פורשים רבים אינם מודעים כלל לזכויות המגיעות להם, לצבירות הפנסיוניות שלהם ולהטבות המס המגיעות להם מהרשויות. החוסר בידע פנסיוני ופיננסי, גורר תשלומי מס מיותרים ופספוס הטבות, שיכולות להגיע לעיתים לעשרות ומאות אלפי שקלים במצטבר.
3 צפייה בגלריה
ייעוץ פיננסי
ייעוץ פיננסי
ייעוץ פיננסי
(צילום המחשה: Shutterstock)
כאן נכנסת לתמונה ענבל ליבני. ליבני, מתכננת פיננסית ומתכננת פנסיונית במקצועה, מחזיקה בהסמכה בינלאומית לתכנון פיננסי CFP. היא נמצאת בשורה הראשונה עם מתכנני הפרישה בארץ, והידע והניסיון הרב שצברה, מאפשרים לה ללוות פורשים ממצב של אי-וודאות כלכלית לשקט נפשי, בהירות, חסכון וניצול מקסימלי של הכספים שמגיעים להם.
את צעדיה הראשונים בענף עשתה ליבני בשוק ההון בבית ההשקעות IBI ובהמשך התפתחה גם לתחום הביטוח. "אחרי הלידה השנייה שלי רציתי חופש גדול, אבל הוא היה קצר. התחלתי לעבוד אצל סוכן ביטוח בעפולה, שם למדתי את התחום כולל הוצאת רישיון סוכנת ביטוח", היא מספרת.
3 צפייה בגלריה
ענבל ליבני
ענבל ליבני
ענבל ליבני
(צילום: רונית ולפר)
"בשנת 2015 יצאתי לדרך עצמאית, מתוך רצון לסייע לכמה שיותר אנשים להכיר את הביטוחים שהם משלמים עליהם, לחסוך בעלויות ולהיות מכוסים כמו שצריך.
עם השנים, הרחבתי את תחומי ההתמחות שלי והיום אני מלווה פורשים לפרישה איכותית ושקטה- כמו שמגיע להם".
מה ה'אני מאמין' שלך כשאת יוצאת ליום עבודה?
"כל לקוח שמגיע אליי ויוצא עם שקט נפשי וכספים שישמשו אותו לאורך ימי חייו - זו מבחינתי הצלחה גדולה", עונה ענבל.
3 צפייה בגלריה
ייעוץ פיננסי
ייעוץ פיננסי
ייעוץ פיננסי
(צילום המחשה: Shutterstock)
ביקשנו מהמתכננת הפנסיונית לתת לכם את הטיפים הכי חשובים, רגע לפני פרישה. ואם לומר את האמת – חלק מהטיפים כאן רלוונטיים לכל אדם עובד.

1. סכמו את ההכנסות שלכם

"צרו טבלה עם סך ההכנסות שלכם כיום, ההכנסות החל מגיל פרישה, ההכנסות לאחר סיום עבודה ובמקרה של מוות חלילה", מסבירה ענבל.
"כשתראו את הנתונים מול העיניים, תוכלו להבין כיצד להתנהל כלכלית בצורה נכונה ובריאה שתאפשר לכם להמשיך ולשמר את איכות החיים בצורה אידיאלית".

2. בדקו מהו "צבע הכסף"

"חשוב מאוד לא לקחת כמובן מאליו את הדוחות השנתיים שאתם מקבלים מקופת הפנסיה שלכם", היא קובעת. "לחלקכם יש פוליסות משנות ה-90, בהן קיימים כספים חד פעמיים פטורים ממס, שלא תמיד נכון למשוך מהם פנסיה. הכל תלוי בצורך שלכם, לכן חשוב מאוד לבדוק את הנושא בעזרת איש מקצוע מתאים ולחשוב יחד מה לעשות עם כספים כאלה".

3. אתם לא חייבים להפסיק לעבוד

"הנחת היסוד הרווחת היא שכשאדם מגיע לגיל פנסיה הוא לא יכול לעבוד יותר", מסבירה ליבני. "אבל חשוב להסביר שזה לא נכון. החוק מאפשר מצב שנקרא 'פרישה מדומה', בו ניתנת האפשרות לאנשים שעברו את גיל הפנסיה להמשיך ולעבוד, במקביל לקבלת קצבאות הפנסיה שלהם".

4. היעזרו במתכנן פרישה מול מס הכנסה

"תכננו את היום שלאחר הפרישה באמצעות אדם המומחה בתחום. כולנו מכירים את תלאות הבירוקרטיה מול מס הכנסה וביטוח לאומי. מתכנן פרישה מכיר את החוקים, הנהלים והטפסים הנהוגים במשרדים השונים ויידע לעזור לכם בתהליך, על מנת לקבל את כל הכספים המגיעים לכם באופן מלא".

5. יש לכם נכות צמיתה של 75% ומעלה? בידקו את ההטבות המגיעות לכם

ייתכן וישנן הטבות בקופות הפנסיוניות שלכם (בעקבות אחוזי הנכות) שאינכם יודעים עליהן. ההטבות הללו חלות על הורה, בן ונכד של האדם הנכה. בידקו מול קופת הפנסיה שלכם כיצד לממש את ההטבות האלה.

6. וודאו כי יש ברשותכם טופס 161

לאחר כל סיום העסקה, יש לדאוג לשמור טופס 161. בטופס נרשמים כל הפיצויים המגיעים מהמעסיק. יש לגשת למס הכנסה יחד עם עם הטופס, ותלוש שכר אחרון, ולהתחשבן על הפיצויים. בהליך הפרישה יילקחו בחשבון כלל הפיצויים שנמשכו, נשארו, הפטורים והחייבים במס.

7. אל תזניחו את נושא הפנאי

"מחקרים מדעיים מוכיחים כי ישנו קשר ישיר בין תעסוקה לאחר הפרישה, לבין עליה במד האושר, הבריאות ותוחלת החיים. גם אם בחרתם להפסיק לעבוד, חשוב למצוא מסגרת התנדבותיות כל שהיא, להירשם לחוגים ופעילויות שמעניינות אתכם ולבלות בחיק המשפחה והחברים.
לעמוד הפייסבוק של ענבל הקליקו כאן
ליצירת קשר עם ענבל:
מייל: inbal@il-cfp.com
טלפון: 04-9554469 נייד: 058-431-3532