לפני ארבע וחצי שנים, מיד אחרי שהפסיד בבחירות לראשות העיר עפולה לאבי אלקבץ, הודיע יצחק מירון על פרישה מהחיים הפוליטיים. פרישתו נתפסה תחילה כסופית והיה נדמה כי מירון לא ישוב יותר לחיים הציבוריים, אך ככל שחלף הזמן נוצרו בקיעים באותה החלטה ומירון פתאום החל להרהר ברעיון לשוב ולהתמודד.
4 צפייה בגלריה
יצחק מירון
יצחק מירון
יצחק מירון
(צילום: שרון צור)




ואכן, לפני כחצי שנה מירון קיבל החלטה סופית: אני חוזר. אז מה גרם לו להיכנס שוב לחיים הפוליטיים? מה הסיבה שגרמה לו בגיל 68 לחזור לאותה קלחת? "במשפט אחד: המצב של העיר", הצהיר השבוע מירון בריאיון ראשון מזה ארבע וחצי שנים, "אני יליד העיר ותושב העיר ומה שקורה בעפולה בארבע וחצי השנים האחרונות הוא לא טוב. אנחנו יכולים לעשות הרבה יותר: לעפולה יש פוטנציאל להיות העיר המובילה באזור הצפון".
אתה חושב שהיא לא העיר המובילה? יש כאלה שחושבים שכן.
"היום לא. אני שומע שבתים במגדל העמק בחלק מהמקומות יותר יקרים מעפולה. זה עניין של כלכלה בסיסית של היצע וביקוש. לעיר אטרקטיבית יש יותר ביקוש. אנחנו עיר חזקה שיכולה להוביל בצורה משמעותית ולא להיות פחות או יותר דומה לשאר הערים כמו שהיינו עד עכשיו. עפולה יכולה להיות והגיע הזמן שהיא תהיה בולטת בהובלה שלה וזה ממש לא קורה, להיפך, אנחנו מידרדרים.
"יש עוד כמה ששותפים לדעה שלי, אבל ביניהם לא מצאנו מישהו שחושב שהוא יכול וגם רוצה להתמודד", מסביר מירון מדוע הוא שוב ניצב בראש המחנה שרוצה להחליף את ראש העיר המכהן אבי אלקבץ, "אני מאמין בתורת המעגלים. שלוש תכונות צריכות להיות למישהו ששואף לתפקיד ראש העיר. ראשית, הוא צריך לרצות; שנית, הוא צריך להיות מתאים; ושלישית, הוא צריך להיות מסוגל לנצח ראש עיר מכהן שזה דבר לא פשוט בשום מקום ולא רק בעפולה. אני חושב שאני עונה להגדרות האלה ולכן חזרתי ולכן אני מתמודד".

לא הפריע

מירון נבחר לראשונה לראשות העיר בבחירות 1998 וכיהן עד שנת 2005, אז באמצע הקדנציה השנייה שלו החליט לפרוש. במקומו נבחר מי שהיה המנכ"ל של העירייה, יד ימינו ואחד האנשים הכי קרובים אליו אבי אלקבץ. בין 2005 ל-2008 חתול שחור גדול מאוד עבר בין מירון לאלקבץ ומאז הם הפכו ליריבים פוליטיים מרים מאוד.
לקראת בחירות 2008 החליט מירון לחזור, התמודד מול בן בריתו לשעבר אלקבץ והפסיד. חמש שנים אחר כך, בבחירות 2013, מירון שוב התמודד והפעם נבחר לאחר שגבר על אלקבץ בסיבוב השני.
הסאגה בין השניים לא באה לסיומה ובחירות 2018 שוב היו בסימן מירון נגד אלקבץ או אלקבץ נגד מירון. הפעם המאבק הוכרע בסיבוב הראשון. אלקבץ שב לכיסא ראש העיר ומירון כאמור פרש ועכשיו חזר.
פרשת ב-2005 וחזרת. לפני ארבע וחצי שנים פרשת, נעלמת ושוב חזרת. למה שהתושבים יביעו בך שוב אמון?
"פרשתי ולא נשארתי אפילו במועצת העיר משתי סיבות: אחת, גם אני בן אדם. אחרי חמש שנים מדהימות שהיו בין 2013-2018 שהעיר התפתחה באופן מואץ, שאני אפסיד את הבחירות? נעלבתי. הסיבה השנייה היא שאני ידעתי מה יהיה בקדנציה הזו של אלקבץ. ידעתי כי אני מכיר את האיש, סדרי העדיפויות שלו ויכולת הביצוע שלו. אמרתי שאני לא רוצה שיהיה לו תירוץ לומר: 'לא נתנו לי לעבוד', 'נשפו בעורפי' או 'רדפו אחרי'. אמרתי שייקח חמש שנים, יעבוד כמו שהוא יודע, בלי שום מגבלה, בלי שאף אחד יפריע לו ובוא נראה מה הוא יודע לעשות".

