מרים איתן, האחות הראשית המיתולוגית בעמק יזרעאל ואשתו הראשונה של הרמטכ"ל לשעבר רפאל איתן, הלכה לעולמה בגיל 90.
3 צפייה בגלריה
מרים איתן ז"ל
מרים איתן ז"ל
מרים איתן ז"ל
(צילום ארכיון: אהרון יוסלביץ)
איתן (לבית יעקובי) עלתה ארצה עם משפחתה מגרמניה בשנת 1936, כשהיתה בת שש, לאחר שהוריה הבינו כי הם נרדפים בשל יהדותם. הם הצליחו לקנות סרטיפיקט בכספי ירושת הדוד שנפטר, לברוח מאימי הנאצים ולעלות לארץ ישראל.
כשעלו ארצה נשלחו לנהלל לשנת הכשרה ולמדו חקלאות, ומיד לאחר מכן קבעו את מושבם בתל עדשים. שם גדלה ועוד בהיותה בכיתה א' הכירה את רפאל איתן, לימים בעלה: "הם למדו ביחד ועוד מאז נחשבו לזוג. כשהוא היה בפלמ"ח היא היתה בבית ספר לאחיות", מספרת בתה, גליה אלף.
לאורך חייה המקצועיים שירתה איתן במגוון תפקידים בבית החולים 'העמק' בעפולה, כמיילדת וכאורתופדית, והיתה אחות ראשית במרפאת תל עדשים. היא היתה ממקימי מחלקת טיפול נמרץ לב ב'העמק' והאחות האחראית של המחלקה במשך שנים רבות. ברבות הימים מונתה לתפקיד האחות הראשית של בית החולים: "היא הסכימה לקחת על עצמה את התפקיד לתקופה קצובה והפסיקה, כי היא פחות אהבה את הצדדים של הניהול ויותר התחברה לצדדים המקצועיים", מספרת בתה. את עבודתה סיימה כאחות כללית בבית החולים.
3 צפייה בגלריה
מרים איתן ז"ל
מרים איתן ז"ל
מרים איתן ז"ל
(צילום באדיבות המשפחה)
הבת מספרת כי אמה היתה ידועה במסירותה הרבה לעבודתה: "אמא שלנו היתה שם דבר בעמק, בעיקר בזכות המסירות והגישה המיוחדת שלה בעבודה. היא היתה מקצועית, עניינית ובעלת נשמה גדולה. תמיד דיברה בקצרה ועם הרבה מאוד הומור ואכפתיות. כולם אהבו והעריכו אותה. היא היתה אישה ישרת דרך, מעולם לא רבה עם אנשים ולא השמיצה.
"מה שאפיין את אמא היה אופטימיות וחוש הומור בלתי נגמרים. היא היתה אישה מאוד חכמה והרבה אנשים באו אליה להתייעץ. כל מי ששוחח איתה יצא חכם יותר ועם מחשבה בהירה. היא קיבלה אותנו בלי שיפוטיות ואהבה אותנו בדיוק כמו שאנחנו; כל אחד מאיתנו התפתח לדרך משלו", אומרת הבת. "עם כל העצב והקושי שליוו את חייה, היא תמיד בחרה בחיים ובשמחה. תמיד למדה, התפתחה והעשירה את עצמה. היא היתה עמוד התווך של המשפחה שלנו ושל כל השבט. כל האחיינים ובני הדודים אהבו תמיד לבוא לתל עדשים ולהתארח אצלה".
3 צפייה בגלריה
מרים איתן ז"ל בנגריה בתל עדשים עם בעלה רפאל 'רפול' איתן
מרים איתן ז"ל בנגריה בתל עדשים עם בעלה רפאל 'רפול' איתן
מרים איתן ז"ל בנגריה בתל עדשים עם בעלה רפאל 'רפול' איתן
(צילום ארכיון: שלום בר טל)
לאיתן נולדו חמישה ילדים: הבכור יוחנן, שנפטר בגיל עשר מאסטמה, נקרא על שם אחיה יוחנן יעקובי, ששירת בפלמ"ח ונהרג במלחמת השחרור בקרב על מלכיה; יורם, שהיה טייס בחיל האוויר, נהרג בגיל 26 בתאונת טיסה; רותי; גליה ונורית הצעירה.
בשנים האחרונות ועד לפטירתה התגוררה איתן בבית דיור מוגן בקרית מוצקין: "היא בחרה לעבור לשם כשהיא עוד בכושר. לא היתה לה שום כוונה להיות לנטל על אף אחד. היא בחרה מקום שיהיה נחמד לנכדים לבוא לבקר אותה, מול גן החיות וליד הפארק. שם היא נפטרה בשלווה במיטתה".
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר ספד לה ואמר: "מרים איתן היא סמל ומופת. מרים הייתה האחות הראשית המיתולוגית בבית חולים העמק וממקימי יחידת הלב בבית החולים, אבל לפני הכל, היא הייתה אמא ואשת משפחה, צנועה, שורשית, ישירה, מלח הארץ. כמושבניקית מתל עדשים הייתה בעלת חיבור עמוק לאדמה ולעמק. תנחומינו למשפחתה היקרה מכל בית עמק יזרעאל".