לקראת סוף שנת 2022, כשהבחירות לראשות המועצה האזורית עמק יזרעאל עוד לא עניינו אף אחד, הודיע עפרי רביב מקיבוץ חנתון, רק בן 41, כי הוא מתמודד להיות האיש שיחליף את אייל בצר.
5 צפייה בגלריה
עפרי רביב
עפרי רביב
עפרי רביב
(צילום: גיל נחושתן)
רביב, שהעריך כי בצר לא יתמודד לקדנציה נוספת, יצא לדרך ראשון, החל לייצר לעצמו חיבורים בשטח ובנה סביבו כוורת. לפני כמה חודשים יצא בקמפיין תחת הכותרת 'בשביל העמק' ומאז הוא לא מפסיק לחרוש את השטח.
השבוע, בין חוג בית בקיבוץ בעמק לעוד מפגש אישי עם בוחר פוטנציאלי ביישוב קהילתי, רביב מחדד את המסרים שלו ומצהיר למה הוא צריך להיות ראש המועצה הבא.
"המועצה צריכה ראש מועצה צעיר עם ניסיון, שידע להוציא אותה מהקיפאון שבו היא נמצאת וזה אני", אמר רביב בביטחון, "יש לי את ההבנה, הקשרים הפוליטיים, היכולת להביא תקציבים ואני גם אחד שעשה חקלאות. אני בא לתפקיד הזה כי אני אוהב את העמק. העמק בלב ובנשמה שלי".

מחויב לשינוי

הוא נולד בקיבוץ גשר, נכדה של הפלמ"חניקית בתיה פקר-בר שהייתה אלחוטאית בחטיבת יפתח ובחטיבת הנגב והשתתפה בכיבוש אילת, שירת כלוחם בצנחנים, כמ"מ בחטיבת כפיר והיום הוא רס"ן במילואים. יש לו תואר ראשון ביחסים בינלאומיים ומזרח תיכון ותואר שני במדיניות ציבורית.
בשנת 2011 היה רביב סגנו של יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית איציק שמולי בזמן המחאה החברתית הגדולה. בשנת 2014 הגיע יחד עם אשתו ניצן, פסיכולוגית במקצועה, לקיבוץ חנתון ונולדו להם ארבעה ילדים. בקיבוץ השתלב בפעילות ציבורית - חבר בוועד המקומי, במזכירות הקיבוץ ונציג חנתון במליאת המועצה.

5 צפייה בגלריה
עפרי רביב
עפרי רביב
רביב בחוג בית
(צילום: פרטי)