4 צפייה בגלריה
יצחק מירון
יצחק מירון
מירון. לא לעשות עוד מאותו הדבר
(צילום: שרון צור)

נבנו עשרות מוסדות ציבור, העיר התפתחה בתשתיות, בתרבות ובכלכלה. היא ממש לא קפאה על שמריה.
"זה בדיוק מה שאני אומר. יש דברים שנעשו טוב, אבל כשאני מסתכל על כל התמונה באופן רוחבי, לא זו בלבד שלא קרה בעפולה שום דבר משמעותי, אלא להיפך, העיר נסוגה לאחור".
נסוגה לאחור? במה? תסביר.
"עיר לא מודדים בכמה בתי ספר וגני ילדים נבנו וכמה ניקו את העיר. זה העולם של אתמול שציפו מראש עיר לתת לתושב את השירותים הבסיסיים ובזה נסתפק. היום אנחנו כבר בעולמות אחרים לגמרי: ראש עיר צריך להיות מנהיג, לקחת את העיר ולנהל אותה על פי תוכנית אסטרטגית ולגרום לכך שהפער בין הפוטנציאל למימוש כל הזמן יקטן. באופן קונקרטי, מה שאנחנו רואים בעפולה ב-4 וחצי שנים האחרונות זה קיפאון בכל דבר ואפילו הידרדרות".
תן דוגמא לנושא שהידרדר.
"קח את נושא המתנ"סים והחינוך הבלתי הפורמלי שמנוהל משלושה אתרים: מתנ"ס בית אשכול, בית פוזנאק וויצ"ו. לך תבדוק מה קורה במתנ"סים האלה בארבע וחצי שנים האחרונות ברמה של תקציבים ופעילות והאם הם בכלל מבצעים את תפקידם לתת את החינוך הבלתי פורמלי ואת תרבות הפנאי לתושבי העיר. כלום. שלושת המקומות האלה כמעט לא מתפקדים, גם בהיעדר תקציב וגם בגלל שלקחו את בית אשכול במשך שלוש שנים והפכו אותו למוסד חינוכי לחרדים ואותו דבר בבית פוזנאק".
אולי הציבור בעפולה מאס ביריבות ביניכם? אתם שולטים פה מ-1998, פעם אלקבץ ראש עיר ופעם אתה. זה לא משהו שפוגע בעיר?
"בכלל לא. אני חושב שכל קדנציה שעשיתי הייתה קדנציה שבה העיר התקדמה בצורה משמעותית ולכן אני לא חוטא בזה שאני בא להציע את שירותיי שוב".
ישנה טענה שברגע שיהיו סקרים ויראו מתמודד אחר שיכול לנצח את אלקבץ אתה תחבור אליו?
"אנחנו מדברים על אפשרות תאורטית, אין מצב כזה בכלל ובטח לא היום".

