במחקר גדול שבו השתתפו 200 בני אדם ניסו לבחון את הקשר הבין דורי. ממצאים מעניינים עלו בחשיבתם של דברים המחזקים את הקשר המופלא הזה, יתרונותיו ומעלותיו לחיי הדור הצעיר וגם המבוגר.
למשל, חצי מהנשאלים טענו שהם מרגישים קרובים יותר לסבא וסבתא שלהם מלהוריהם. 95% מהנשאלים טענו בצער שסבא וסבתא שלהם לא טופלו באופן המייטבי בדמי ימיהם.
רבות מדובר בקשר הבין דורי הזה שבמהלך השנים, עם עליית תוחלת החיים, איכות מצבם הבריאותי של המזדקנים ואורך החיים הקשה של הצעירים - מעמדם של הסבים והסבתות מקבל משמעות יתרה וחייהם של דור הנכדים. לא אחת אנו קוראים על סיפורים מכמירי לב על נכדים שנותקו מהסבים שלהם בשל גישת הורים או גרושים או קרע אחר. כשאנחנו באים לבדוק ביחסים אלו עלות-תועלת אנו מבינים את החוסר הגדול שנפער בחי שני הצדדים.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
עוד דברים הראויים לציון שעלו מהמחקר היו הדברים שאנו מעריכים בסבא וסבתא שלנו.
71% דיברו על האהבה שלהם, כמה חשו אהובים וכמה הבית שלהם היה ״מקלט״ עבורם.
64% שיחזרו את הסיפורים ששמעו מהם והיו אף שהעבירו סיפורים מדור לדור הלאה.
45% טענו שבתחושתם סבא וסבתא תמיד היו שם עבורם - שזה נתון מרגש ועצום. כמה נהדר לדעת שאתה חשוב עבור מישהו, אפילו אחד, בעולם הזה ואתה יודע שהוא תמיד שם עבורך.
62% מהנשאלים אמרו שהם למדו מסבא וסבתא שלהם להוכיר תודה.
אחד מנפלאות הגיל היא היכולת להוכיר תודה. להסתכל רחב יותר, רחוק יותר, אופקי יותר. בגיל צעיר אנחנו נוטים להתקע עם הרגע, לדוש בו ולדון בו, ובגיל המבוגר (ואני רואה את זה הרבה מאוד בקליניקה) אנחנו נוטים לקחת דברים יותר בקלות, בסלחנות, באורך רוח.
בסופו של המחקר יש רשימת עצות שקיבלו הנשאלים מהסבים והסבתות שלהם. אחד מהם היה "אל תתבגרו כל כך מהר" ואחד נוסף היה "אל תקח את משפחתך כמובן מאליו". שניהם, שוב, מראים את הראייה החכמה והעמוקה, תובנות החיים וחוכמתם באופו ראיית המציאות של בני הגיל המבוגר.
המחקר הנפלא הזה מאגד בתוכו עוד עיצות ותובנות שמוכיחות עד כמה הקשר הזה הוא משמעותי בחייו של כל אדם. אז אם אתם סבים וסבתות - תפנימו את מעמדכם בקרב בני הגיל הצעיר ותהיו מודל ודוגמא עבורם לחיים אפקטיביים ומשמעותיים. ואם אתם נכדים - תתקשרו לסבא וסבתא או תקפצו לביקור, ותגידו להם כמה הם משמעותיים עבורכם וכמה הם משמעותיים לחייכם הבוגרים.
יעל חביב - מפגשים ברומו של גיל. הרצאות, סדנאות, ייעוץ זוגי ואישי. ניתן ליצור קשר במייל, בפייסבוק או בטלפון 050-6803313