כמי שגדל על ערכים מוצקים של שותפות, ערבות הדדית, סבלנות ונתינה היה לו ברור שזה תחום שיעסוק בו ואכן הוא הקים את עמותת 'ציוני דרך' שמטרתה לעשות לכידות חברתית בין צעירים חרדים, חילוניים וערבים. עמותה זו זכתה בפרס של הג'וינט ובפרס האחדות. גם היום הוא פעיל בעמותה כמתנדב.
לפני כמה שנים החל לעבוד בתנועה הקיבוצית כראש אגף צעירים ומעורבות בחברה ועכשיו הוא סימן את היעד הבא שהוא רוצה להגיע אליו – ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל.
"אני מכיר מועצות אזוריות מצפון ומדרום – לעמק יזרעאל יש את נתוני הפתיחה הכי טובים בארץ. זו מועצה עם פוטנציאל אדיר, עם הון אנושי אדיר, תקציבים ויישובים חזקים, אבל חסר לי בה חזון, ראייה אסטרטגית, תוכניות ארוכות טווח ושאר רוח. המועצה היום לא מעוררת השראה", הסביר רביב מדוע החליט להתמודד על תפקיד ראש המועצה, "יש פערים גדולים בין הרצוי למצוי בחינוך, בתעסוקה, בביטחון אישי, בתשתיות, בספורט, באיכות הסביבה ובתחבורה. אני יודע שהיא יכולה יותר בגלל ההיכרות עם מועצות אחרות. הבנתי שנקודת ההכרעה של כל העניין הזה הן הבחירות. בסוף פוליטיקה היא לא מטרה היא אמצעי. הבחירות האלה הן הזדמנות להשפיע על הכיוון של המועצה בצורה הכי משמעותית.
"לפני כשנה אספתי קבוצה של אנשים מעולים, מומחי תוכן לתחומם בביטחון, בחינוך, באיכות הסביבה ובנינו מצע. ואז חיפשתי מישהו שיישם את המצע הזה. נפגשתי עם אנשים משמעותיים בעמק שיכולים להיות מועמדים, הצגתי את תפיסת העולם שלי ושמעתי את שלהם, אבל אף אחד מהם לא רצה לקפוץ למערכת הזו. ואז אני מבין שאין מישהו אחר ואם זה חשוב לי אז אני אעשה אותו בעצמי, גם עם זה מורכב וקשה. אני מחויב לשינוי במועצה ולדחיפה של המועצה קדימה. אני רוצה להפוך אותה למועצה הטובה בארץ כמו שהיא יכולה להיות. העמק מנומנם ואני בא להעיר אותו. אנחנו צריכים להזרים דם חדש וצעיר, לשנות את התרבות הארגונית ולשאול מה הסיפור הבא של העמק ואיך הוא בא לידי ביטוי דרך חינוך, תעסוקה וקהילה".

יוזמה ואקטיביות

כאמור רביב היה הראשון להתחיל להתרוצץ בשטח ועכשיו, פחות מחמישה חודשים לפני יום הבוחר, הוא מרגיש שהמאני-טיים הולך ומתקרב. "השטח מתעורר. התושבים רוצים שינוי והם מחפשים מנהיג שיציע להם פתרונות מחוץ לקופסא. כזה שייתן מענה להרבה כאבים שיש ליישובים", אמר רביב, "התושבים מבינים שהיום הם מקבלים בינוני ולא מצוין. אני בא לשנות את זה. בחוגי הבית הם מאתגרים אותי בשאלות הנכונות. אחרי כמה חוגי בית יצאנו עם תובנה חדשה מה צריך לעשות".

5 צפייה בגלריה
עפרי רביב
עפרי רביב
סיסמת הבחירות - בשביל העמק
(צילום: יוסי וקנין)

אתה יכול להגדיר היום את הכוח האלקטורלי שלך?
"תושבים באים ואומרים לי שהם רוצים להיות פעילים שלי כי הם רוצים שינוי. אחרים אומרים לי: 'שמענו את הדברים שאתה אומר ושכנעת אותנו'. על פי ההסכמות שאנחנו מגיעים בשיחות עם התושבים ועל פי כמות הפניות אלי אני מבין שהשטח בשל לשינוי ואנחנו הכתובת, הקבוצה שהולכת איתי. יש במועצה יישובים חזקים, אבל בסוגיות הליבה הם צריכים את הליווי של המועצה ופה לא הייתה אקטיביות. הם מוצאים בי את היוזמה והאקטיביות לפעול ולהתגייס בשביל יישוב".
אתה חושב שמכירים אותך מספיק?
"אני מוכר מאוד בקרב הנהלות היישובים והקיבוצים מכירים אותי מהעבודה בעמק. אני לא אלמוני. אני פעיל באשכול הצפוני בסוגיית הביטחון, הקמתי פורום של קיבוצי העמק לשיתופי פעולה ויזמתי גם את ההפגנות בצומת נהלל יחד עם לימור רגב".