נבחרת חדשה

הסיבה העיקרית שבגינה מירון הפסיד בבחירות 2018 הייתה סביב השאלה מי ישמור יותר טוב על הצביון היהודי של העיר, הוא או אלקבץ. כשטענו נגדו כי הוא לא ישמור על צביונה של העיר הוא לא הגיב וגם לא יצא במתקפה לקעקע את הטענה. היום הוא מודה שזו היתה טעות. "טעיתי. הייתי לי הערכת חסר של האימפקט של הדבר הזה. נתתי קרדיט יותר מדי לציבור באופן כללי שהוא לא יקנה את הסיפור הזה. חשבתי שהתושבים יבינו שאני לא יכול למנוע ולא אף ראש עיר יכול למנוע מאדם פרטי למכור בית לערבי או למנוע מערבי לגשת למכרזים".
האם באמת רצית לספח את דחי לעפולה?
"ממש לא. המסמך שאבי אלקבץ הציג הוא דבר תאורטי שאפילו לא התקיים. פנו לראשי רשויות באזור בנוגע לפירוק המועצה האזורית בוסתן אל מארג' ואז שאלו שאלה תאורטית לגבי דחי. זה התעורר כשרצו לצרף את בוסתן אל מארג' לאלון תבור כמקור הכנסה. זה היה בהקשר אחר, תאורטי לחלוטין. לא קרה עם זה שום דבר, לא הייתה לי אז כוונה ואין לי היום כוונה לעשות את זה. ובכל מקרה גם אם זה היה קורה זה לא היה משנה את הצביון של העיר עפולה כמו שהפחידו פה".
הדביקו לך למעשה תווית של שמאלן.
"הדביק לי אדם אחד - אבי אלקבץ. אני תמיד לא הסתרתי את השקפת עולמי: אני איש מפלגת העבודה. כראש עיר, בין זה לבין התפקוד שלי ביום-יום בהובלת העיר בכל התחומים אין שום קשר. כשאתה בשלטון המוניציפלי אתה לא מחליט אם להחזיר את השטחים או להפוך את המדינה לדו-לאומית".
ובנוגע לקבלת תקציבים מממשלה ימנית?
"עפולה היא עיר ימנית. לא הייתי יכול להיבחר אלמלא הייתי מוקף באנשי ימין. מסגנים שלי ומטה, שהם היוו את הגשר ככל שהיינו צריכים מול משרדי הממשלה. שר האוצר משה כחלון היה 5-6 פעמים בעפולה בקדנציה האחרונה שלי. גם ראש הממשלה נתניהו הגיע לעפולה. אני יודע לעבוד עם כולם ואני רץ במפלגה עצמאית ולא מטעם. גם הפעם זו תהיה אותה סיטואציה, כשאני מוקף אנשי ימין ואנצל את הקשרים במשרדי הממשלה ולפי זה נעבוד. אני בטוח שכמו שזה היה בקדנציה הראשונה והשנייה זה יקרה גם הפעם".
גיבשת כבר את רשימת המועמדים שלך למועצה?
"עוד לא. אני כן יכול להגיד שזו תהיה נבחרת חדשה, אנשים חדשים צעירים וראויים. אנשים מצפים כבר לפנים חדשות ואני ער לזה. אני רוצה להיות מוקף בוותיקים, אבל לתת לדור חדש לצעוד קדימה. יש כבר כמה אנשים ששמתי עליהם עין. פעילים חדשים שלנו שהצטרפו, חלקם היו בצד של אלקבץ בפעם שעברה שהתפכחו. אני ידוע כאדם ביזורי: אני עובד עם אנשים ויודע להאציל סמכויות. אני מציין את זה כי התדמית של אלקבץ היא שהוא מאוד ריכוזי, כל דבר צריך לעבור דרכו. אני להיפך, תפקידי הוא למנות אנשים נכונים בתפקידים הנכונים, לתת להם את הסמכויות, להתוות להם את הדרך ולהתעסק יותר ברמה האסטרטגית".

