלומית שיחור-רייכמן
שלומית שיחור-רייכמן
(צילום: נחום סגל)

יש מקום לבנות מלון בעמק יזרעאל?
"כמובן. יש היום מגוון מאוד רחב של מקומות אירוח תיירותיים. זה בהחלט פספוס שאין פה מלון, מקומות לינה זה 'מאסט' בשביל לפתח תיירות. יש פה חוויות ויש פה קולינריה וחסרה הלינה. ברגע שתהיה כאן לינה העמק יהיה יותר אטרקטיבי מבחינה תיירותית".
זה קשור לאופי של העמק שאין פה מקומות לינה או שהמועצה לא עודדה?
"אני חושב שזה גם וגם. המועצה בהחלט צריכה להוביל דברים כאלה. אני היום מוביל במשגב הקמה של מלון בדואי שמובל על ידי יזם בדואי בן הכפר. זיהינו את זה כאחד היתרונות המרכזיים שיש במשגב. זו דוגמה של איך אתה מוצא את הדברים הנכונים וממנף אותם".

מומחה בקרקעות

עמק יזרעאל סובל כמו בשאר הארץ ממצוקת נדל"ן, שנובעת בין היתר ממחירים גבוהים של הקרקע ומחסור בשטחים. זה אולי הנושא הכי משמעותי בעמק בשנים הקרובות.
"אני אומר בצניעות שאני אחד המומחים הגדולים בנושא הקרקעות במרחב הכפרי. בשלוש שנים האחרונות משגב מובילה מהלך משמעותי במלחמה נגד המדינה בנושא הקרקעות. מה שנקרא משולש המוות של היישובים: מצד אחד רמ"י עם עלויות הקרקע, מצד שני מנהל התכנון עם הדרישות שלו לאי יציאה מקו כחול של היישובים והדרישה לבינוי פנימי בתוך היישובים והקודקוד השלישי של המשולש הוא המגבלה של וועדות הקבלה שלא מאפשרות ליישובים להתפתח כפי שיישוב צריך להתפתח. זה מלחמה רצופה שאנחנו מובילים אותה. נאבקנו מול הממשלה הקודמת ואנחנו עושים את זה היום מול הממשלה הנוכחית. אנחנו מרגישים שיש קשב לטיעונים שלנו ויש תחושה שיש גם נכונות ללכת לקראתנו ואני מקווה שנצליח במאבק הזה. זה מאבק שחוצה את כל המועצות ואני יכול להגיד שעמק יזרעאל תצטרף למשגב במאבק הזה כאשר אני אהיה ראש מועצה".

6 צפייה בגלריה
שמוליק דודאי
שמוליק דודאי
דודאי. בעד תיכון רביעי
(צילום: נחום סגל)

אתה חושב שאייל בצר הוא ראש מועצה מצוין?
"אייל מסיים עכשיו 17 שנה כראש מועצה. כאיש ציבור שפעיל במשך כל כך הרבה שנים הוא ראוי להערכה ואני בהחלט מעריך אותו על העניין הזה".
אתה מכיר את שלומית שיחור-רייכמן. דיברתם לאחרונה?
"כן. היא גם התייעצה איתי לפני שהיא הצהירה על ההתמודדות. ובכלל אני מדבר עם כולם. בעמק ישנם אנשים טובים ונשים עוד יותר טובות ושלומית היא אישה טובה וראויה. אבל אני חושב שאני יותר מתאים ממנה להיות ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אני אוכל לעשות פה דברים בצורה יותר נכונה. בסוף תושבי העמק יכריעו".
איך תתנהל במערכת הבחירות?
"אנחנו ננהל מערכת בחירות מצד אחד אסרטיבית ומצד שני הוגנת ומכבדת. אני יכול להגיד שכאוהד הפועל תל אביב אנחנו יודעים להתגונן".