מהפכה בחינוך

אחת הסוגיות הבוערות בעמק בשנים האחרונות הוא המאבק נגד הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג ברמת דוד. עמדתו הנחרצת של רביב היא לא להקמת שדה תעופה בעמק. "עם ניסיון שיש לי במאבקים ציבוריים אנחנו נעצור את הקמת שדה התעופה בעמק", התחייב, "פגשתי את יקי בן חיים, שמועמד לראשות מגדל העמק, וביחד נעצור את הרעה הזו".
איך אתה דווקא תעצור? נראה שכל מה שניסו עוד לא עזר.
"צריך לעבוד בצורה מתואמת לחלוטין עם מטה התושבים, צריכים לשתף פעולה עם הרשויות השכנות כמו מגדל העמק וצריכים להיות מחוברים למקבלי ההחלטות. ראש המועצה הוא הלוביסט מספר אחת של העמק. ולכן לאחר שאבחר ברור לי שאצטרך להיות הרבה במשרדי השלטון ובכנסת".
האם אתה בעד תיכון רביעי בעמק?
"זה נושא מורכב שצריך להיפתר בשיח עם היישובים, מנהלי בתי ספר ועוד. יש מוחות מבריקים בעמק. אחרי הבחירות אכנס חשיבה אסטרטגית בנושא הזה. תושבי העמק רוצים חינוך טוב ולכן להגיד אני בעד תיכון רביעי זה כמו לזרוק סיסמה לאוויר. יש ערך למוסדות קטנים ויש כוח ותקציבים לבתי ספר גדולים. נעשה חושבים".

5 צפייה בגלריה
עפרי רביב
עפרי רביב
רביב. "התושבים רוצים שינוי והם מחפשים מנהיג שיציע להם פתרונות מחוץ לקופסא"
(צילום: גיל נחושתן)

תן לי דבר אחד או יותר שתעשה אחרת במערכת החינוך אם תיבחר.
"דבר ראשון, אני רוצה לשים את נושא הכיתות הקטנות על ראש שמחתי. אי אפשר לעשות חינוך טוב עם 35 תלמידים בכיתה; דבר שני, המועצה צריכה להיות מעורבות בגיוס המורים הכי טובים לכל בתי הספר. היום יש מחסור במורים לאנגלית; דבר שלישי, אפעל ללמד אנגלית כבר מכיתה א' כמו במרכז; דבר רביעי, נייצר כיתות מצוינות וחוגי מצוינות, נרחיב מגמות ייחודיות ונחבר יותר למערכת החינוך את הטבע והחקלאות כי הם הנכסים והנשמה שלנו".

בנייה לגובה

כביש 73, העורק המרכזי של העמק, הוא ישן, עמוס רוב הזמן, הרבה מקטעים בו לא בטיחותיים ובכל פעם שיש תאונת דרכים העמק נסגר לתנועה למשך שעות והיישובים מרגישים נצורים. מה צריך לעשות עם הכביש הזה? רביב עונה בקצרה: "צריך להרחיב אותו".
להמשיך את כביש 71 מעפולה לתשבי זה לא רעיון טוב?
"באידיאל זה פתרון מדהים, אבל כביש כזה רחוק מביצוע ולכן מה שנשאר לנו הוא לשדרג את כביש 73".
מה עמדתך לגבי התוכניות להקמת תחנות כוח בעמק?
"אני עוקב אחרי זה. אסור שזה יבוא על חשבון איכות הסביבה ובריאות התושבים. אני רוצה את העמק בלי תחנות כוח".
לספח את מגידו לעמק יזרעאל זה רעיון טוב?
"זו פנטזיה שבמידה רבה יכולה לפגוע בתושבי העמק. לעמק יזרעאל יש הרבה נכסים, הרבה תושבים והיא פרושה על מרחקים גיאוגרפים משמעותיים. סיפוח מגידו לא יעזור לשפר את השירות לתושב שזה המבחן העיקרי של המועצה".
מה אתה מציע כדי שהתיירות בעמק תשגשג הרבה יותר ממה שהיא היום?
"אנחנו צריכים להיות מקום שהוא לא תחנת עצירה ליעד הבא אלא נקודה שבאים אליה כדי להישאר. יש לנו הרבה יתרונות שצריכים לעבוד עליהם. יש להרבה יישובים תוכניות לקידום התיירות שלא יצאו אל הפועל. צריך לייצר עוד מקומות לינה ולנצל את הסינגלים ושאר האתרים".
הנושא החשוב היום להרבה תושבים הוא האם הבנות או הבנים שלהם יוכלו לחזור לעמק לבנות את ביתם. זאת מאחר ומצוקת הקרקעות הופכת לקריטית. "הפתרון שלי הוא להגדיל את היישובים, כשכל יישוב יחליט על האופי. צריך לבוא עם יוזמות מול רמ"י, לצופף בנייה, לגוון גדלים – לבנות יחידות דיור קטנות למבוגרים או למשפחות צעירות וגם לבנות לגובה. בקיבוץ מעגן מיכאל יש תוכניות לבנות בנייני מגורים בגובה של שש קומות. בעמק לא נבנה בגובה של שש קומות, אבל בהחלט אפשר לבנות בגובה של שלוש קומות. זה יכול להוזיל משמעותית את מחיר הקרקע ולהגדיל את היצע הדירות והבתים".
היישובים בעמק יסכימו לבנייה לגובה?
"יש מספר קיבוצים שכן מוכנים לזה. כל יישוב יחליט בהתאם לאופי שלו ולרצונות שלו. אני אייצר את האופציה מול המדינה".