ידיים נקיות

ראש העיר אבי אלקבץ הקים בעירייה בתחילת הקדנציה הזו את אגף תאום, בקרה וחדשנות. האם מירון יודע מה האגף הזה עושה? מירון: "אין לי מושג, אני לא יודע מה זה".
אם תיבחר אתה מתכוון לבטל אותו?
"אני קודם צריך ללמוד מה זה האגף הזה".
פרשת מועדון החשפנות, עד כמה הפרשה הזו הזיקה לך?
"היא לא הוסיפה לי בריאות. הייתה הרבה דיס-אינפורמציה, העובדות למי שמכיר אותן מצביעות על כך שידיי היו נקיות. הדברים מאוד פשוטים: הבן של בן דוד שלי החליט שהוא רוצה לפתוח מועדון חשפנות בעפולה. מעבר לעובדה שאלו מקומות שאני לא נוהג לבלות בהן, אני לא חושב שיש למקום כזה מה לתרום בעפולה בשום דרך. מבחינת מדיניות הייתי נגד וכתוצאה מכך גם עיריית עפולה סירבה לבקשתו לקבל רישיון עסק. ואז בזכות חוק חופש העיסוק הוא תבע את עיריית עפולה והמשטרה בבית המשפט לעניינים מנהליים. בית המשפט שוב חזר על כך שעיריית עפולה בראשותי מתנגדת לפתיחה של הדבר הזה – נכון שעיריית עפולה אמרה שהמשטרה לא אישרה – אבל זה היה ברור לגמרי כבר מההתחלה שאנחנו נגד הסיפור הזה.
"בית המשפט, אחרי שהוא נכנס לעומק ומבחינתו חופש העיסוק היה יותר חשוב, פסק שאם אין סיבה ואין הוכחות לכך שעומדת להיעשות שם פעילות עבריינית העירייה חייבת לתת לו את התנאים ורישיון עסק לפתוח את המקום. הוא עמד בתנאים והיינו חייבים לתת לו. מפה ועד לתאר שאני נתתי לקרוב משפחה שלי אישור לפתוח מועדון חשפנות, המרחק הוא עצום. אני גם ידוע בתור אדם שלא אני, לא אמי ז"ל ולא אחיי לא עסקו כאן בעניינים שיכלו להיעזר במעורבות שלי בפוזיציה שהייתי בה בעירייה".
בקיץ הקרוב יחנך פארק מים ראשון בעפולה, מה אתה חושב על המיזם הזה?
"אני בעד כל מיזם שבונים בעיר. בניגוד לאבי אלקבץ אני לא עושה חשבונות קטנוניים. ביום העצמאות המזרקה המוזיקלית הייתה דוממת. מזרקה עם מופע אורקולי מדהים, שבה השקענו מכספי הציבור מיליוני שקלים".

4 צפייה בגלריה
ראש העיר אבי אלקבץ
ראש העיר אבי אלקבץ
ראש העיר אבי אלקבץ
(צילום: שרון צור)

אתה כבר מסתובב הרבה בעיר ופוגש תושבים, מה אתה שומע?
"אני שומע ממי שאני שומע שיש חוסר שביעות רצון גדול בקרב הרבה אנשים, כל אחד מהזווית שלו. אני לא אגיד מכולם, אבל זה יותר ממה שהייתי מצפה מראש עיר שהצליח בתפקידו".
יש לך משהו טוב להגיד על אלקבץ?
"הוא קבלן מצוין והוא גם היה מנכ"ל עירייה טוב, אבל כנראה שצריך תכונות אחרות לתפקיד ראש עיר. ראש עיר ומנכ"ל אלו שתי דיסציפלינות שונות לחלוטין. מנכ"ל הוא אדם שאחראי על תפקוד שוטף של עבודות העירייה וראש עיר קובע סדרי עדיפויות, מראה את הצפון לכולם, חושב על היישוב שלו 30 שנה קדימה והוא הפנים של העיר בקרב כל שאר השותפים".

