זוג הורים לשלושה ילדים, בני חמש, תשע ו-14 הגיע אלי השבוע לפגישה.
"אני מלאה בחששות", אמרה לי האמא. "אני יודעת שיש אימהות שלא ישמחו לשמוע את מה שאני אומרת. פשוט עכשיו, כשהילדים קצת גדלו, החופש מדהים בעיניי ואני לא רוצה שהוא יסתיים.
"טיילנו, בילינו כל יום באטרקציה אחרת, התעוררנו מאוחר, נהנינו. הילדים כבר בגיל שמאפשר לי לצאת לשעתיים פה ושם מהבית, והם מסתדרים לבד. הגדולה שלי אפילו התחילה לעשות בעצמה בייביסיטר בשכונה".
1 צפייה בגלריה
צילום: לירון ברייר-דנציג
צילום: לירון ברייר-דנציג
צילום: לירון ברייר-דנציג
"אז מה הבעיה?", שאלתי.
"הבעיה היא שאני באמת לא יודעת איך להחזיר אותם עכשיו לשגרה".
למה קשה להיפרד מהחופש
אני רוצה להתעכב לרגע על הקושי לחזור לשגרה מנקודת מבטם של הילדים. במשך כחודשיים, יש להם בכל יום תוכנית אמנותית: מוזיאון, פיקניק, תערוכת לגו, ים, סרטים, הצגות, וכמובן: חופשה בחו"ל ועוד חופשת הכל כלול באילת.
בערב יושבים ביחד ורואים את הנינג'ה ואת המירוץ למיליון. די מבאס לקטוע פתאום את כל התכנונים וללכת לישון בסיום מהדורת החדשות, ובגלל מה? בגלל אטרקציה כמו גן, בית ספר או עבודה?
גם מבחינת ההורים חזרה לשגרה היא הרעת תנאים: עמידה בלו"ז, התעוררות מוקדמת, הכנת כריכים, בדיקת שיעורים, הסעות מפה לשם, ויכוחים על שעת המקלחת-ולישון. בקיצור, חיים קשים.
בשורה התחתונה: באמת לא מפתיע שקשה להיפרד מהחופש הגדול ולחזור אל החיים האמיתיים.
אז למה בכל זאת כל כך מחכים לה, לחזרה לשגרה?
מספיק שנתבונן בסיטואציה יומית פשוטה של משפחה שלמה שנוסעת ברכב: איזה מוזיקה נשמע, המרפק של מי נגע במי, מי נרדם, מי מניח את הראש על הכתף של אחותו, וגם אמא, אמא, אמא, א-מאאאאא!!! מה???? אני רעב!
אין ספק שהורים רבים מחכים חסרי נשימה שייגמר הבלאגן. נמאס להם להיות צוות הווי ובידור, החופש הכניס אותם למינוס, תקציב הבייביסיטר נגמר ויש מצב שבעוד שבוע גם שערות על הראש לא יישארו להם.
הנה זה בא
אם נרצה ואם לאו, ביום ראשון הקרוב זה קורה, וכולנו חוזרים לשגרה.
אז הנה כמה כלים שיכולים לעזור. כל משפחה מוזמנת לאמץ את מה שמתאים לה.
לשגרה בהדרגה
אפשר לחזור לשגרה בהדרגה, כלומר, להתחיל שבוע-שבועיים לפני סוף החופש. נתחיל להקדים מעט את שעת השינה, נכוון שעון לתשע בבוקר ואת החופשות המשפחתיות נסיים שבועיים לפני סוף החופש כדי לא לנחות בארץ יום לפני שמתחילים הלימודים.
להכין אותם מראש
חשוב לדבר עם הילדים ולהכין אותם מראש (גם עם בני שלוש וגם עם בני 14): אפשר לסכם ביחד את מה שעשינו בחופש, לדבר על מה שמצפה לנו בשבוע הבא, להתארגן על חזרה ללוח זמנים ולמסגרת וגם לשתף אותם בקושי שלנו כהורים לחזור לעבודה אחרי תקופה ארוכה כל כך ביחד.
יש למה לצפות
חשוב להדגיש שגם בשגרה יש דברים שאנחנו מצפים להם. למשל, חוג חדש, חברים חדשים, ואיך לא, החגים שנמצאים ממש מעבר לפינה. ככה נדע שאמנם נגמר כיף אחד, אבל ממש עוד מעט מתחיל כיף אחר.
עוד טיפת שופינג
אם חשבון הבנק עדיין מאפשר, נסו ליהנות מכמה דברים חדשים לתחילת השנה, כמו בגד חדש, ציוד חדש לגן או לבית הספר, או כל דבר שמקנה תחושה של התחלה חדשה ונקייה.
שלב הסיכומים
עם הילדים הקטנים אפשר לנצל את ימי החופש האחרונים כדי להכין איתם אלבום של כל בילויי החופש. זה יאפשר להם להציג בפני החברים מה עשו, וגם יעזור להם לעבד את כל החוויות שנצברו.
אז נכון, לא כל המשפחות מטיילות הרבה ויש כאלה שאת החופשה ביוון יחליף הג'ימבורי וביקור אצל סבא וסבתא. אבל גם אז אפשר לקחת כמה תמונות נחמדות ולסדר אותן.
חג שגרה שמח לכולם.
נעמה צובל - יועצת זוגית, מלווה במציאת זוגיות ומדריכת הורים. טל. 052-5555339. באתר:
http://www.naamatzobel.com בפייסבוק: http://www.facebook.com/naamacounseling