תודה לבצר

רביב הוא הכי צעיר מבין כל המועמדים ובעיני רבים העובדה שהוא צעיר מעלה את החשד שהוא עדיין לא בשל לנהל רשות גדולה ועוצמתית כמו עמק יזרעאל. רביב דוחה על הסף את הטענה הזו.
"אני הכי מנוסה מבין כולם", קבע רביב, "אני היום מנהל מאות עובדים, אני פועל במעל 200 מקומות ומנהל תקציבים של עשרות מיליונים. מי מבין המועמדים עשה את זה? מישהו מהמתמודדים גייס פעם כמוני עשרות מילוני שקלים? אני היחיד במרוץ לראשות המועצה שניהל אגודה חקלאית ושניהל קיבוץ או מושב בעמק. אני צעיר בגיל, אבל הכי מנוסה מבין כל המועמדים בכל מה שצריך ראש מועצה".

5 צפייה בגלריה
אייל בצר
אייל בצר
ראש המועצה אייל בצר
(צילום: שרון צור)

תגדיר את הכהונה של ראש המועצה אייל בצר?
"אני מודה לאייל על שנים של שירות למען הציבור. הוא איש שבקי מאוד בפרטים, איש אכפתי ואדם ישר. יש לו מניות רבות בעמק יזרעאל".
מה אתה חושב על המתמודדים הנוספים?
"אני ביחסים טובים עם כולם. אני איש שאוהב לראות את הטוב באנשים. כוונתם טובה. אני יודע שחלקם יצטרפו למסע שלי למען שגשוג העמק".
אתה קיבוצניק. עד כמה אתה בונה על הקולות של הקיבוצניקים?
"אני בונה על הקולות של כולם. ההורים הצעירים, הסבים והסבתות, שאיכפת להם מהנכדים שלהם, רוצים מישהו ששם את החינוך על ראש שמחתו. אני בונה על הקולות של מי שהחקלאות חשובה לו כי אני גם מייצג את זה. אני מקבל המון תמיכה בקיבוצים וגם במקומות אחרים".
איזו קבוצה לדעתך תכריע את תוצאות הבחירות?
"הצעירים שמודאגים ממצב החינוך יכריעו את תוצאות הבחירות".
איזו מערכת בחירות אתה צופה? נקייה או כולם נגד כולם?
"מהיכרותי עם האנשים אני מצפה למערכת בחירות הוגנת, שתקדם את העמק. אני מתחייב לקיים מערכת בחירות כזו. אני לא אדבר נגד עמיתיי המתמודדים ואני מקווה שגם הם לא יזרקו עלי בוץ".