האתגרים והתוכניות

כשדני עטר היה יו"ר קק"ל הוביל מירון פרויקט של קק"ל בשם 'ישראל 40', שמטרתו הייתה לחבר את הפריפריה לעולמות ההייטק. בתפקיד הזה למד מירון איך קק"ל הצליחה בחוכמה רבה לייצר קואליציה יחד עם הממשלה, העם היהודי, המגזר הפרטי והאקדמיה. "למדתי שצריך לייצר קואליציות גם במקום כמו עפולה כדי להפוך את עפולה למרכז הייטק, מרכז תרבות ומרכז תעסוקה", החל מירון להציג את תוכנית העבודה, "המבחן הכי טוב מבחינתי שאדע שהצלחתי הוא ברגע שיתחילו לדפוק לי בדלת ולהפעיל פרוטקציה שאקבל ילדים מתל-עדשים ללמוד בבתי הספר בעפולה. וזה יקרה כי אם אהיה ראש עיר בעפולה יהיו בתי ספר ייחודיים שנותנים רמת לימודים מאוד גבוהה ובנוסף יהיו להם תחומי התמחויות, למשל באומנויות הבמה".
היום המגמה הפוכה. מהעיר זולגים למועצות האזוריות.
"אני רוצה להתוודות על חטאיי, גם אני בקדנציה הראשונה רציתי לחסום את התלמידים מעפולה שלא ייצאו ללמוד בניר העמק ונלחמתי בהם מלחמת חורמה. בקדנציה השנייה הבנתי שאין מה להילחם. חיבקתי את בית ספר ויצו ניר העמק וצירפתי את ההנהלה שלו לתא המנהלים שלנו. גם התחלתי לתמוך באופן ישיר בבית הספר ניר העמק בתגבור בגרויות בדיוק כמו כל בית ספר עפולאי. ואז יש לנו שלושה בתי ספר שכל אחד יש לו התמחות אחרת. בעפולה עילית אורט שמתמחה בטכנולוגיה וחדשנות. בעיר התחתית באומנויות ובניר העמק בחקלאות מתקדמת. זה יכול להיות משהו אדיר. ויש לי כבר תוכנית מוכנה".
מה עוד אתה מתכנן כדי לקדם את העיר?
"בזמן האחרון אני עושה גם סיורים אחר הצהריים בעיר. אנחנו מסתובבים ברגל ברחובות העיר. בחלק מהמקומות האנשים שלי צוחקים עלי ושואלים אותי אם אני בטוח שאני רוצה לחזור כשאני רואה כמה עבודה מצפה לי. המשימות המשמעותיות הם קודם כל ליישר קו, להחזיר את הנראות של העיר ואחר כך בראש הדברים ברמה האסטרטגית זה למצב את עפולה במקום אחר: ראשית, להציב את עפולה על מפת ההיי-טק של ישראל. שנית, להקים בית ספר לרפואה. זו תהיה יותר שלוחה של בית ספר לרפואה ממדינה מובילה כמו אנגליה. כבר התחלנו להכין את זה ואז הפסדתי בבחירות. כשאני אומר דברים, אלו דברים שיש להם כבר בסיס, אלו לא חלומות באספמיה. יש כבר תוכנית עסקית. שלישית, צריך להמשיך בראייה המרחבית של שיתופי פעולה אזוריים. האתגר הגדול שלנו כעיר הוא לא לעשות 'עוד מאותו הדבר'. זה היה נכון לפני 20 שנה, היום מחפשים דברים אחרים".

הגעגועים לאשתו

לפני כשנה וחצי אשתו של מירון, אן ז"ל, הלכה לעולמה. עכשיו לראשונה הוא מדבר באופן פתוח על האובדן הפתאומי.
"זה אובדן קשה, על אף שכבר עברה כמעט שנה וחצי זה עדיין טרי", סיפר מירון, "היינו ביחד למעלה מ-40 שנה. צמחנו ביחד כאנשים צעירים וגידלנו משפחה. זה בא משום מקום, תוך חודשיים מיום שנודע לנו שהיא חולה היא נפטרה. עד היום אנחנו באיזשהו מקום עוד מתקשים להאמין. בגלל שאני עסוק, אין לי את כל הזמן בעולם לשבת ולחשוב ואני בטוח שגם היא הייתה רוצה שכולנו נמשיך בחיים שלנו. אגב, אני לא בטוח שהיא הייתה רוצה שאני אחזור לעירייה".

4 צפייה בגלריה
עם אשתו אן ז"ל. לבד בבית גדול
עם אשתו אן ז"ל. לבד בבית גדול
עם אשתו אן ז"ל. לבד בבית גדול
(צילום: פרטי)

איפה היא חסרה לך במיוחד?
"היא הייתה החברה הטובה שלי ומן הסתם היא חסרה לי ברמה המעשית. אני פתאום לבד בבית גדול. ברמה הרגשית, אן הייתה בת הזוג שלי שהלכה מוקדם מדי ובאופן מפתיע. היא חסרה מאוד. שלא יספרו לך שהילדים והנכדים זו הנחמה, אתה אוהב את הילדים והנכדים שלך, אבל זה משהו אחר. אני אומר לכולם תעריכו את מה שיש לכם. כשאתה מגיע לכאלו סיטואציות אתה מסתכל לאחור ומבין שלא ידעת להעריך את מה שיש בעוצמה הזאת. זה לא פשוט. אני מקווה שהיא מסתכלת עלינו מרחוק ולא מאוכזבת מדי".

עפולה אחת: "העשייה של אלקבץ מהווה מודל לחיקוי"

מעפולה אחת נמסרה בתגובה: "הפרויקט היחיד שמירון יזם, חלם וניסה להוציא לפועל הוא סיפוח הכפר דחי לעפולה, דבר שהיה הופך את העיר למעורבת ואלקבץ עצר אותו מייד עם כניסתו לתפקיד. כשנחשוף מה הוא עשה בנושא, הציבור יזדזעזע. מי שמארח בבית יד לבנים, המקום בו מונצחים חיילי צה"ל תושבי העיר, שר פלסטיני לשעבר שהיה שר בממשלת הרשע הפלסטינית שאחראי על מימון מחבלים שרוצחים יהודים ומי שרצה לספח את כפר הערבי דחי כשכונה בעפולה – מהלך שעצרנו אותו בדקה ה-90 - הוא לא רק שמאלן. הוא שמאל קיצוני להמשך צביונה של העיר עפולה שהיא בירת העמק.
"בתקופת מירון הוקם לראשונה בתולדות עפולה מועדון חשפנות בבעלות קרוב משפחתו. צר לנו שעמדתו הפוליטית גורמת למירון לשנאת חרדים, שהם חלק מהפסיפס העירוני ולמען הדיוק: רשת שחקים רק התרחבה בשנים האחרונות והיא משרתת את כל סוגי האוכלוסיות בעיר.
"העשייה של אלקבץ מהווה מודל לחיקוי בכל הארץ ולא סתם עפולה הפכה לעיר היהודית המבוקשת בצפון שרשמה צמיחה של למעלה מ־15,000 תושבים חדשים שבחרו בעיר יפה, איכותית ומתקדמת.
"בארבע השנים האחרונות קודמו ונבנו בעיר מעל 100 פרויקטים ענקיים, כולל עשרות מבני חינוך ומתחמים להנאת התושבים. אלקבץ עסוק בעשייה ציבורית בניגוד למירון שעסק כל כולו בהגשמת תכניותיו הקיצוניות והמסוכנות שכמעט והפכו את עפולה לעיר מעורבת".